Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Olielekkage na distributie wissel
Olielekkage na distributie wissel
Olielekkage na wisselen distributieriemen+rollen en waterpomp, zweette eerst een klein beetje met een paar drupjes per maand, nu een halve liter per week, gebeurt dit vaker? Gaat om een 2.5 tdi '96
- Wim T4 935
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
- Locatie: Randstad
Re: Olielekkage na distributie wissel
Dat lijkt mij niet normaal. Heb hier wel eens iets gelezen over een keerring maar geen garantie op de uitgevoerde werkzaamheden?
Groeten van Wim
- Multivan Generation
- Berichten: 33767
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Olielekkage na distributie wissel
zit het oliefilter wel goed vast?
Is het carter aan de onderzijde niet gescheurd op de plaats waar de olieaftapbout er in gedraaid wordt.
Zijn zo maar een paar dingen die mij te binnen schieten..
Is het carter aan de onderzijde niet gescheurd op de plaats waar de olieaftapbout er in gedraaid wordt.
Zijn zo maar een paar dingen die mij te binnen schieten..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Christoffel
- Berichten: 422
- Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
- Locatie: Barneveld
Re: Olielekkage na distributie wissel
Het probleem van de lekkende oliepomphuizen is de pakking.
Bij de oudere type motoren is deze van karton cq papier gemaakt, welke op den duur door de hoge druk doorslaat en gaat lekken. Bij de latere modellen is deze vervangen door een stalen pakking.
Nu, als je distributie en waterpomp vervangen worden moeten er diverse boutjes ( 3 x M6 en 1 X M8 ) welke ook de binnenkap van de distributie vasthouden losgedraaid worden. De spanrol drukt ook de kap extra aan.
Doordat het pomphuis van spanning af is geweest is het kwaad al geschiet. Beter was geweest omdat de boel toch al los lag om gelijk de oliepomphuis pakking mee te pakken, en natuurlijk je krukas keerring.
Boutjes aandraaien helpt misschien nog iets, maar lijkt mij niet meer de oplossing.
Chris
Bij de oudere type motoren is deze van karton cq papier gemaakt, welke op den duur door de hoge druk doorslaat en gaat lekken. Bij de latere modellen is deze vervangen door een stalen pakking.
Nu, als je distributie en waterpomp vervangen worden moeten er diverse boutjes ( 3 x M6 en 1 X M8 ) welke ook de binnenkap van de distributie vasthouden losgedraaid worden. De spanrol drukt ook de kap extra aan.
Doordat het pomphuis van spanning af is geweest is het kwaad al geschiet. Beter was geweest omdat de boel toch al los lag om gelijk de oliepomphuis pakking mee te pakken, en natuurlijk je krukas keerring.
Boutjes aandraaien helpt misschien nog iets, maar lijkt mij niet meer de oplossing.
Chris
-
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 25 feb 2008, 22:54
Re: Olielekkage na distributie wissel
Ik heb een vraagje hierover, bij mij wordt nu de distributie riem vervangen.
motor van 2002, moet ik dan ook gelijk keeringen en oliehuis pakking laten vervangen.
80.000 op de teller.
gr Franklin
motor van 2002, moet ik dan ook gelijk keeringen en oliehuis pakking laten vervangen.
80.000 op de teller.
gr Franklin
- Christoffel
- Berichten: 422
- Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
- Locatie: Barneveld
Re: Olielekkage na distributie wissel
Als alles mooi droog is niets aan doen.
Dan alleen waterpomp en riem met rollen vervangen
Chris
Dan alleen waterpomp en riem met rollen vervangen
Chris
Re: Olielekkage na distributie wissel
Riemen en rollen zijn al vervangen, lekkage is erger geworden daarna, lekte eerst amper, en garagist kwam er mee toen alles al er op zat, mooi klaar mee want mijn parkeerplekje word een zwijnestal nu, en dubbele kosten om de boel weer dicht te krijgenChristoffel schreef:Het probleem van de lekkende oliepomphuizen is de pakking.
Bij de oudere type motoren is deze van karton cq papier gemaakt, welke op den duur door de hoge druk doorslaat en gaat lekken. Bij de latere modellen is deze vervangen door een stalen pakking.
Nu, als je distributie en waterpomp vervangen worden moeten er diverse boutjes ( 3 x M6 en 1 X M8 ) welke ook de binnenkap van de distributie vasthouden losgedraaid worden. De spanrol drukt ook de kap extra aan.
Doordat het pomphuis van spanning af is geweest is het kwaad al geschiet. Beter was geweest omdat de boel toch al los lag om gelijk de oliepomphuis pakking mee te pakken, en natuurlijk je krukas keerring.
Boutjes aandraaien helpt misschien nog iets, maar lijkt mij niet meer de oplossing.
Chris
Re: Olielekkage na distributie wissel
inderdaad zo is hetChristoffel schreef:Het probleem van de lekkende oliepomphuizen is de pakking.
Bij de oudere type motoren is deze van karton cq papier gemaakt, welke op den duur door de hoge druk doorslaat en gaat lekken. Bij de latere modellen is deze vervangen door een stalen pakking.
Nu, als je distributie en waterpomp vervangen worden moeten er diverse boutjes ( 3 x M6 en 1 X M8 ) welke ook de binnenkap van de distributie vasthouden losgedraaid worden. De spanrol drukt ook de kap extra aan.
Doordat het pomphuis van spanning af is geweest is het kwaad al geschiet. Beter was geweest omdat de boel toch al los lag om gelijk de oliepomphuis pakking mee te pakken, en natuurlijk je krukas keerring.
Boutjes aandraaien helpt misschien nog iets, maar lijkt mij niet meer de oplossing.
Chris
zelfde probleem gehad maar het lekte maar heel weinig
na het vervangen was het probleem opgelost
let er wel op dat je oliepomp nog vlak is anders zou die in principe vervangen moeten worden
vw schrijft voor om die zowieso te vervangen maar als die nog recht is mag die er weer op
het is zoals een cilinderkop
Ik rijd T-vier met veel plezier!!
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Olielekkage na distributie wissel
kun je de stalen pakking op de oude motor monteren (ipv de kartonpakking)?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Christoffel
- Berichten: 422
- Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
- Locatie: Barneveld
Re: Olielekkage na distributie wissel
Jazeker, ik doe niet anders als deze vervangen moet worden.
Chris
Chris
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Olielekkage na distributie wissel
prima, blij dat dat ast, kan ik bij de eerstvolgende keer dat die boel los gaat een "nieuwe type" pakking plaatsen....
(zou niet het eerste onderdeel zijn dat verbeterd is maar niet op eerdere motoren/voertuigen gemonteerd kan worden omdat aangrenzende onderdelen meeveranderd zijn)
(zou niet het eerste onderdeel zijn dat verbeterd is maar niet op eerdere motoren/voertuigen gemonteerd kan worden omdat aangrenzende onderdelen meeveranderd zijn)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Olielekkage na distributie wissel
heb de 30ste een afspraak staan om bij dezelfde garage nog een keer de boel te laten de-monteren, vandaag houd de bus er mee op, ANWB er bij gehad, 1 van de riemen (multi en/of Vriem) van de motor vastgelopen, al dan niet 1 van de rollen, of poulie stuk, heb ik weer niet zo happy met mn t4 op het moment. Nu rij ik tijdelijk in een nieuwe Polo van juni dit jaar, doe mij maar een goeie t4.. Maandag meer nieuws, garage is deze week dicht ivm vakantie