Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

N 75

vragen over de T4
Plaats reactie
slui0041
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jun 2008, 13:11

N 75

Bericht door slui0041 »

Zo als het nu uit ziet moet ik onderdeel N 75 vervangen.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Is het zelf te doen?
En wat gaat het ongeveer kosten?

Groeten,

Bert
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: N 75

Bericht door Roger B. (11)61 »

vind je het heel erg als ik geen idee heb wat "onderdeel N75" is....?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
black caravelle
Berichten: 173
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:16
Locatie: limburg

Re: N 75

Bericht door black caravelle »

resultaten van :google N75 toestel nokia :bifun

N75 is het VAG-codewoord voor het magneetventiel voor de laaddrukbegrenzing Vagcom site van gerrit speek http://www.gerritspeek.nl/vag-com.html

zie ook http://www.t4-wiki.de/wiki/N75
Laatst gewijzigd door black caravelle op 14 jun 2008, 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes black caravelle 111kW
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: N 75

Bericht door Roger B. (11)61 »

black caravelle schreef:resultaten van :google N75 toestel nokia :bifun

DIE N75 kende ik wel, maarja...daar valt in een T4 weinig aan te vervangen he

Magneetventiel..... lijkt me een los in de motorruimte gemonteerd blokje dat met wat slangetjes en een stekker verbonden is, niets moeilijks aan om dat te vervangen lijkt me (kan me natuurlijk vergissen)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Dennis 449
Berichten: 2034
Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
Locatie: Westfriesland (vezelf)

Re: N 75

Bericht door Dennis 449 »

Henk-1 heeft ooit naar de vertaling van de duitse benaming van N75 gevraagd.
Dat was nog niet zo eenvoudig. Hier de link: http://www.weetjewel.com/tips_en_trucs/ ... extern.htm

Maar als het goed is staat er on T4 en Techniek in het hoofdmenu een beschrijving van alle componenten rond om de turbo.

Is het soms een gevalletje meetfout in de computer?
Mogelijk zal je met het vervangen van alle kleine slangetjes van en naar de turbo ook al resultaat hebben. Door de warmte in de motorruimte, worden de slangetjes steeds harder en brosser, waardoor ze nog meer gaan lekken en alleen nog bij elkaar worden gehouden door het canvas manteltje, het rubber is al vergaan.

Ik heb ooit iemand geholpen tijdens de vakantie in Zuid-Duitsland. Hij kwam de heuvels nauwelijks over met zijn bus met kleine caravan. Na het vervangen van alle slangetjes op de camping, ging die bus weer als een speer.......

Groeten
Laatst gewijzigd door Dennis 449 op 15 jun 2008, 11:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten
Dennis 449
Team West
Afbeelding
:wjw sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5267
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: N 75

Bericht door René »

Heb vorige week de N75 vervangen, koste me 120 euro, (slik) , maar ja, het moet nu eenmaal.

René
slui0041
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jun 2008, 13:11

Re: N 75

Bericht door slui0041 »

Hallo ,

Kan je me vertellen welke slangetjes precies vervangen moeten worden?
Het vervangen van het onderdeel N75 heeft geen effect gegeven.

Groeten,

Bert
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: N 75

Bericht door Multivan Generation »

de vacuum slangetjes die van en naar dat magneet ventiel lopen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Karmann
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 apr 2008, 23:01

Re: N 75

Bericht door Karmann »

Er wordt hier veel gesproken over vacuum aansturing voor de wastegate, maar dat is voor de n75 en wastegate bediening niet het geval. Deze wordt gestuurd door de turbodruk en de omgevingsdruk.

Das Wastegate ist bei geringem Druck (Umgebungsdruck) am Ladedruckregelventil geschlossen, und es öffnet mit zunehmenden Druck. Dies passiert ab ca. 0,3 Bar, und bei 0,4 Bar scheint das Wastegate ganz geöffnet zu sein. Dies entspricht dann auch dem maximalen Ladedruck, den der Wastegate-Turbolader ohne Ansteuerung durch das Ventil N75 (z.B. geöffnet, weil stromlos oder defekt) 'erzeugen' kann.

Durch die Taktung des Ventils N75 kann nun der Steuerdruck für das Ladedruckregelventil weitestgehend stufenlos zwischen Umgebungsdruck (im Saugrohr) und maximalem Ladedruck eingestellt werden. Die Taktung erfolgt über das Motorsteuergerät, das kontinuierlich den gemessenen Ladedruck mit dem Solldruck gemäß Ladedruckkennfeld vergleich.
Da dieser Prozess aufgrund der Massenträgheit der bewegten Teile nennenswerte Zeit beansprucht, kommt es im Bereich maximaler Motorlast zu erheblichen, aber nur kurzen Überschwingern des Ladedrucks. So kann man z.B. bei meinem 2001er ACV, dessen Soll-Ladedruck bei ca. 0,8 bar liegt, regelmäßig Überschwinger bis auf 1,07 bar messen.
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Re: N 75

Bericht door Christoffel »

Zijn je twee M6 boutjes van je turbo welke de steun van je overdrukdoos op de turbo houdt er niet toevallig uit of losgelopen.

Geeft over het algemeen dezelfde storing als een defecte klep N75.

Chris
Afbeelding
Plaats reactie