Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Voorbeeld standkachel gevraagd

vragen over de T4
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5267
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Voorbeeld standkachel gevraagd

Bericht door René »

Hoi,


Rene en ik hebben op rene zijn 150 pk een motorvoorverwarmer gemaakt, das helemaal gelukt.

Nu wilden we bij mij van de motorvoorverwarmer een standkachel functie maken.
Extra pompje en watserslangen gekocht, vacuum regelklep etc

Het electrisch aansluiten en wijzigen van de climatronic zal wel gaan lukken. Meeste zit al gemonteerd.

Maar we zoeken een goed voorbeeld voor de koelwater loop.
Mede door het gebrek aan ruimte en de losse slangen komen we er niet goed uit hoe de waterhuishouding aangesloten moet worden.

Wie heeft een duidelijk voorbeeld, of wil ons een kijkje onder de motorkap gunnen om e.e.a. af te kijken.

Er zijn verschillende manieren om aan te sluiten elke motor weer anders, elke standkachel weer anders.

Het gaat bij ons om een:

150PK AXG motor met climatronic, hier dient de water standkachel in te zitten die vanaf het dashboard geregeld wordt.


Groeten Berrie
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Voorbeeld standkachel gevraagd

Bericht door Roger B. (11)61 »

Als je een motor-(voor)verwarmer hebt hoef je toch aan de waterloop niets te wijzigen?

Mijn T4 is af fabriek geleverd met een eberspächer bij verwarming, die dus alleen inschakeld als de motor loopt bij temperaturen onder de -----4? of was t 9?--- graden buitentemperatuur.

Hierop is alleen een electrische modificatie gemaakt, de kachel wordt middels een schakelklok aan en uit gezet en de aanjager wordt ingeschakeld (manuele verwarmingsbediening)... je moet zelf even zorgen dat de voorruitontwaseming en temp. goed staan voor je uitstapt)

de kachel werkt nu ook als interieur en motor voor verwarmer...
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5267
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Voorbeeld standkachel gevraagd

Bericht door René »

Nee dat is niet wat we bedoelen.

Dat gedeelte hebben we al aangebracht bij Rene.

We willen bij mij van deze motorvoorverwarmer een standkachel maken die communiceert met de climatronic.
Hier komt dan een vacuum gestuurde klep tussen en een extra waterpomp. ( dus deze motor heeft dan 1 electrische nalooppomp en 1 electrische waterpomp voor de standachel )

We kunnen geen waterloop schema vinden voor deze motor en vragen dus voor deze motor met deze standkachel een voorbeeld.

We zijn bang dat we een verkeerde waterstroom door het blok krijgen als we zomaar wat aansluiten.


Berrie
keesv
Berichten: 114
Lid geworden op: 27 jan 2007, 08:56

Re: Voorbeeld standkachel gevraagd

Bericht door keesv »

Hoi, zit er bij allemaal op de 150 pk de motervoorverwarming de interieurverwarming de grote standkachel onder de auto (maar eigenlijk wist je dat toch wel je hebt zelf het dashboard eruit gehaald :bifun

Frtz Kees
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5267
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Voorbeeld standkachel gevraagd

Bericht door René »

Nee jullie gooien motorvoorverwarming en geregelde standkachel door elkaar.

Ik zoek dus een waterloop voorbeeld van een geregelde standkachel van een 150pk. Niet van een motorvoorverwarmer.

@roger
De Axg heeft een extra waterpomp nodig die een ACV niet nodig heeft. Daar kan je vrij makkelijk de motorvoorverwarmer ombouwen naar wat jij nu hebt.


Wie heeft deze opties standaard op zijn T4.
Herkenbaar aan de climatronic en het klokje in het dashboard.

Je hebt dan ook de mogelijkheid om je climatronic op HE ( Heizung ) te zetten.


Het gaat om dit schema
Afbeelding
maar dat wil ik eens in het echt zien hoe dit nu zit.
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Re: Voorbeeld standkachel gevraagd

Bericht door Christoffel »

Ik heb de schema's even door zitten spitten van een axg motor met climatronic en standkachel.

Nu, er zit dat geen tweede waterpomp onder zoals je beweert, maar er zit dan onder de bestuurdersstoel een relais met nummer 403, welke de circulatiepomp wisselend gebruikt voor naloop als de motor nog heet is en afgezet wordt, of als de standkachel aan gezet wordt gaat hij draaien en wordt er een 2/3 weg klep bediend die een verkort circuit in werking zet. De 2 weg klep voor radiateuromloop wordt overigens ook via dit relais geschakeld.

Afbeelding

Misschien maakt dit het iets duidelijker

Chris.
Afbeelding
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5267
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Voorbeeld standkachel gevraagd

Bericht door René »

Hoi Chris,

Zou je die info en het schema van dat relais naar mij willen mailen.
Ik heb zeer veel tegenstrijdige info over die standkachels.

Het lijkt me dat jouw info rechtstreeks van de Bron komt.


Edit
Ik heb hem al, relais 403 had ik nog nooit van gehoord of in schema tegen gekomen. Thanx
http://www.t4-wiki.de/wiki/Relais_J493_ ... heizung%29


nu ff studeren... :nuts

berrie_120@hotmail.com
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Re: Voorbeeld standkachel gevraagd

Bericht door Christoffel »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier de schema's voor de kachel

Chris
Afbeelding
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: Voorbeeld standkachel gevraagd

Bericht door m.c van den berg »

Hoi Berrie en Rene
Dat nummer 403{grote zwarte hoog relais} zit bij mij ook en daarnaast nog 1 wit 426 en daar achter de accu.
Ja die is voor de standkachel ,zowel motor als cabine warm. kan met klok als zo aan drukken.
Hoe het wekt dat weet ik niet
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Gebruikersavatar
bas caravelle
Berichten: 173
Lid geworden op: 13 jan 2007, 08:51
Locatie: Huizen ( Noord Holland )

Re: Voorbeeld standkachel gevraagd

Bericht door bas caravelle »

Aloha,

Ik heb in mijn t4 102 pk acv zelf de zuheizer omgebouwd naar een 5000 kw en vervolgens de uitbreiding gemonteerd met schakelklok. De waterloop wordt idd omgebouwd en een extra electrische pomp geplaatst tegen de linker draagbalk onder de accubak. Aansluiting op de climatronic geschied iets anders dan bij een handmatige airco, maar dit is alleen electrisch een verschil. Als je wilt kan ik een fotootje mailen, maar dan moet je exact vertellen waarvan je een foto wilt. Van de electr. aansluitingen heb ik geen foto, want dan moet het halve dashboard uit elkaar.

Tevens heb ik ook de inbouw beschrijving van de uitbreid set van eberspacher origineel. Hierin staat ook de climatronic vermeld.

Huizen is niet ver van jouw polder vandaan ( jullie zijn beide hier al geweest. )

gr. Bas
VW Caravelle 2.5 Tdi Lwb 1997
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5267
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Voorbeeld standkachel gevraagd

Bericht door René »

Ok bedankt allemaal,


dan heb ik dus volledig verkeerde materialen besteld bij de dealer.
Ik heb een nieuwe waterpomp besteld en die vaccuumklep, met nog een set slangen en dingetjes.

geen wonder dat we er niet uitkwamen.

Verwarrend hoor al die verschillende versies, en moeilijk verkrijgbare info.

@Bas, ik zoek nog even uit of ik de standkachel 102pk versie in mijn 150 pk kan hangen dan heb ik wel de juiste materialen gekocht. En wil ik graag eens langskomen om e.a. ff uit te zoeken

berrie
Gebruikersavatar
bas caravelle
Berichten: 173
Lid geworden op: 13 jan 2007, 08:51
Locatie: Huizen ( Noord Holland )

Re: Voorbeeld standkachel gevraagd

Bericht door bas caravelle »

Berrie geen probleem,

Zal ik de inbouw beschrijving die ik heb jou toesturen?

Doe dan even je adres via PM.

Wellicht heb je dan meer zicht. Het lijkt erop als of de de grote relais kast mist ( bij de accu ). Op dit relais zit ook het tijdsklokje gemonteerd.

gr. Bas

ps: inbouw van de eberspacherset was wel werk, maar niet heel ingewikkeld ( zelfs voor mij niet ). Met de juiste spullen is het eigenlijk kinderspel, kost aleen een uurtje of 4, en dan zit alles er helmaal in.
VW Caravelle 2.5 Tdi Lwb 1997
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Re: Voorbeeld standkachel gevraagd

Bericht door Ron---63--- »

Als jullie het voor elkaar hebben hou ik me ook aanbevolen !!!! De standkachel zit er al immers in, alleen het klokje nog niet.........
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV

Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA

Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Gebruikersavatar
bas caravelle
Berichten: 173
Lid geworden op: 13 jan 2007, 08:51
Locatie: Huizen ( Noord Holland )

Re: Voorbeeld standkachel gevraagd

Bericht door bas caravelle »

Ron,

Als jij al een zuheizer erin hebt zitten kan je het makkelijkst een uitbreidingset kopen van eberspacher. Dan heb je alles wat je nodig hebt, en ben je redelijk snel klaar, want je hoeft niet zelf het wiel uit te vinden.

gr. Bas
VW Caravelle 2.5 Tdi Lwb 1997
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: Voorbeeld standkachel gevraagd

Bericht door Wim T4 935 »

bas caravelle schreef:Ron,

Als jij al een zuheizer erin hebt zitten kan je het makkelijkst een uitbreidingset kopen van eberspacher. Dan heb je alles wat je nodig hebt, en ben je redelijk snel klaar, want je hoeft niet zelf het wiel uit te vinden.

gr. Bas
Heb jij toevallig een indicatie van de kosten en de benodigde tijd.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Plaats reactie