Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

deurbekleding portier verwijderen

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wimd
Berichten: 35
Lid geworden op: 19 okt 2007, 18:29

deurbekleding portier verwijderen

Bericht door wimd »

Van mijn T4 uit 1996 (2.5 TDi) werkt van het linkerportier de centrale deurvergrendeling niet meer. Op een of andere manier is de mechanische verbinding met het slot los komen zitten, de electrische aansturing werkt dus nog wel (als ik het goed hoor).
Ik heb eens gekeken hoe ik de deurbekleding zou kunnen veriwjderen maar strand al op de raamzwengel; dat is een massief ding dus zonder afdekplaatje dat ik zou kunnen verwijderen om 'm los te schroeven.
Heeft iemand een stapsgewijze beschrijving hoe ik de deurbekleding kan verwijderen ?

Alvast bedankt,

Wim van Drunen
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: deurbekleding portier verwijderen

Bericht door matje86 »

Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
wimd
Berichten: 35
Lid geworden op: 19 okt 2007, 18:29

Re: deurbekleding portier verwijderen

Bericht door wimd »

matje86 schreef:ff kijken bij t4 tips en trucks
http://www.weetjewel.com/tips_en_trucs/ ... vakken.htm
Bedankt voor de tip, dat is wat ik zocht. Ik ben meteen even gaan kijken hoe het in elkaar zit alleen snap ik nog steeds niet hoe ik de afdekking van de raamslinger los kan krijgen. De afdekking loopt door achter de draaiknop en over het bevestigingspunt en op de foto van de beschrijving blijft de draaiknop op de basis zitten. Dan zou je zeggen dat de afdekking niet helemaal doorloopt, terwijl dat bij mij dus wel is. En ik durf op het plastic niet zomaar de schroevendraaier te zetten omdat ik bang ben dat ik dan wat afbreek.
Enig idee hoe ik dat moet oplossen ?

Groeten,

Wim van Drunen
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: deurbekleding portier verwijderen

Bericht door Roger B. (11)61 »

Zoals ik het lees bij tips en trucks zou je het afdekplaatje vanaf de handgreep richting draaipunt moeten verschuiven (klein stukje) en dan kan het afdekplaatje er afgepakt worden.....

Voorzichtig een (heel) kleine schroevendraaier in het naadje dat onder het handgreepje (draaiknopje) zit duwen en het plaatje van het knopje wegdrukken richting draaipunt op de deur.

bij alles van demontage in het interieur is het een kwestie van met gevoel en gepaste kracht werken....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
skoda t4
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 apr 2008, 11:06

Re: deurbekleding portier verwijderen

Bericht door skoda t4 »

ring onder raamslinger verschuiven en de raamslinger is los
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: deurbekleding portier verwijderen

Bericht door Roger B. (11)61 »

kan zijn dat andere bouwjaren T4 dat hebben.... maar in tips en trucks (de link die herboven gegeven werd) gaat het toch echt om een slinger met schroefje
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
wimd
Berichten: 35
Lid geworden op: 19 okt 2007, 18:29

Re: deurbekleding portier verwijderen

Bericht door wimd »

Omdat ik er uiteindelijk nog steeds niets van snapte ben ik eens gaan googelen op fensterkurbel T4 entfernen. Ik kom dan op http://www.gaskutsche.de/tipps_fensterkurbel.php uit en die zegt het volgende:

Wie demontiert man die Fensterkurbel? Früher konnte man bei den VW-Kurbeln mit einem kleinen Schraubenzieher einen Deckel abhebeln und dann die Kurbel losschrauben. Inzwischen geht das anders:
Es ist eigentlich ganz einfach: Die Kurbel hat einen Ring, welcher die Arretierung darstellt. Dieser Ring muß – wie auf dem Bild zu sehen – verschoben werden. Danach kannste die Kurbel abziehen.
Einfach direkt an der Seite der Türverkleidung die Kurbel anfassen und dann entgegen der »Stielrichtung« der Kurbel den Ring verschieben. Dabei den Ring leicht zusammendrücken.
Nachdem der Ring aus der eigentlichen Achse verschoben worden ist, kann die Kurbel abgezogen werden.

Die Kurbel kann nach belieben auf den Zapfen aufgesteckt werden, es muß lediglich die Verzahnung passen. Daher ist beim Wiederzusammenbau auf nichts weiter zu achten, als das die Kurbel wieder in der »nicht störenden« Position aufgesteckt wird.

Abschließend noch ein letztes Bild der abgenommenen Kurbel, diesmal von der Seite aufgenommen.

Eigentlich sollte dies auch in der Bedienungsanleitung eines jeden Bullis so beschrieben sein, aber die Frage taucht immer wieder in den T4-Foren auf. Daher diese Anleitung an dieser Stelle zum direkt Verlinken wenn jemand kurz davor ist, die Kurbel mit den Zähnen abzubeißen.

De foto´s kreeg ik helaas niet mee gekopieerd maar die kun je op de genoemde site vinden.

Vreemd dat het boek van Etzold VW transporter So wird´s gemacht ook spreekt over een afdekplaatje op de zwengel. Blijkbaar zijn er dus twee varianten van de raamzwengel.
skoda t4
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 apr 2008, 11:06

Re: deurbekleding portier verwijderen

Bericht door skoda t4 »

als ik op de side kijk dieje opgeef zie je 3 fotos met de beschrijving die ik bedoel en die slingers worden op een 96er gemonteerd of er is gerommeld met het mechaniek
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: deurbekleding portier verwijderen

Bericht door koekie520 »

Ik heb onlangs bij een vriend hetzelfde euvel moeten herstellen. Het gaat om een veertje in het slotmechanisme dat gebroken is, kzal de link nog even proberen te zoeken. Het deurpaneel zou je moeten vinden, raamslinger en handvat zijn zowat de belangrijkste dingen en dan zou je het paneel eraf moeten kunnen trekken.

http://www.t4-wiki.de/wiki/T%C3%BCrschl ... eparieren)
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: deurbekleding portier verwijderen

Bericht door Roger B. (11)61 »

Tja dat is ook een andere raamslinger dan in WJW tips en trucks te zien was (die dan waarschijnlijk van de modellen TOT 96 is)

wel leuk....heb bij een golf laatst die ringen gemold omdat ik niet wist hoe je die krengen los kreeg..... doosimpel die ring uit het midden drukken dus..... je moet het effe weten he :knipoog
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
wimd
Berichten: 35
Lid geworden op: 19 okt 2007, 18:29

Re: deurbekleding portier verwijderen

Bericht door wimd »

Je moet het inderdaad even weten. Ik heb een 1996 model T4 en daar is het blijkbaar bij veranderd. Eigenlijk is het heel eenvoudig, je schuift de ring gewoon in de tegenovergestelde richting als de raamzwengel zelf. Ik heb beide raamslingers meteen even goed gezet, volgens Etzold moeten die als het raam omhoog gedraaid staat ongeveer 25 graden naar voren staan.
De elelectrische deurvergrendeling werkt inmiddels ook weer, het blokje dat op het palletje van het slotknopje gemonteerd zit was losgeschoten. Maar ja, als dat het enige is na een vakantie in Turkije....

Bedankt voor jullie reacties !

Wim
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: deurbekleding portier verwijderen

Bericht door Multivan Generation »

wimd schreef:Omdat ik er uiteindelijk nog steeds niets van snapte ben ik eens gaan googelen op fensterkurbel T4 entfernen. Ik kom dan op http://www.gaskutsche.de/tipps_fensterkurbel.php uit en die zegt het volgende: ...

@ WimD,
ik heb voor die persoon verschillende artikelen naar het Nederlands vertaald, je kunt die artikelen dan zien door op het desbetreffende vlaggetje van het land te klikken :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
wimd
Berichten: 35
Lid geworden op: 19 okt 2007, 18:29

Re: deurbekleding portier verwijderen

Bericht door wimd »

Da's ook stom, is me nog geeneens opgevallen. Maar je hebt wel gelijk en als je op het Nederlandse vlaggetje klikt krijg je netjes de Nederlandse beschrijving.
Ik kan me wel vinden in de opmerking die in die beschrijving gemaakt wordt:
"Eigenlijk zou dit in het instructieboekje van iedere T4 moeten staan, maar de vraag duikt regelmatig op meerdere fora op. Daarom staat deze handleiding hier, zodat het gelinkt en bekeken kan worden, voordat iemand de handdoek in de ring gooit. "

Bedankt voor je aanvulling !

Wim van Drunen
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: deurbekleding portier verwijderen

Bericht door Multivan Generation »

:knipoog :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie