Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Snelheid T4 automaat

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Snelheid T4 automaat

Bericht door ZwedenTransporter »

Wij gaan volgende weekvoor het eerst met een T4 2,5L benzine automaat naar Zweden en de auto is behoorlijk vol geladen met voornamelijk huis artikelen.
Nu wil ik graag weten wat de kruissnelheid of maximale snelheid is met volle belading en automaat ?

Mvg
Nol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Snelheid T4 automaat

Bericht door Roger B. (11)61 »

maximale snelheid is simpel..... zo hard als ie gaan wil....... :bifun

kruissnelheid.... automaat en volgeladen... wat noem je volgeladen.... zit ie vol of zit ie aan zijn max toegestane massa?

heeft een T4 automaat een lockup? dan hoef je je vanwege het automaat zijn niets aan te trekken ivm snelheden (als dat zonder al zo zou zijn)

in hoeverre een T4 automaatbak last heeft van hoge snelheden (= relatief hoge toeren in de bak) weet ik niet.

De kruissnelheid is een beetje gevoelskwestie, iets onder max, een snelheid die de auto naar het gevoel nog relatief makkelijk doet en waarbij je niet het idee hebt dat ie er erg hard voor moet werken....

ik rij rustig 100km aan een stuk (als de drukte het toe laat) plankgas door duitsland (ga ik zo weer doen) heb niet het idee dat ie er erg veel last van heeft (temp-meter geeft geen krimp) dus in mijn ogen kan ik rustig 155-160 als kruissnelheid nemen........... hij slurpt er dan wel 12 liter per 100km doorheen in plaats van 9 normaal............
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: Snelheid T4 automaat

Bericht door ZwedenTransporter »

Ik heb onze T4 van 1999 nog niet zolang en weet ook nog niet wat zijn maximum snelheid is.
De auto zit vol geladen met huisraad maar ik verwacht niet dat het ook het maximum laadvermogen is.
Lockup ??? weet ik niet, waar kan ik dat vinden ?
Ik verwacht niet dat de olie temp te hoog zal oplopen bij behoorlijke snelheid (140-150) maar misschien dat iemand anders dat kan vermelden !
Ik begrijp dat je auto normaal 1:11 loopt en bij 155 - 160 loopt die 1:8
Ik zou willen dat die van mij zo zuinig liep, hij verbruikt nomaal 1:8 dus ben ik zeer benieuwd wat die straks gaat lopen vol naar Zweden, toch 1500km
Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Snelheid T4 automaat

Bericht door Roger B. (11)61 »

Een lockup is een vaste verbinding die boven bepaalde snelheden in de automaatbak wordt ingeschakeld en daarbij de vloeistofkoppeling overbrugt. De vloeistofkoppeling (je koppel-omvormer) werkt alleen als ie slipt. Deze slip is rendementsverlies, boven bepaalde snelheid is de slip niet echt nodig en hoeft de bak ook niet meer te schakelen, dan wordt de lockup ingeschakeld.

Heel veel modernere automaatbakken hebben een lockup, volgens mij die van een T4 ook, sterker nog, er schijnen nogal wat problemen met de lockup (aansturing) van die bak te zijn(geweest?)

Een artikel uit lesmateriaal van Innovam over de koppelomvormer.

Dat jouw T4 meer verbruikt dan de mijne heeft twee oorzaken.....

1) ik rij TDI, jij Benzine

2) ik heb een schakelbak, jij een automaat...

1:8 met een automaat 2,5 liter benzine lijkt me een verbruik om je zeker geen zorgen over te maken, denk dat je er zelfs een beetje trots op mag zijn....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: Snelheid T4 automaat

Bericht door ZwedenTransporter »

Ik ben ook trots op mijn :T44EVER :adhd inclusief het verbruik maar dat wil ik ook zo houden :wjw
Maar gaat je beredenering over snelheid etc wat je beschreef dan ook op voor een benzine uitvoering ?
100km met plankgas en maximale snelheid is zo hard die kan ? Mijn gevoel zegt van niet maar ik heb nog nooit een :T44EVER gereden :muur
Afbeelding
greetivo
Berichten: 55
Lid geworden op: 21 feb 2007, 11:43

Re: Snelheid T4 automaat

Bericht door greetivo »

Wij hebben al 5 jaar een T4 2.5l 5 cyl automaat uit 1998, en rijden op lpg (geeft altijd een goed gevoel aan de pomp).

Het best rijdt die tegen 135-140 km/u, aan 120 km/u maakt hij meer lawaai (maar nog altijd minder dan eender welke diesel), en als je sneller gaat rijden doe je hem zeer (verbruik crescendo en boven het "groene" toerental).

De onze gaat max 165 km/u, maar dat doen we dus niet, tenzij eens heel eventjes !

Geladen of niet, dit geeft eigenlijk geen invloed op de snelheid, wél op de optrektijd, de remafstand en het lichtjes doorhangen in de bochten.

Succes met je trip naar Zweuden, en denk erom: je moet daar héél gedisciplineerd rijden of je hangt, de zweuden doen dat trouwens zelf allemaal heel netjes.

Ivo
jhon
Berichten: 39
Lid geworden op: 06 dec 2007, 12:34

Re: Snelheid T4 automaat

Bericht door jhon »

Ivo

Als hetzelfde voor auto's opgaat als voor motoren dan heeft de hoeveelheid belading geen invloed op de lengte van de remweg.
Is getest met een motorfiets met abs. Maximaal remmen met 1 persoon op de buddy tot zelfs 5 personen op dezelfde motor heeft geen "enkele" invloed op de lengte van de remweg. Dacht ook altijd dat de remweg langer zou zijn, maar was erzelf bij en "dus niet". Misschien beetje gevoelsmatig? De optrektijd kan wel wat langer zijn.
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: Snelheid T4 automaat

Bericht door ZwedenTransporter »

Dank je wel Ivo, antwoorden op mijn vragen en van iemand die zelf een T4 automaat op benzine rijd.
Ervaringen zijn toch het beste.
Ik heb nu een idee hoe ik hopelijk ga en kan rijden en het gaat mij hoofdzakelijk om het rijden in Duitsland.
In Denenmarken kan (kon) je niet lekker doorrijden want daar zijn ze al enkele jaren bezig aan de weg rond Kopenhagen en in Zweden is het weer lekker rustig door rijden.

Bedankt
Nol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Snelheid T4 automaat

Bericht door Roger B. (11)61 »

jhon schreef:Ivo

Als hetzelfde voor auto's opgaat als voor motoren dan heeft de hoeveelheid belading geen invloed op de lengte van de remweg.
Is getest met een motorfiets met abs. Maximaal remmen met 1 persoon op de buddy tot zelfs 5 personen op dezelfde motor heeft geen "enkele" invloed op de lengte van de remweg. Dacht ook altijd dat de remweg langer zou zijn, maar was erzelf bij en "dus niet". Misschien beetje gevoelsmatig? De optrektijd kan wel wat langer zijn.

Ik denk dat dit voor auto's niet helemaal zo goed op gaat omdat de test die jij omschrijft waarschijnlijk met in werking tredend ABS gedaan is, dat betekend dat je aan de grip-grens aan het remmen bent. Ik denk dat heel veel motorrijders voldoende hard remmen om dit te bereiken. Gewicht verhoogt max grip en dus de max remkracht.

De gemiddelde automobilist remt niet hard genoeg en zal (zelfs bij een noodstop) de auto niet laten blokkeren (vandaar dat enkele merken (oa mercedes) Brake assist ingevoerd hebben, een systeem dat extra remdruk genereerd als je remt zodat je minder hard op het pedaal trapt om de zelfde remdruk te bereiken. Omdat er zo veel automobilisten niet hard genoeg remmen hou je alleen de negatieve invloed van het gewicht over....doordrukken omdat je grotere massa moet afremmen.

Bovendien rem je normaal niet tegen blokkeren aan en zul je er altijd negatief effect van ondervinden bij het remmen als de auto zwaarder is.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
jhon
Berichten: 39
Lid geworden op: 06 dec 2007, 12:34

Re: Snelheid T4 automaat

Bericht door jhon »

Roger

Helemaal mee eens. Normaal rem je nooit maximaal en zul je bij meer gewicht meer kracht moeten zetten voor dezelfde vertraging. Maar t'is wel geruststellend dat gewicht bij
een (goede) noodstop geen invloed heeft op de lengte van de remweg. Daarom vind ik abs een van de beste vindingen, lekker ongelimiteerd stampen op je rempedaal als dat nodig is.
En... maximaal remmen op een motor zonder abs is bijna niet te doen. Veel motorrijders remmen
zich onderuit bij een noodstop.


gr. Gerrit
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: Snelheid T4 automaat

Bericht door ZwedenTransporter »

We zijn net terug uit Zweden en OHHHHHH wat reed die lekker zeg :klappen :jumpklap
Geen warme banden of wielen en geen enkel probleem op één na, de :T44EVER wilde elke keer na ± 500 km even rusten en hij had dan dorst. Nou ja, dat gun je hem wel. :knipoog

Ik ben er heel blij mee :gekte :gekte
En voor de geintresseerden onder ons, hij was zwaar beladen op de heen weg (280 kg te zwaar) en bijna leeg op de terug weg en het verbruik was gemiddeld 1:7,2
Zowel op de heenweg als terugweg hebben we tussen de 140 en 160 gereden met af en toe een maximum van 175. Dat was niet het maximum van de T4 want ik had toen nog gas over
1:7,2 voor een :T54LIFE van 1999 met automaat op benzine, ik dacht achteraf niet slecht.
En voor de mensen die ook die kant op gaan, de benzine prijs zit zo ronde de 1,47 en de diesel zit rond de 1,44 per liter.

Met vriendelijke groeten / Med vänliga hälsningar
Nol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Snelheid T4 automaat

Bericht door Roger B. (11)61 »

:yes welkom terug en dat verbruik is zeker niet verkeerd met dat gewicht en die snelheden!

meen me te herinneren dat brandstof in die omgeving tov nederland veel duurder was..........Dubieuse inhaalslag heeft nederland daar weer geleverd dan :bonk
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie