Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

grotere wielomtrek

vragen over de T4
Plaats reactie
Peter Coddens
Berichten: 52
Lid geworden op: 12 feb 2007, 15:35
Locatie: Torhout

grotere wielomtrek

Bericht door Peter Coddens »

Iemand een idee of ervaring hiermee?

Indien je grotere wielen onder je bus monteert, dan draait de motor minder toeren bij eenzelfde snelheid. Zou dat schelen in verbruik?
Gebruikersavatar
Dennis 449
Berichten: 2034
Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
Locatie: Westfriesland (vezelf)

Bericht door Dennis 449 »

Hier snij je wel een behoorlijke discussie aan.

De standaard wielomtrek van een T4 is exact 2000mm.
Ik rijd nu met 225/60 R16 en die zijn 2100 mm in omtrek.
En ben van mening dat ik meer verbruik.

Een echte besparing valt tegen, mijn motor zou in principe 5% minder toeren hoeven te maken. Echter is de accelleratie ook minder, daar de trekkracht ook iets minder geworden is. Dit komt omdat de motor een bepaald koppel bij een vast toerental geeft. Echter is de diameter van het wiel toegenomen en daar is een groter koppel dan normaal voor nodig.

En daarbij zal het moeilijk worden een nog grotere diameter wiel te monteren zonder dat deze de carrosserie gaat raken.
Heb je al eens gedacht aan de afwijking van de kilometerteller, die is op dit moment bij mij 5% exact. Ik heb dit laatst op een stuk weg gemeten, op de dag dat ik mijn banden ging wisselen. Ik ben naar een kennis met een autobrug gereden en heb daar naar toe tussendoor een rechte weg van 6 km lang. Van punt tot punt. Op de terug weg heb ik 5,7 km gereden. Dit alles op de teller in de auto. Met mijn GPS loopt de teller nu exact gelijk, terwijl ik op de zomerbanden (225/55 R16) ongeveer 5% minder op de teller heb. Staat de teller op 120 dan geeft de GPS 126 aan. Onlangs nog naar Sneek geweest, bij ons vandaan op zomerbanden 90km en van de week 85,5 km...............En zuiniger? Ik weet niet, hangt van het rechtervoetje af......
Groeten
Dennis 449
Team West
Afbeelding
:wjw sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

@ Dennis,
een GPS is ook niet zaligmakend.

Kijk maar eens op een PDA als er tom tom opstaat.
Bij de momentele snelheid geeft hij bij mij 3-6 km/u.
En dat is toch knap als ik stilsta en in de auto wat aan het eten ben.
Was met 8 satellieten !

Moraal van het verhaal: niet te veel op GPS vertrouwen ivm de rekenfout :knipoog

groeten Peter
ps een grotere wielomtrek geeft een lager toerental en dus minder lawaai en dat kan ook wel eens tellen :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Peter Coddens
Berichten: 52
Lid geworden op: 12 feb 2007, 15:35
Locatie: Torhout

Bericht door Peter Coddens »

Bedankt voor de verhelderende uitleg!

Voor het verbruik moet je het blijkbaar niet doen, grotere wielen zullen ook wel een bredere bandenmaat vragen.

Maar een motor die wat rustiger draait is natuurlijk ook wel wat.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: grotere wielomtrek

Bericht door René »

Peter Coddens schreef:Iemand een idee of ervaring hiermee?

Indien je grotere wielen onder je bus monteert, dan draait de motor minder toeren bij eenzelfde snelheid. Zou dat schelen in verbruik?
Ik rij meer als 10% groter,

Motor draait 200 toeren lager bij 120 km/h als een vergelijkbare T4.
Mijn motor gaat extreem zuinig met diesel om, ik heb zelf de indruk dat dat door de lager toeren komt.

groeten Berrie
Plaats reactie