Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Keuken idee voor camperbouwers LWB

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Keuken idee voor camperbouwers LWB

Bericht door Christoffel »

Uitgangspunt Caravelle 7 persoonsuitvoering LWB


Omdat ik mijn 7 zitplaatsen wilde behouden op kenteken na keuring de keuken achterin geplaatst.
Misschien zijn er op het forum hobbyisten die hier hun voordeel mee kunnen doen met eigen ombouw naar kamper.

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je kunt zien heb ik de steunen van het bedplank en bedplank aangepast.
Ik heb de achterste strook van de bedplank, 10 cm, doorgezaagd en met een piano scharnier weer gemonteerd, zodat ik hem omhoog kan zetten als ik de ruimte achter nodig heb of onder de achterbank moet zijn. De smalle strook wordt door twee schuifjes onder de steunen vastgehouden. De gasveer houdt het geheel omhoog.

Het bedkussen is overigens opnieuw gemaakt, origineel van de multivan was te smal.

Ik voldoe op deze manier aan de minimum gestelde breedte van 110, lengte van 180 haal ik ruimschoots.

Afbeelding

Afbeelding
Chris
Laatst gewijzigd door Christoffel op 18 mei 2008, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
the sandman
Berichten: 910
Lid geworden op: 26 jun 2007, 20:27
Locatie: bij Zwolle

Re: Keuken idee voor camperbouwers LWB

Bericht door the sandman »

hoi christofel
ik had al gezien dat je er mee bezig was :ie (toen ik jou achterste zij ramen had overgenomen)
is erg mooi geworden een goed idee :toppie
ps ga je nog naar volkel toe ..kan ik hem helemaal gereed zien :klappen
Vriendelijke, Groeten
" The Sandman 835 "
Paulus
Berichten: 360
Lid geworden op: 02 okt 2007, 23:55
Locatie: Stadskanaal

Re: Keuken idee voor camperbouwers LWB

Bericht door Paulus »

Ik vind het een mooie oplossing,maar krijg je hier geen problemen mee?Bij mijn vorige bus had ik het ook op een soort gelijke manier gedaan,maar volgens het rdw moest de keuken van binnen uit bereikbaar zijn,anders kon ik nog wel eens problemen met de belasting krijgen,dus maar weer veranderd.
:bonk

Paulus
VW T5 1.9TDI Lwb
keesv
Berichten: 114
Lid geworden op: 27 jan 2007, 08:56

Re: Keuken idee voor camperbouwers LWB

Bericht door keesv »

Hoi, ziet er prima uit ennn ik hoop voor jou dat de keuring lukt ik heb nu 1 keer afkeur gehad door de rdw omdat ik het keukenblok achter de zitrij geplaatst had en die was dus van binnenuit niet bereikbaar en 1 keer door de douane (wist trouwens niet dat dit kon maar kreeg geen kenteken).
De laatste keer ging alles wel weer goed dus erg afhankelijk van wie je treft.

Succes Kees
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Re: Keuken idee voor camperbouwers LWB

Bericht door Christoffel »

De tekst van de belastingdienst:

Eisen aan ombouw en inrichting
Sinds 1 mei 2002 moet uw kampeerauto aan de volgende eisen voldoen als u in aanmerking wilt komen voor het kwarttarief of het halftarief:

De binnenruimte moet een rechthoekig blok kunnen bevatten met een hoogte van ten minste 170 cm over een lengte van ten minste 200 cm en over een breedte van ten minste 90 cm. De binnenruimte is de ruimte achter de bestuurders- en bijrijderszitplaats, waarin de faciliteiten vast moeten zijn aangebracht. De binnenruimte is voorzien van:
minimaal 2 vaste zitplaatsen
een tafel
De (bevestiging van de) tafel mag zodanig zijn ontworpen, dat u de tafel eenvoudig kunt verwijderen.
slaapplaatsen voor ten minste 2 personen
Deze slaapplaatsen mogen eventueel met behulp van de zitplaatsen worden gemaakt, echter niet met de zitplaatsen voor de bestuurder en de bijrijder. Als het een tweepersoonsslaapplaats betreft, moet deze ten minste 180 cm lang zijn en ten minste 110 cm breed. Als het 2 afzonderlijke slaapplaatsen zijn, dan moeten beide slaapplaatsen ten minste 180 cm lang zijn en ten minste 60 cm breed.
vaste en afsluitbare opbergfaciliteiten
een vast keukenblok met een werkblad van ten minste 60 cm hoog, voorzien van een ingebouwde (uitneembare) watervoorziening met een spoelbak, een kraan en een afvoer
Het geheel is bestemd voor gebruik in de binnenruimte.
een vast ingebouwd kooktoestel bestemd voor gebruik in de binnenruimte

Let op!

Alle faciliteiten moet u op een normale wijze in de binnenruimte kunnen bereiken.

Afwijkende hoogte
Als de binnenruimte van fabriekswege geen hoogte heeft van 170 cm, maar wel ten minste een hoogte van 130 cm, dan mag u de binnenruimte verhogen tot ten minste 170 cm over een lengte van ten minste 100 cm en een breedte van ten minste 90 cm. Dit kan bijvoorbeeld met een vast verhoogd dak of een hefdak. Dit geldt alleen als de kampeerauto ook aan de overige inrichtingseisen voldoet.

Volkswagen type Transporter
Voor motorrijtuigen van het merk Volkswagen type Transporter waarbij de motor van fabriekswege achterin is geplaatst, geldt het volgende: als de 'datum van eerste toelating tot de weg' die de RDW heeft toegekend, vóór 1 januari 1994 valt, kunnen de criteria voor de binnenruimte worden toegepast alsof de motor niet achterin is bevestigd. De 'datum van eerste toelating tot de weg' kan een vroegere zijn dan de datum van kentekenbewijs deel I of deel IA. Denk hierbij aan ingevoerde motorrijtuigen.

Overgangsregeling
De eis van het rechthoekige blok van 170 x 200 x 90 cm is niet van toepassing als de Belastingdienst al vóór 1 mei 2002 een beschikking voor de kampeerauto heeft verstrekt voor toepassing van het kwarttarief. Het motorrijtuig moet wel voldoen aan de overige inrichtingseisen, die op het moment van de afgegeven beschikking van toepassing zijn.

Met deze overgangsregeling kan bij houderschapwisseling ook de nieuwe houder in aanmerking kan komen voor het kwarttarief, op basis van de beschikking die vóór 1 mei 2002 is afgegeven. Als na het verstrekken van de beschikking blijkt dat deze op basis van de criteria die op het moment van de aanvraag golden ten onrechte is afgegeven, wordt de beschikking alsnog ingetrokken. In dat geval is de overgangsregeling niet van toepassing.

Let op !

Kampeerauto's die op 1 mei 2002 15 jaar of ouder zijn en van fabriekswege zijn ingericht als kampeerauto, hoeven niet aan alle hiervoor vermelde inrichtingseisen te voldoen. Bepalend voor de leeftijd van de kampeerauto is de datum van het kentekenbewijs deel I of deel IA of (als dit een vroegere datum is) de 'datum eerste toelating op de weg' die de RDW heeft toegekend.
**********************************************************************************************************************************************


Overigens is mijn bus reeds gekeurd door zowel douane als RDW en goedgekeurd zonder enige op af aanmerking.
Ik ga dan ook vanuit dat alles oke is.

Chris
Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Keuken idee voor camperbouwers LWB

Bericht door Multivan Generation »

Alle faciliteiten moet u op een normale wijze in de binnenruimte kunnen bereiken.
Kijk en daar zit het hem nu net,
ik denk dat de bovenstaande verwarring ook voortgekomen is,
doordat men dacht, dat er zou staan:

Alle faciliteiten moet u op een normale wijze via de binnenruimte kunnen bereiken.


Maar mooie oplossing.
Over die gasdrukveren voor de bedplank had ik ook al nagedacht.
Hoelang is die veer van jou?
Ik heb er nog van 29 cm (uitgeklapt) liggen..
Die waren net te lang voor de motorkap... :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Re: Keuken idee voor camperbouwers LWB

Bericht door Christoffel »

Peter, ik zal de gasveer wel voor je opmeten.

Er staat inderdaad nergens dat ik er perse vanaf de schuifdeur bij moet kunnen.

Echter als je de keuken zo had gemaakt dat je buiten moet staan om te kunnen koken en het aanrecht te kunnen gebruiken is het dus niet goed.

Als ik mijn bedplank omhoog zet heb ik voldoende ruimte om me heen, en als ik hem naar beneden laat, kan ik zittend koken, alleen is dan 1 kastje onder aanrecht niet bereikbaar.

Chris
Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Keuken idee voor camperbouwers LWB

Bericht door Multivan Generation »

Christoffel schreef:Peter, ik zal de gasveer wel voor je opmeten.

Als ik mijn bedplank omhoog zet heb ik voldoende ruimte om me heen, en als ik hem naar beneden laat, kan ik zittend koken, alleen is dan 1 kastje onder aanrecht niet bereikbaar. Chris
Je hebt en houdt genoeg kastruimte he :knipoog
En alvast dank voor het opmeten.

Trouwens die hemelstof wordt lastig.
Carmat in Zevenbergen levert niet aan particulieren.
Ben bij een paar bedrijfjes(4) hier in de buurt geweest en noppes,
terwijl ik die adressen via Carmat had gekregen..

Waar had jij het vandaan, en kun jij iets voor me betekenen in deze?
Ik ben er nu alles bij elkaar al 4 weken mee bezig :bonk
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Re: Keuken idee voor camperbouwers LWB

Bericht door Christoffel »

@ Peter,

Ik heb de gasveer even voor je opgemeten. Oog oog afstand is 29 cm en de slag is 9,5 cm.
De gaten aan beide zijden is 8 mm.
De kracht van de gasveer is 250 N, dus 25 kg.

1 gasveer ruimvoldoende om bedplank inclusief matras omhoog te houden.

Chris :toppie :toppie :toppie
Afbeelding
Plaats reactie