Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

intercooler plaatsen

vragen over de T4
Gebruikersavatar
kakanox
Berichten: 85
Lid geworden op: 22 apr 2008, 23:37

Re: intercooler plaatsen

Bericht door kakanox »

Heeft een TDI wel een tempsensor ja...?

Hmm... waar zit die dan? Heb er nl. nog nooit rekening mee gehouden. Dan zou ie nl. in principe een storing kunnen geven als de inlaatluchttemperatuur een "ongeloofwaardige" waarde heeft... Denk zelfs dat je er dan met een intercooler niet bang voor hoeft te zijn; je inlaatluchttemperatuur zal nl. stationair ongeveer gelijk zijn, alleen minder stijgen...

In principe wil je met een turbomotor de inlaatlucht gewoon zo koud mogelijk hebben, kan me niet voorstellen dat VW daar electronisch een grens aan wil hangen. Als ze een normale inlaatluchttemperatuursensor gebruiken zal deze voor lage temperaturen een hoge waarde doorgeven en voor hoge temperaturen een lage, bij een defect zal deze op nul springen en dus een extreem hoge temperatuur doorgeven. Ik zou daar zelf geen extra (overbodige) veiligheid bijprogrammeren denk ik.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: intercooler plaatsen

Bericht door Multivan Generation »

Helemaal met je eens René :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5269
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: intercooler plaatsen

Bericht door René »

Doordat er een elektronische temperatuur/druk sensor gebruikt wordt weet de motorcomputer hoeveel brandstof hij in kan/mag spuiten. Hoe hoger de temp hoe minder brandstof (beveiliging) Na het chippen kan deze inspuithoeveel heid ook verhoogd worden, maar door een intercooler te plaatsen haal je de thermische belasting van je motor naar beneden zodat je weer wat meer kunt doen met het chippen. Of dit dan weer verstandig is weet ik niet, daar ben ik net weer niet technisch genoeg voor.

René
Tvier
Berichten: 39
Lid geworden op: 18 jan 2008, 18:28

Re: intercooler plaatsen

Bericht door Tvier »

De volgorde is inderdaad belangrijk. Wat ik weet over de tuning die ik wil laten doen is dat ze de software aanpassen op de originele chip. Dus geen vervangende 'superchip' o.i.d. Ik wil het door Tunex laten doen, http://www.tunex.nl, maar na jouw advies gelezen te hebben overweeg ik toch maar om de uitlaat als eerste te laten doen.
VW T4 102PK 75kW LWB Black Metallic met de meest afschuwelijke bekleding ooit, TOTO!
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: intercooler plaatsen

Bericht door stijnh »

in verband met die luchtmassameter en de temperatuur-drukmeter
de luchtmassameter zit toch net na de luchtinlaatfilter en de temperatuur-drukmeter zit toch na de turbo?
klop dat?
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: intercooler plaatsen

Bericht door Multivan Generation »

de luchtmassa meter zit inderdaad net achter het luchtfilterhuis,
en de gecombineerde temperatuur/druksensor zit in de EGR buis of, in het geval van een interkoeler van een 102 pk,
daar zit de temperatuur/druksensor op de interkoeler gemonteerd.

Hier op de standaard plaats:
Afbeelding


en hier bij een oude 102-pk interkoeler:
Afbeelding
Dit is eigenlijk alleen een temperatuursensor, de druksensor zit in de motorcomputer met een slangetje...

en hier bij een nieuwere 102 pk interkoeler:
Afbeelding


Ik hoop dat het hiermee wat duidelijker is geworden? :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: intercooler plaatsen

Bericht door Roger B. (11)61 »

De 102 en de 88 pk zijn min of meer gelijk op de intercooler en de motorelectronica na. Een 150pk is meer anders, de turbo is geen vast maar een variabele geometrie-turbo, de verstuivers en pomp zijn anders, de intercooler is veel groter en zit op een betere plek (die van de 102 pk zit bovenop de motor en wordt gekoeld via een luchtkanaal in de motorkap die tussen grille en motorkap "aanzuigt") bij de 150 pk zit ie achter de grille, pal in de rijwind.

Hoeveel je wint met niets anders dan een intercooler plaatsen weet ik niet, dat zal weleens tegen kunnen vallen, maar MET een intercooler ligt je grens een stuk verder om andere zaken aan te passen en zo meer power te creëren
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5269
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: intercooler plaatsen

Bericht door René »

Nou, kijk es aan, mooier had ik het niet kunnen zeggen met zoveel aanvulling.

René
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: intercooler plaatsen

Bericht door robertTREBOR »

heb 2500dti 88pk 6-2002 wijsneus met opvoerchip en ECG ? dicht dus schoon inlaatgedeelte heden denk 100 pk
wil nw tdi kopen 172pk aut. maar vindt het huidige model ronduit lelijk en wacht liever nog 1 jr. ivm nw model (face lift.) eind 2009
omdat ik nu toch nog 1 jr door blijf rijden lijkt het me leuk de motor wat te tunen.
was gister bij de vw dealer in capelle ad ijssel en vroeg wat een IC kost van een 150 pk tdi, maar die bestond volgens hun niet eens !
heb dus een tdi wijsneus en voor mij makkelijker die IC te mont. voor de bestaande radiateur , dan die kleine IC. en dan een gat in de motorkap te moeten zagen (roest, kans op krassen.)voor die luchthapper.
wie heeft er ervaring in de ombouw ? bedoel dus die IC voor de radiateur van de volgens de vw dealer niet bestaande 150 pk tdi ????
lijkt me sowieso nergens 2e hands te koop een IC van een 150pk tdi die ik zelf ook nog nooit ergens heb gezien ! ken alleen de 88 / 103 pk.
graag wat info voordat ik aan deze klus begin.
gr. robertTREBOR voormalig t4 dc verkooppunt capelle ad ijssel , heden vastgoed.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: intercooler plaatsen

Bericht door Wim T4 935 »

Er komt geen nieuw model, die facelift zal niet zo veel voorstellen dat het voor het zicht een wezenlijk andere auto wordt.

Ik zou lekker T4 blijven rijden en overwegen er een 150PK blok in te hangen, met tunen kun je dan richting de 200PK.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5269
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: intercooler plaatsen

Bericht door René »

intercooler van een 150pk kom je nog wel eens tegen op ebay. Zijn erg prijzig en je moet hem dan compleet zien te bemachtigen incl. slangen.

Er zijn overigens genoeg mensen die met een 102pk intercooler rond rijden, zo ben ik ook begonnen. Nu met zo'n grote intercooler rijdt formidabel (icm 150PK blokje)
Als je zoekt kun je wel het e.e.a voor een knappe prijs samenstellen. Vaak wordt geduld beloond.

René
Plaats reactie