Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Wil je geen advertentie blokken zien in het forum, dan moet je inloggen.
Dan verdwijnen ze.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Even voorstellen en gelijk een vraagje

vragen over de T4
Plaats reactie
t4wim
Berichten: 15
Lid geworden op: ma mei 19, 2008 19:00
Locatie: Best

Even voorstellen en gelijk een vraagje

Bericht door t4wim »

Hallo allemaal,

Ik volg al een paar jaar met plezier ‘jullie’ site.
Na slechts 4 maanden personenauto te hebben gereden (beviel echt niet…), ben ik gelukkig toch weer de trotse bezitter van een T4. Ik ben nu weer in de spreekwoordelijke 7e hemel…..Wat een genot.
Omdat ik nu pas echt besef dat ik ook door het T4-virus ben geinfecteerd, wil ik me graag bij de club aansluiten, weetjewel….

We hebben nu een rode T4 uit 2000, 65KW, 150.000 Km gelopen, dakspoiler en LM velgen.
Zodra ik een paar foto’s heb, zal ik ze laten plaatsen in de fotogallerij.

Ik heb de EGR al dichtgemaakt en een katvervanger geplaatst. De LMM wil ik nog gaan overbruggen met een diode. Deze aanpassingen hadden bij mijn vorige T4 (75KW) ook een goed effect.
Later volgen nog evt de sidebars en wil ik de laadruimte gaan bekleden/isoleren. (Het is een enkele cabine zonder tussenschot)

Hoewel hij prima bevalt heb ik toch een klein probleempje en dus de eerste vraag aan jullie.
Na de koude start (start direct), rookt ie de eerste paar kilometer een grijs/blauwe rook. Is niet echt schokkend maar als het kan wil ik het wel graag verholpen hebben. Als ie warm is helemaal geen problemen. Hij rijdt verder prima.

Ik heb al gehoord dat het vaker voorkomt bij de blauwe I, maar ik zit zelf te denken aan b.v. de pomptiming (te laat), of evt een defecte gloeibougie .

Heeft iemand misschien nog een ander idee ? Alle suggesties zijn welkom.

groeten,
Wim.
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 21:04
Locatie: Nunspeet

Re: Even voorstellen en gelijk een vraagje

Bericht door Henk Peter 856 »

Welkom !
Heb je bewust gekozen voor nu een 65 kw in plaats van een 75 kw motor ?
Ik kan je vraag niet beantwoorden, rijd met veel plezier een 75kw T4.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 29524
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Even voorstellen en gelijk een vraagje

Bericht door Multivan Generation »

dat blauwige roken bij een 65 kw TDI is eigenlijk "normaal".
Ik heb dat ook al jaren..
Olieverbruik is er niet..
verstuivers ligt het mijnsinziens niet aan,
want ik had dat ook al na bijvoorbeeld 20.000 km :bonk

Grote verschil tussen de 65 en 75 kW zit hem in de software en de verstuivers,
zuigers, versnellingsbak.
Maar waardoor het veroorzaakt wordt, dat blauwige roken, dat vraag ik me ook al jaren af.

Tijdens een meeting eens een rijtje van 8 bussen stationair laten draaien, paar minuten, en je kon aan de uitlaatgassen achter de auto de 65 kW's er zo uithalen, ze hadden allemaal dat wat blauwige roken.. :groteogen

Dus maak je er niet druk om...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: ma mei 07, 2007 20:47
Locatie: Barneveld

Re: Even voorstellen en gelijk een vraagje

Bericht door Christoffel »

Het verschil tussen de 88 pk en de 102/150 pk motor ligt in dit geval bij de verstuivers.

De 88 pk gebruikt als enige van de 5 cilinder TDI reeks een 2 traps verstuiver, dit voor een gelaagde verbranding.

Bij een koude motor slaat nu juist bij deze motor brandstof tegen de zuigerwand, wat dus niet verdampt en verbrandt.

Dit geeft het fenomeen van het toch iets grijs/blauw roken bij koude start en koude motor.

Chris
Afbeelding
t4wim
Berichten: 15
Lid geworden op: ma mei 19, 2008 19:00
Locatie: Best

Re: Even voorstellen en gelijk een vraagje

Bericht door t4wim »

bedankt voor jullie reaktie.

Ik begrijp dat ik me dus geen zorgen hoef te maken. Kan ik alleen nog maar meer genieten van de bus...

Ik heb trouwens niet bewust gekozen voor de 65kw, Henk Peter. Het was al moeilijk genoeg om een goede te vinden binnen ons budget. En deze voldeed aan onze wensen, dus we hebben niet lang getwijfeld. Hij heeft netjes alle beurten gehad, met NAP. Moet dus nog wel even meekunnen, hoop ik.

groeten,
Wim.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 29524
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Even voorstellen en gelijk een vraagje

Bericht door Multivan Generation »

waarom heeft een 65 kW als enige een getrapte verstuiving,
en wat is daar het voordeel van?

Nadeel?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: di apr 10, 2007 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Even voorstellen en gelijk een vraagje

Bericht door Roger B. (11)61 »

Die moet zeker nog een tijd meekunnen, en voor een relatief beperkte kostenlijst kun je er nog vrij veel extra vermogen uithalen richting 102PK.

Peter (Multivan Generation) heeft ook een 88pk, maar die levert echt wel meer waardoor ie door de kortere versnellingen sneller zal zijn dan een 102pk.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: ma mei 07, 2007 20:47
Locatie: Barneveld

Re: Even voorstellen en gelijk een vraagje

Bericht door Christoffel »

Om heel eerlijk te zijn, geen flauw idee.

Ben er zelf bij toeval achter gekomen.

Een slechtlopende AJT motor verstuivers van en AVC erin gezet ter controle.
Resulteerde in een nog slechter lopende motor , en gasopname niet soepel en nog slechter trekken.

Bij de Boschdienst toen de verstuivers laten testen, deze zaten nog binnen de tolerantie, navraag heeft mij toen geleerd dat AJT een tweetraps verstuiver heeft, en ACV en AHY/AXG een enkel werkende.

Dat verklaarde ook mijn bevinding met de wissel van de verstuivers met die van een ACV.


Chris :toppie
Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 29524
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Even voorstellen en gelijk een vraagje

Bericht door Multivan Generation »

mmm vreemd verhaal,
mij is ter ore gekomen dat verstuivers van een 102 pk in een 88 pk TDI,
dat het voordelen zou kunnen hebben.

Om dezelfde brandstof hoeveelheid in te spuiten is een kortere tijd nodig.
Hierdoor kan er in dezelfde tijd meer brandstof naar binnen.
Ook hoor je bij een 102 pk eigenlijk nooit iets over de verstuivernaald hoogte sensor, en bij de 88 pk wel.. :muur

Kunnen ze bij een Boschdienst de 2 traps verstuivers ultrasoon reinigen en eventueel qua openingsdruk iets verhogen?
Iets hogere druk is iets fijnere verstuiving en dus betere verbranding?

Of wordt het dan een te technisch verhaal?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
doka Rick
Berichten: 436
Lid geworden op: za jan 20, 2007 20:14
Locatie: Lochem

Re: Even voorstellen en gelijk een vraagje

Bericht door doka Rick »

Dag Allemaal,

het blauw/grijs roken houd mij ook al een tijdje bezig en ik vindt het helemaal niet erg als het allemaal wat technischer wordt. Ik ben zeer benieuwd hoe dit kan ontstaan.

Ik las over ultrasoon reinigen en de druk iets verhogen, nou dat is nu net wat ik na mijn vakantie wil laten doen. Via via kom ik bij een diesel specialist die bij mijn auto de verstuivers en de pomp gaat testen. Toen ik de auto net had, kwam dit niet voor en bij zo'n 80.000km is het ontstaan.

Laatst de timing statisch en dynamisch heel zorgvullig gecontroleerd en afgesteld, maar hij blijft het doen. Als je bv de caravan achter de auto hebt en in de lage toeren de camping af rijdt, komt er een beste pluim uit als er vermogen geleverd moet worden. Dit bij het het wegtrekken in het verkeer. Dit duurt totdat de motor op bedrijftemperatuur is en dan is er niets meer te zien.

Als de verstuivers eruit zijn en gecontroleerd, laat ik wel horen wat het resultaat is, oke?

Groeten Rick
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: ma mei 07, 2007 20:47
Locatie: Barneveld

Re: Even voorstellen en gelijk een vraagje

Bericht door Christoffel »

Mij is gegeven informatie ook maar ter oren gekomen.

Wel weet ik dat als je 150 pk verstuivers in een ACV stopt, het vermogen en trekkracht aanzienlijk voelbaar omhoog gaat.

De stap van ACV verstuivers naar AJT motor ging bij mij juist tegenovergesteld.

Nu is misschien de rede dat de naaldbewegingssensor bij een 88 pk meer problemen geeft omdat het een tweetrapsverstuiver is.

Over het verhogen van je inspuitdruk het volgende.

In mijn ogen bereik je daar precies het tegenovergestelde mee. Hogere openingsdruk betekent dat de verstuiver later opengaat, omdat eerst de openingsdruk gehaald moet worden. Dus er wordt minder ingespoten. De duur van inspuiten wordt door de pomp bepaald.
Wil je meer inspuiten zul je de druk juist iets naar beneden moeten halen.

Op je vraag of verstuivers ultrasoon gereinigd kunnen worden moet ik je het antwoord verschuldigd blijven.

Chris
Afbeelding
Plaats reactie