Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Wil je geen advertentie blokken zien in het forum, dan moet je inloggen.
Dan verdwijnen ze.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

startmotor blijft draaien

vragen over de T4
Plaats reactie
franklin44
Berichten: 95
Lid geworden op: ma feb 25, 2008 22:54

startmotor blijft draaien

Bericht door franklin44 » di jul 15, 2008 20:49

Ga je eindelijk je bus ophalen na 4 maanden, blijft de startmotor draaien. :huilen

als je de 150 amp smeltzekering bij de accu loshaalt, is het probleem weg motor start dan normaal en starmotor stopt na aanslaan, maar ja dan laad de dynamo niet meer op.
heeft iemend enig idee of dit vaker voorkomt????

gr Franklin

Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 421
Lid geworden op: ma mei 07, 2007 20:47
Locatie: Barneveld

Re: startmotor blijft draaien

Bericht door Christoffel » di jul 15, 2008 21:04

Vreemt verhaal.

Is het niet je dynamoriem die staat te slippen na het starten( gillen), als je je zekering verwijderd kan je dynamo onbelast draaien.

PS. Let wel op wat je doet, als je namelijk je B+ draad, de dikke kabel van je dynamo losneemt, terwijl je motor loopt en je D+ draad nog aangesloten zit, je je spanningsregelaar van je dynamo kunt opblazen. Aan de B+ zijde heeft de dynamo een belasting nodig voor z'n referentie spanning.

Aangezien hij deze nu niet weer heeft, kan de spanning aan B+ zo hoog oplopen en vervolgens je dynamo slopen.

Heb je misschien een tweede accu aan boord?????

In de originele situatie wordt je scheidingsrelais gevoed door het D+ signaal en contact 50 ( startmotor signaal ).

In het scheidingsrelais zit een diode in serie met de relaisspoel. + zijde aan D+ en massa zijde aan contact 50. Stel dat hier nu iets fout zit zal D+ contact 50 van startmotor bekrachtigen zodra dynamo spanning begint te leveren.

Chris
Afbeelding

franklin44
Berichten: 95
Lid geworden op: ma feb 25, 2008 22:54

Re: startmotor blijft draaien

Bericht door franklin44 » di jul 15, 2008 21:23

Het is inderdaad een vreemd verhaal.

er zit een stand kachel en climatronic in dus tweede accu, deze is echter nu niet aangesloten.

het dynamo lampje brand en in deze situatie is er met de bus gereden.
de dynamo is net er uit geweest en doorgemeten, alles nog in orde.

Omdat de bus een omgebouwde 4 cylinder bestel is had ik het vermoeden dat er iets verkeerd is aangesloten.
maar jou verhaal zou ook kunnen en dan moet ik dus dat relais vervangen.

gr franklin

franklin44
Berichten: 95
Lid geworden op: ma feb 25, 2008 22:54

Re: startmotor blijft draaien

Bericht door franklin44 » di jul 15, 2008 22:04

chris welk schema genbruik je en weet je het nummer van het relais dat stuk zou kunnen zijn?

gr franklin

franklin44
Berichten: 95
Lid geworden op: ma feb 25, 2008 22:54

Re: startmotor blijft draaien

Bericht door franklin44 » di jul 29, 2008 23:16

Probleem is opgelost door garage middels het doorknippen van een blauwdraadje ?
garage is er 10 uur mee bezig geweest.

inmiddels zelf schema's uit gepluist en bedacht dat het ook zou kunnen liggen aan de voreregere widerstand of zo iets.
nr n293 op de schem's er bestaat ook een vorerreger relais.
dit onderdeel moet er voor zorgen dat bij starten de stroom uitsluitend van de accu afkomt en als de motor aanslaat van de dynamo af.

gr franklin 44

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 28163
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: startmotor blijft draaien

Bericht door Multivan Generation » wo jul 30, 2008 13:21

Dat blauwe draadje kan goed de D+ bij de dynamo zijn geweest.
Wat ik wel zou controleren is, of je 2de accu nog wel goed bijgeladen wordt.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 421
Lid geworden op: ma mei 07, 2007 20:47
Locatie: Barneveld

Re: startmotor blijft draaien

Bericht door Christoffel » wo jul 30, 2008 22:09

Hier even een schema bijgevoegd van het systeem van de tweede accu.


De blauwe draad die doorgeknip is is waarschijnlijk de draad waar de D50 op komt vanaf het contactslot.

Deze draad wordt als massa gebruikt bij draaiende motor voor je relais voor het bijladen van je tweede accu.

Waarom is deze via de startmotor geschakeld.??

Dit is gedaan om de voorkomen dat tijdens het starten de tweede accu ingeschakeld kan worden en deze dan de startmotor van spanning gaat voorzien, als de startaccu slecht zou zijn.
De kabels zijn hier te dun voor waardoor deze door kunnen branden.

Bij niet draaiende motor is D+ massa via de dynamo, de diode in het relais spert als gestart wordt, dus D50 bekrachtigd het relais niet. Als motor ronddraait echter niet aanslaat en D+ wordt bekrachtigd dan krijgt het relais aan beide zijde +, dus wordt niet bekrachtigd. Slaat motor aan en valt D50 weg, wordt relais Door D+ via diode naar D50 bekrachtigt.

In jouw situatie deed D+ D50 bekrachtigen.

Het doorknippen van de blauwe onderbreekt dus de voeding naar je D50.

Een slimmere zet zou geweest zijn als ze de rood/zwarte draad van X/1 hadden losgekoppeld en het relais aan deze zijde aan massa hadden gelegd.
Ik denk namelijk dat je scheidingsrelais nu niet meer inschakeld, zoals Peter al zei.

ZOEK HET IN IEDER GEVAL GOED UIT.

Succes Chris


Afbeelding
Afbeelding

franklin44
Berichten: 95
Lid geworden op: ma feb 25, 2008 22:54

Re: startmotor blijft draaien

Bericht door franklin44 » za aug 09, 2008 22:51

probleem opgelost
lag niet aan het blauwe draadje maar aan een roodzwart draadje.
mijn bus isomgebouwd naar camper en het camper gedeelte heeft ook een accu relais wat normaliter aangesloten dient te worden op blauw en roodzwart
welke bij elkaar in een stekker blokje zitten.
bij mij is de roodzwarte draad in dit stekkerblokje voor iets anders, wat weet ik niet.

ik heb in iedergeval de roodzwarte draad van het campergedeelte weer losgehaald en deze verbonden aan de roodzwarte draad van de standaard 2e accu en dit werkt. zowel de 2e accu als de camper accu laden nu op tijdens rijden en worden niet gebruikt voor het starten.

Helaas zijn er wel wat andere zaken aan de elektriek die niet helemaal goed werken bv de ESP. Ik moet maar eens op zoek naar een specialist voor T4 bedrading. aanbevelingen welkom,,,

gr franklin
dit keer vanuit frankrijk voor het eerst met vacantie met mijn T4 :ikrij

Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 421
Lid geworden op: ma mei 07, 2007 20:47
Locatie: Barneveld

Re: startmotor blijft draaien

Bericht door Christoffel » za aug 09, 2008 23:15

Je hebt :mail :mail

Chris
Afbeelding

Plaats reactie