Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Wil je geen advertentie blokken zien in het forum, dan moet je inloggen.
Dan verdwijnen ze.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Voorgloeien

vragen over de T4
Plaats reactie
Triton

Voorgloeien

Bericht door Triton »

Hij gloeit veel te lang voor. Het relais wordt te warm en je ruikt hem. Het lampje brandt 3 à 4 seconden, maar de gloeibougies zeker 2 minuten. Als ik deze loskoppel, zodat het relais nr. 102 geen vermogen hoeft te leveren, brandt het lampje weer 3 à 4 seconden en het nagloeien 8 seconden. Totaal: plusminus 12 seconden. 8 seconden nagloeien lijkt mij lang genoeg, heeft iemand hier een oplossing voor of een antwoord op? Alvast bedankt!
Het is een T4 2,4 liter 5 cilinder, van 1995

Wim T4 935

Re: Voorgloeien

Bericht door Wim T4 935 »

Heb je vastgesteld dat er 8 seconden spanning staat op het relais en dat er 2 minuten spanning op de gloeibougies staat? Zo ja dan valt het relais niet af als de aanstuurspanning afvalt. Waarschijnlijk zijn de contacten in het relais dan ingebrand en blijven deze plakken. Zou relatief simpel te testen moeten zijn.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4

Triton

Bericht door Triton »

Bedankt voor je reactie ja de gloeibougie's blijven 2 minuten nagloeien contacten zijn niet ingebrand,
relais blijft gewoon veels te lang bekrachtigd maar waar door????

matje86

Bericht door matje86 »

slechte gloeibougie,s misschien?
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,

Paulus

Bericht door Paulus »

Zie geen problemen,nagloeitijd is normaal bij deze types,op het moment dat je koelwater een bepaalde temp heeft word er niet meer gegloeid.Nagloeitijd word bepaald in je relais.Men doet dit omdat de motor mooier en rustiger blijft lopen in koude toestand.
:ikrij

Paulus
VW T5 1.9TDI Lwb

Triton

Bericht door Triton »

Hallo Paulus bedankt voor je reactie ik vind 2 min toch wel erg lang en als de nagloei tijd in je relais bepaalt wordt betekend dat dan dat contact 85 en 86 van het relais ook altijd bekrachtigd worden en dat het printje in het relais zorgt voor het onderbreken
van de spoelspanning voor de contacten 87 en 30.
groetjes

Paulus

Bericht door Paulus »

Klopt helemaal,geen reden tot paniek.Ik kan me voorstellen dat je dat lang vind,maar dit is echt normaal.Men doet dit om de" dieselklop" van een koude motor te verminderen.

Paulus :ikrij
VW T5 1.9TDI Lwb

Plaats reactie