Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

krukaskeerring Transporter 2.5 TDI

vragen over de T4
Plaats reactie
alfist
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 feb 2007, 21:44

krukaskeerring Transporter 2.5 TDI

Bericht door alfist »

Hallo ,heb hoogst waarschijnlijk lekke krukaskeerring TDI 150 pk,Heb ik hier speciaal gereedschap voor nodig? Zit de keerring in los deksel geperst? Zou er ergens anders boven de keerring nog olie kunnen lekken? T gaat hier om de keerring distributiezijde
Al bedankt
Alfist
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Bericht door pluuke »

Hoi,

Ik heb in Etka voor je gezocht, maar kan hem niet vinden...(!?!)

zie plaatjes:

http://i123.photobucket.com/albums/o293 ... rring2.jpg
http://i123.photobucket.com/albums/o293 ... rring1.jpg

Het lijkt me dat het evt. ook nog kan lekken tussen kop en blok (koppakking), niet aannemelijk (alhoewel het hier bij mijn Golf VR6 altijd aan het zweten was) en natuurlijk bij de afdichting van de nokkenas.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Bericht door Pim 328 »

Waarschijnlijk lekt je oliepomp pakking. De oliepomp zit namelijk aan de zijkant tegen het onderblok aan geschroeft.
Voor deze los te halen moet de carterpan eraf, distributie riem moet los .
Dus is wel een hoop werk, voor een nieuwe keering in je oliepomp te zetten heb je speciaal gereedschap voor nodig.
Tevens voor het loshalen van de krukaspoulie heb je ook speciaal gereedschap nodig.
alfist
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 feb 2007, 21:44

Bericht door alfist »

al bedankt,iemand idee waar ik op internet een stukje werkplaatsboek kan vinden?
Groet Alfist
Gebruikersavatar
T4Dick
Berichten: 102
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:11
Locatie: bij Zwolle

Bericht door T4Dick »

Helemaal met Pim eens.

Heb dit vorig jaar zelf gerepareerd. Gereedschap had ik geleend. Is denk ik niet te doen zonder speciaal gereedschap.

De keering is ongeveer 15 euro en de pakking ongeveer 5 euro, carterpakking rond de 28 euro geloof ik. Oude pakking groen papier, nieuwe zwart staal. Carterpanboutjes (imbus) kom je bijna niet bij. Is een speciale lange imbus voor.

Zet je de krukaspouliebout niet goed vast dan krijg je geheid schade aan de distributie, is einde motor.

Had dus een momentsleutel en tegenhouder van bijna een meter lang en koste me nog erg veel moeite om het vereiste aanhaalkoppel te halen. Doe je dit niet met het juiste moment dan loopt de bout los of knapt. De bout moet je vernieuwen, dit is een rekbout.

Ben er in m'n vrije tijd naast m'n werk 3 dagen mee bezig geweest in de sneeuw. Heb ook de hele ditributie vernieuwd aangezien alles onder de olie zat. Spanrol zat ook vast en was gebroken. Distributie (zonder de pomp gedeelte) en een nieuwe waterpomp was iets van 200 euro bij elkaar, origineel VW.

Alles op tijd kunnen repareren gelukkig. Hoop dit nooit meer te hoeven doen bij m'n T4!

T4 ACV 102 pk bij 160.000 km, onderblokken zijn volgens mij allemaal hetzelfde.

Heb nog een oliepomp liggen gebruikt, mocht deze stuk zijn.
Laatst gewijzigd door T4Dick op 14 feb 2007, 15:30, 3 keer totaal gewijzigd.
alfist
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 feb 2007, 21:44

Bericht door alfist »

T4Dick schreef:Helemaal met Pim eens.

Heb dit vorig jaar zelf gerepareerd. Gereedschap had ik geleend. Is denk ik niet te doen zonder speciaal gereedschap.

De keering is ongeveer 15 euro en de pakking ongeveer 5 euro, carterpakking rond de 28 euro geloof ik. Oude pakking groen papier, nieuwe zwart staal. Carterpanboutjes (imbus) kom je bijna niet bij. Is een speciale lange imbus voor.

Zet je de krukaspouliebout niet goed vast dan krijg je geheid schade aan de distributie, is einde motor.

Had dus een momentsleutel en tegenhouder van bijna een meter lang en koste me nog erg veel moeite om het vereiste aanhaalkoppel te halen. Doe je dit niet met het juiste moment dan loopt de bout los of knapt. De bout moet je vernieuwen, dit is een rekbout.

Ben er in m'n vrije tijd naast m'n werk 3 dagen mee bezig geweest in de sneeuw. Heb ook de hele ditributie vernieuwd aangezien alles onder de olie zat. Spanrol zat ook vast en was gebroken.

Alles op tijd kunnen repareren gelukkig. Hoop dit nooit meer te hoeven doen bij m'n T4!



Was dit ook een 2.5 TDI 150 pk?
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Bericht door pluuke »

Toen ik mijn bus kocht lekte die ook een druppel olie, de T4 specialist gokte toen ook meteen als eerste op de pakking van de oliepomp. Dit bleek het achteraf niet te zijn. Heb er eerder niet aan gedacht.

Overigens bleek het achteraf de aansluiting tussen oliefilterhuis en carter.

Ik neem aan dat je een goed idee hebt waar de olie vandaan komt als jij aan de krukaskeerring distributiezijde denkt ?

Lijkt me inderdaad toch aannemelijker dat het de pakking van de oliepomp is, deze is later vervangen door een aangepaste versie zoals T4Dick al schrijft. VW zelf al achter dat deze niet voldeed. Kan gebeuren, maar niks zo frustrerend als iedere keer een druppel olie onder je bus / auto.

Het lijkt me hetzelfde verhaal als bij een 102 pk.

@Pim : waar zit die keerring van de krukas aan distributiezijde eigenlijk ?
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Bericht door Pim 328 »

Als je etka opent en dan ga je naar beeldtafelnr. 115-35
Dan is nr 3 de keering.
Nr. 9 is de pakking die vaker gaat lekken.
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Bericht door pluuke »

Thanks Pim ! weer wat geleerd :toppie

Voor alle volledigheid :

Afbeelding
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Plaats reactie