Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Torsiedrama

vragen over de T4
Plaats reactie
Die Bruine

Torsiedrama

Bericht door Die Bruine »

Ik rij sinds september tegen mijn wil in met een bus die ik maar niet kan verlagen. De achterkant was wel verlaagd, maar de voorkant was mij nog te hoog en "comfortabel". De linkertorsiestaaf kreeg ik met geen mogelijkheid los. Ik heb deze staaf en moer 3 dagen lang ingespoten met kruipolie. Vervolgens heb ik er met een sleutel 27 en een paal (als hefboom) zoveel kracht op gezet dat de torsiestaaf uit zijn voegen is geschoten. Ik ben echt goed geschrokken want ik dacht dat de staaf van het chassis was gebroken. De bus heel wat lager en de torsieveer op maximaal. Ik wist toen nog niet dat deze "hangt" aan/in het chassis. Bij deze een waarschuwing, je kunt er dus niet onbeperkt kracht op zetten in de hoop dat de moer los draait. Verhitten zo dicht bij de tank zag ik niet zitten, bovendien vertrouw ik zo een belangrijk onderdeel niet meer na verhitting. Hoe dan ook, er moest een nieuwe in. Zo gezegd, zo gedaan. Ik heb bij de dealer maar een nieuwe besteld samen met de bijbehorende moer. Voor € 10,- 5 grote Dremel slijpschijven gekocht (waarvan ik er maar 1 nodig had en die maar 3mm is versleten). Een metalen plaat tussen de tank en bout geplaatst en slijpen maar. Na 20 minuten slijpen was ik er doorheen. Nieuwe geplaatst en met mn domme kop de bus van voor verhoogd in plaats van verlaagd :ie . Dus toen had ik nog 15 minuten extra op de brug nodig om het weer te verlagen. Anderhalf uur later was alles dan klaar. Ik heb de bout later op een werkbank geplaatst die verankerd is in de grond. Met drie man aan de paal gehangen, die kwam mooi niet los. Dus ik troost mijzelf met de gedachte dat het echt niet anders kon.

Op de eerste foto zie je dat het ergens in het chassis hangt:

Afbeelding

Op deze foto was ik al bijna klaar, maar dit gebeurt er dus als je er veel kracht op zet (zonder die snee dus hè):

Afbeelding
T4 AHY zonder EPS, CC en stoelverwarming. Aangepast voor rolstoelvervoer.
Harry 341

Re: Torsiedrama

Bericht door Harry 341 »

powerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr :bifun :bifun :bifun
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Multivan Generation
Contacteer:

Re: Torsiedrama

Bericht door Multivan Generation »

Gelukkig is het nu wel gelukt.

Eind goed --- al goed ??
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie