Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

V-Snaar gaat steed skapot ????????

vragen over de T4
T4_Volkswagen
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 jul 2008, 12:27

V-Snaar gaat steed skapot ????????

Bericht door T4_Volkswagen »

Beste leden,

Wie kan mij helpen, ik heb T4 2.4D uit '93. Daar gaat om de paar duizend kilometers de v-snaar van stuk die om de nokkenas poelie en dynamo poelie draait.

Heb de dynamo er af gehaald , zit er allemaal goed. Weet niet waar het aan ligt???

Wie heeft suggestie of oplossingen?

Ik hoor van jullie
Gebruikersavatar
Dennis 449
Berichten: 2034
Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
Locatie: Westfriesland (vezelf)

Re: V-Snaar gaat steed skapot ????????

Bericht door Dennis 449 »

Ik denk niet dat hij om de nokkenas loopt, want dan is de motor behoorlijk snel van tijd af.

Even een tip:
- zijn de vlakken van de pulleys aan de binnenzijde nog mooi vlak, dus daar waar de snaar loopt?
- Als je een nieuwe snaar monteerd, zakt deze dan niet te diep in de V van de pulley?
- Zet je de snaar ontzettend strak of heb je nog de mogelijkheid om hem een beetje te bewegen?
- Staan de pulleys in lijn? Dus als je er een latje langs legt, wijken ze dan niet van elkaar, omdat er een pulley scheef staat?

Succes met speuren...
Groeten
Dennis 449
Team West
Afbeelding
:wjw sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
T4_Volkswagen
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 jul 2008, 12:27

Re: V-Snaar gaat steed skapot ????????

Bericht door T4_Volkswagen »

Dennis 449 schreef:Ik denk niet dat hij om de nokkenas loopt, want dan is de motor behoorlijk snel van tijd af.

Even een tip:
- zijn de vlakken van de pulleys aan de binnenzijde nog mooi vlak, dus daar waar de snaar loopt?
- Als je een nieuwe snaar monteerd, zakt deze dan niet te diep in de V van de pulley?
- Zet je de snaar ontzettend strak of heb je nog de mogelijkheid om hem een beetje te bewegen?
- Staan de pulleys in lijn? Dus als je er een latje langs legt, wijken ze dan niet van elkaar, omdat er een pulley scheef staat?

Succes met speuren...
Hoi ,

Ik denk zelf dat het de laatste punt is , de pulleys staat niet in lijn.De rest zit er wel goed uit.

Kan de verstel steun van de dynamo krom/scheef staan , (boven zit hij met 1 bout vast , die kan toch eigenlijk geen kant op?)

Laat me even weten als je het weet .

Alvats bedankt
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: V-Snaar gaat steed skapot ????????

Bericht door Pascal-141 »

Best de riemschijven eens laten uitlijnen .
Waarschijnlijk zit er speling op het scharnierpunt (bevestiging) van de alternator , en komt deze daardoor een beetje schuin te staan.
De steunen uitboren en busjes monteren kan een oplossing zijn.

Andere mogelijkheid = uitgesleten riemschijven ? Verkeerde riem ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T4_Volkswagen
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 jul 2008, 12:27

Re: V-Snaar gaat steed skapot ????????

Bericht door T4_Volkswagen »

IK HEB GOED ZITTEN KIJKEN ,NAAR DE DE GROTE POELIE , WAT BLIJKT ?

ALS DEZE DRAAIT DAN GAAT DAT MET een GOLF BEWEGING. Ik denk dat het daar aan ligt. Weet iemand als je deze poelie vervangt of je wat te maken hebt met de distrubitie-riem.?
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: V-Snaar gaat steed skapot ????????

Bericht door bartt4 »

kunje gewoon vervangen geloof 4 imbus boutjes tikje met kunstof hamer en hij komt los. tandwiel van de distributie riem blijf gewoon zitten daar zit d polie op geschroefd. Bij mij was het destijds de befestiging voor de dynamo die was uit gesleten waardoor de dynamo scheef stond. Kan ook zijn dat polie verkeerd gemonteerd zit zit namelijk pasvlak stukje in.
RUBBEREXPRESS
T4_Volkswagen
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 jul 2008, 12:27

Re: V-Snaar gaat steed skapot ????????

Bericht door T4_Volkswagen »

bartt4 schreef:kunje gewoon vervangen geloof 4 imbus boutjes tikje met kunstof hamer en hij komt los. tandwiel van de distributie riem blijf gewoon zitten daar zit d polie op geschroefd. Bij mij was het destijds de befestiging voor de dynamo die was uit gesleten waardoor de dynamo scheef stond. Kan ook zijn dat polie verkeerd gemonteerd zit zit namelijk pasvlak stukje in.
Ik heb zitten kijken , er zitten wel 4 imbus boutjes maar in het midden van de poeli zit echt een bout waar die mee vastzit en heb een vermoeden dat daar achter de distrubutie riem draait.

Wie ken mij uitsluitsel geven over hoe ik de poeli kan demonteren?
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: V-Snaar gaat steed skapot ????????

Bericht door Roger B. (11)61 »

weet je zeker dat ie met die centrale bout vast zit?? dat ie daar niet OMHEEN ligt en gewoon klemt?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
T4_Volkswagen
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 jul 2008, 12:27

Re: V-Snaar gaat steed skapot ????????

Bericht door T4_Volkswagen »

Roger B. schreef:weet je zeker dat ie met die centrale bout vast zit?? dat ie daar niet OMHEEN ligt en gewoon klemt?
Ik heb goed gekeken en gevoelt, en kan niet anders zeggen dat ik die bout los moet draaien voordat ik die poeli kan demonteren , terwijl de vier imbus bouten er uit zien als niet de bouten die de poeli vast klemmen.die zijn er door heen net als of zij er achter iets vast klemmen.

(de poeli heeft twee snaren die er om heen draaien)
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: V-Snaar gaat steed skapot ????????

Bericht door Roger B. (11)61 »

Ik ken de 2,4 motor niet, (rij met TDI) en kan er dus niets over zeggen, maar omdat Bart (die kent de 2,4 wel volgens mij) zo zeker zei dat je die imbusjes moet verwijderen en met kunststof hamer er tegen moet tikken............ nam ik aan dat ie gewoon goed klem zit..

Kan je niet echt helpen vrees ik, alleen met algemene autokennis.

(volgende is niet specifiek voor T4)
vaak zit de poelie OM de centrale bout heen tegen het krukas distributieriemwiel gebout met 3 of 4 (imbus)bouten. Soms kan het gat in de poelie erg strak om de (aan de kop vastzittende)ring van de krukasbout zitten zodat het lijkt alsof de poelie nog vast zit als de andere boutjes verwijderd zijn.

Doorgaans zou je de centrale bout kunnen losdraaien zonder iets aan de distributie te hoeven doen omdat het riemwiel over een spie in de krukas ligt en dus niet verdraait tov de krukas.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
T4_Volkswagen
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 jul 2008, 12:27

Re: V-Snaar gaat steed skapot ????????

Bericht door T4_Volkswagen »

Roger B. schreef:Ik ken de 2,4 motor niet, (rij met TDI) en kan er dus niets over zeggen, maar omdat Bart (die kent de 2,4 wel volgens mij) zo zeker zei dat je die imbusjes moet verwijderen en met kunststof hamer er tegen moet tikken............ nam ik aan dat ie gewoon goed klem zit..

Kan je niet echt helpen vrees ik, alleen met algemene autokennis.

(volgende is niet specifiek voor T4)
vaak zit de poelie OM de centrale bout heen tegen het krukas distributieriemwiel gebout met 3 of 4 (imbus)bouten. Soms kan het gat in de poelie erg strak om de (aan de kop vastzittende)ring van de krukasbout zitten zodat het lijkt alsof de poelie nog vast zit als de andere boutjes verwijderd zijn.

Doorgaans zou je de centrale bout kunnen losdraaien zonder iets aan de distributie te hoeven doen omdat het riemwiel over een spie in de krukas ligt en dus niet verdraait tov de krukas.


Bedankt voor de moeite en de info.
Gebruikersavatar
Dennis 449
Berichten: 2034
Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
Locatie: Westfriesland (vezelf)

Re: V-Snaar gaat steed skapot ????????

Bericht door Dennis 449 »

Even een tipje buiten de techniek om.....

Waarom gebruik je altijd Quote? Dan komt het hele verhaal wat er boven staat opnieuw in jouw tekst.
Jammer van al dat dataverkeer.

Een voudig antwoorden en bij gebruik van quote, alleen de zinsnede gebruiken die je wilt aanhalen.

Sorry, maar even een gebruikerstip tussendoor.

PS, de pulley zit los op het distributie tandwiel op een pasring en die kan roest wel wat zijn komen te zitten.
Een paar tikjes met een houten of kunststof hamer en je hebt hem in je handen.

Suc7

Dennis
Groeten
Dennis 449
Team West
Afbeelding
:wjw sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: V-Snaar gaat steed skapot ????????

Bericht door bartt4 »

Centrale moer laten zitten hoor!!!!!!!!!!!!!!!!!. Gewoon de 4 imbus boutjes los en inderdaad ff tikken met (kunstof) hamer Die centrale moer zit namelijk de krukas polie mee vast. Maar als je de inbusje los hebt zit inderdaad meestal de poeli nog goed vast. Beetje kruipolie en tikken of poeli trekkertje beetje spanning en klaar
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: V-Snaar gaat steed skapot ????????

Bericht door Roger B. (11)61 »

bartt4 schreef:Centrale moer laten zitten hoor!!!!!!!!!!!!!!!!!. Gewoon de 4 imbus boutjes los en inderdaad ff tikken met (kunstof) hamer Die centrale moer zit namelijk de krukas polie mee vast. Maar als je de inbusje los hebt zit inderdaad meestal de poeli nog goed vast. Beetje kruipolie en tikken of poeli trekkertje beetje spanning en klaar
Dit is onduidelijk.... in rood noem je de krukaspoelie als onderdeel dat vast zit met de centrale bout (ik ga er van uit dat je hiermee het riemwiel bedoeld) in groen heb je het over een poelie die met de imbusjes vast zit (en ik neem aan dat je daarmee de krukaspoelie bedoelt)

Losdraaien van de centrale bout voor het verwijderen van de krukaspoelie is doorgaans alleen nodig als de krukaspoelie er mee vast zit (zoals bij de TDI) als de bout alleen het riemwiel vastzet en de poelie met aparte boutjes daarop vastzit (zoals blijkbaar bij de 2.4D) is dat uiteraard overbodig. Maar (mits je verder geen gekke dingen doet en alles weer goed vast zet kan het mijns inziens zonder dat je de riemtiming veranderd (het losdraaien van de centrale bout) alleeen...........waarom zou je
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: V-Snaar gaat steed skapot ????????

Bericht door bartt4 »

centrale bout is inderdaad voor de tandriem. 4 imbus voor de polie. bedoel er mee als je de centrale bout ooklos haald en de polie er af wil halen kans dat de heleboel los vliegt en riem er af ligt.. Nogmaals gewoon 4 imbusjes losdraaien en polie er af tikken en klaar.
RUBBEREXPRESS
Plaats reactie