Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

ESP probleem verledentijd.

vragen over de T4
Plaats reactie
Christoffel

ESP probleem verledentijd.

Bericht door Christoffel » za jul 05, 2008 12:45

Hoera, na veel proberen en een hoop onderdelen uitgewisseld te hebben het probleem getakkeld.

Ik had het probleem dat als ik 's morgens met de bus wegreed er niets aan de hand was, tot het moment dat ik het contact af zette, na enige tijd weer startte en wegreed, alle lampjes ESP gingen branden.

Storing sensor remdruk onaannemelijk signaal. Als oplossing werd aangegeven sensor of ESP pomp, ( de tweede pomp welke onder de ABS pomp gemonteerd zit ) defect. Zou compleet vervangen moeten worden, daar de sensor niet los te verkrijgen is.

Alles diverse malen gecontroleerd, kabelboom volledig doorgemeten, zowel belast als onbelast, computer uitgewisseld, ESP pomp gewisseld een een voertuig, dit alles zonder resultaat.

Diverse telefoontjes en een hoop gekrab achter het oor zag ik het even niet meer zitten.

WAAROM MOEST IK ZO NODIG ESP OP MIJN AUTO ZETTEN!!!!!!!!!!

Maar ineens zag ik het licht. :alarm :alarm :alarm :alarm :alarm :alarm :alarm

Toen ik mijn hoofdremcilinder met die van eens ESP voertuig vergeleek zagen ze er niet hetzelfde uit.
Maar als ik in ETKA de onderdeelnummer's vergeleek, waren de onderdeelnummer wel hetzelfde.

Afbeelding

Afbeelding

Nu komt het, als in de fiche's van de T4 de onderdeelnummer opzoek, was er wel een verschil.
Wat bleek, hoofremcilinder voor een ABS voertuig blijkt te zijn vervangen door dezelfde hoofdremcilinder als die voor een ESP systeem. Het onderdeelnummer verwijst naar die met ESP.

Nieuwe hoofdremcilinder besteld, gemonteerd en hoera :jumpklap :jumpklap :jumpklap ,
storing verholpen, en ik maar denken dat het iets elektronisch was, nee dus.

Maar wat nu precies het verschil is van de beide hoofdremcilinders waardoor deze storing optreed is mij volkomen onduidelijk. Nergens in de documentatie iets van terug te vinden.

En nu maar lekker rijden zonder die gele lampjes op mijn instumentenpaneel.

Chris
Afbeelding

Multivan Generation
Contacteer:

Re: ESP probleem verledentijd.

Bericht door Multivan Generation » za jul 05, 2008 15:14

Het verschil is de uitgaande druk van de cilinder zo denk ik...
Maar mooi dat het is opgelost :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Roger B. (11)61

Bericht door Roger B. (11)61 » za jul 05, 2008 15:17

Heel wat uren en grijze haren gekost, maar je hebt het gevonden......tja documentatie is natuurlijk niet feilloos helaas...zo-ook etka
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Afbeelding

Christoffel

Bericht door Christoffel » za jul 05, 2008 15:56

@ peter,

De uitgaande druk van beide in volgens mijn redenatie gelijk, omdat beide een plunjer van 25 mm hebben.

De storing ontstond als je ging rijden, en je komt de eerste keer boven de 20 km/u, dan wordt ter kontrole van het systeem de ESP pomp even aangestuurd. Deze pomp zit tussen de remleiding welke van de hoofdremcilinder naar de ABS-pomp loopt. enwel de aansluiting het dichtst bij de rembekrachtiger. De remdruk sensor moet als de ESP-pomp aangestuurd wordt een druk meten tussen de 2 en 30 bar. Dus het rempedaal niet ingetrapt.

Omdat hij zowel druk opbouwd naar de ABS gedeelte als naar de hoofdremcilinder zou je verwachten dat drukopbouw onmogelijk is omdat druk weg loopt via het kompensatie gaatje in de hoofdremcilinder.

Ik denk dus dat het kompensatie gaatje bij een hoofdremcilinder met ESP dan anders is als die van gewoon ABS.

Afbeelding

p.s. In werkelijkheid zitten de leidingen van en naar de ESP-pomp met een banjo op elkaar, dus niet zoals afgebeeld.
De pomp zit er dan als het ware met een T-stuk op. 17 is banjo aansluiting, 18 remdruksensor, en 16 de ESP-pomp met 19 de draad voor de pomp.

Maar omdat als je voor een ABS voertuig zonder ESP een hoofdremcilinder opzoekt in de onderdelenprogramma je op hetzelfde nummer uitkomt ging ik er vanuit dat deze dan ook identiek waren.

Chris
Afbeelding

Plaats reactie