Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Motor temperstuur

vragen over de T4
Plaats reactie
Ernst

Motor temperstuur

Bericht door Ernst » zo jul 06, 2008 18:21

Beste mensen, als ik met m'n T4 uit 2002 met 2,5 TDI motor 102 pk op de snelweg of gewoon rij is de temperatuur v.d. koelvloeistof 90 graden maaaaar, als ik dan stop bij bijv een verkeerslicht en de motor draaid stationair dan gaat de temperatuur naar ong 70 graden om daarna tijdens het rijden weer gewoon naar de "oorspronkelijke" 90 graden te gaan.

Heeft iemand een idee hoe dit kan,"voorheen" gebeurde dit nl nooit, niet in de winter en niet in de zomer, altijd op 90 graden (als die op bedrijfstempeartuur is, uiteraard), file of geen file.
:T44EVER :driveT4

Christoffel

Re: Motor temperstuur

Bericht door Christoffel » zo jul 06, 2008 18:26

Ik denk dat je termostaat niet volledig dicht gaat, hierdoor koelvloeistof ook via de radiateur loopt, en bij stilstand de warmte afgifte van je motor minimaal is.

Chris
Afbeelding

Wim T4 935

Bericht door Wim T4 935 » zo jul 06, 2008 18:28

Ik denk dat je termostaat is overleden. Die hoort de radiateur af te sluiten van het circuit als je motor minder warmte produceert. Waarschijnlijk duurt het nu ook langer om de motor op temperatuur te krijgen.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4

Roger B. (11)61

Bericht door Roger B. (11)61 » ma jul 07, 2008 0:38

ik ga met bovenstaande reacties mee, even nieuwe thermostaat erin zetten.

in de winter (ruim onder het vriespunt) met een TDI zonder bijverwarmer kan ik me er iets bij voorstellen (Caddy sdi kreeg je bij -10 stilstaand met stationair draaiende motor na een kwartiertie koud in de auto en bleek de temp meter onder de 70 te staan)
maar in de zomer is dat echt niet normaal.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Afbeelding

Ernst

Bericht door Ernst » ma jul 07, 2008 11:42

Ik dadelijk eens opletten hoelang het nu duurt voordat de motor nu op de 90 graden is.......anders idd thermostaat vervangen, BEDANKT voor de reacties !!!

Mzzl Ernst.

Ernst

Bericht door Ernst » di jul 08, 2008 9:17

Oké, ik heb dus nu een paar keer opgelet wanneer de motor koud was hoe de temperatuur op liep......dit ging naar behoren, het wordt nog gekker......de temperatuur meter blijft nu gewoon op de 90 graden staan zoals voorheen, kortom alles schijnt weer perfect te zijn.

Ik denk dat het is gekomen dat ik met de airco aan reed en even daarvoor de motor flink (!!!!) heb laten werken zodat deze extra aan het koelen was en omdat ook nog eens de airco aanstond ik daarom even een "terugval" had van 90 naar 70 graden als de motor stationair draaide.

De motor liep en loopt perfect, water en olie (ga 'm v.d. week nog wel eff verversen) voldoende, we gaan dus maar gewoon op vakantie en verwachten dat onze trouwe t4 ons weer veilig en snel heen en weer brengt zonder mankementen.

Bedankt voor het meedenken.

Gr. Ernst.

Plaats reactie