Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

VAGCOM

vragen over de T4
Plaats reactie
richie
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jan 2007, 16:41
Locatie: Wateringen

VAGCOM

Bericht door richie »

Als ik de stekker in de uitleespoort onder het stuur steek gaat het ledje op de stekker niet meer branden. Uitlezen met vagcom geeft een fout, er wordt geen enkel regelapparaat meer gevonden.

Probeer ik de stekker op een andere auto dan kan ik alles uitlezen. Het probleem is dus niet de stekker of de laptop.

Nu zitten er in mijn auto (75 kw automaat uit 2003) minstens 5 regelapparaten, motor, versnellingsbak, instrumenten, ABS en airbag. In de uitleespoort onder het stuur komen maar 4 draden uit.

Heeft iemand een schema van de bekabeling van de regelapparaten? Ik verwacht dat de bedrading van de regelapparaten ergens samenkomt en misschien is daar een slekker los.

Wie kan mij helpen. Voorlopig rijdt de auto zonder problemen....

Groeten,

Richie
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: VAGCOM

Bericht door Roger B. (11)61 »

de draden op de diagnosestekker zijn voeding (+ en - en twee datadraden voor de K-line (oude versie van canbus zeg maar) de regelapparaten communiceren met elkaar en met de aangesloten testapparatuur via de K-line. K-line is niet vertakt maar een ringleiding volgens mij, niet één punt waar alles aan elkaar geknoopt is dus.

ik heb het ook gehad, en na vervangen van de USB kabel (bij mij los en losse interface-stekker) was het probleem opgelost.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: VAGCOM

Bericht door stijnh »

hallo,
nu er juist een nieuw topic gemaakt is van vag-com ga ik ervan profiteren om mij vraag ook te stellen
ik wil ook zo'n kabel aanschaffen en heb 2 shops gevonden waar ze die aan een mooie prijs verkopen:

http://www.pagershop.nl/product_info.ph ... f3e91e4195
http://www.obdtools.nl/

bij mijn weten zijn dat exact dezelfde kabels met dezelfde software, juist?

past deze kabel op een t4 van het jaar 2000?

heeft er iemand al zo'n kabel gekocht bij die shop's? allebij correct?

zou het mogelijk zijn om het verbruik uit te meten met zo'n kabel als je geen verbruiksmeter hebt?

vriendelijke groeten
stijn
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: VAGCOM

Bericht door dennisvt4 »

ook die kabels zijn uitgebreid getest door iemand (t4dick) die veel met vagcom werkt en die legt het ook allemaal uit

ik heb de kabel zelf ook en het werkt wel
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
richie
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jan 2007, 16:41
Locatie: Wateringen

Re: VAGCOM

Bericht door richie »

Hoi Roger,

Er zitten bij mij 4 draden, waaronder 2 bruine welke naar massa gaan. Van de 2 overige draden heeft er 1 spanning.

Vanmiddag heb ik alles uitgeprobeerd met mijn auto en die van een vriend. Het zit beslist niet in de 2 gebruikte laptops of in de 2 gebruikte kabels, maar in mijn auto.

Ondanks de spanning op 1 van de 4 draden gaat het ledje in de stekker niet branden. Wel gaat de radio op "mute"als ik de stekker inplug.

Iemand een schema?

gr

Richie
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2213
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: VAGCOM

Bericht door Oskar 725 »

Hallo Richie,
dan heb je in je radio stekker een serieuze aansluit fout zitten, Haal je radio eens los en kijk of het dan wel werkt. :toppie
Groet, Oskar.
richie
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jan 2007, 16:41
Locatie: Wateringen

Re: VAGCOM

Bericht door richie »

Oscar,

Bedankt, ga ik vanmiddag proberen.

gr

Richie
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5269
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: VAGCOM

Bericht door René »

Heb schema klaar staan voor verzending, moet alleen ff mail beantwoorden. Inmiddels gezien dat het bj 2003 was.

René
Gebruikersavatar
T4Dick
Berichten: 102
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:11
Locatie: bij Zwolle

Re: VAGCOM

Bericht door T4Dick »

Weet niet of dit algemeen bekent is maar de k-lijn zit ook in de radio-iso stekker.

je kunt dus met VAG-COM ook in de originele radio's prutsen!

Als je hier dus op meet dan zie je 12V maar dit is dus een serieele datalijn die in ongebruikte toestand 12V geeft.
Deze word in de diagnose stekker door een transistor naar nul getrokken en kan zo een afwisselend signaal genereren, is gelukkig kortsluitvast, via een weerstandje in het uitgangs circuit in de ECU. De stekker moet deze spanning immers omzetten naar een spanning die de PC kan gebruiken.

Let op hiermee kun je wel je diagnose stekker vernielen! Er komt dan 12V uit de radio op de interface zonder de bedoelde weerstand er tussen. Ik hoop dat de stekker nog werkt!

Stekkertje dus uit het iso-blok trekken en isoleren als je een NIET originele radio er in hebt zitten.

Dit zou het kunnen zijn.
richie
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jan 2007, 16:41
Locatie: Wateringen

Re: VAGCOM

Bericht door richie »

Het heeft lang geduurd...

De storing met de radio tijdens uitlezen is opgelost. Bedankt Dick voor de tip, ik heb de mute draad voor de radio verlegd.

Uiteindelijk zat de massa fout in de verlichting van de make-up spiegel in de rechter zonneklep. De stekker losgelaten en de binnenverlichting werkt weer, evenals Vagcom

Ik ben weer gelukking

groeten,

Richie
Plaats reactie