Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 uitlezen met vagcom

vragen over de T4
Gebruikersavatar
mgmusic
Berichten: 35
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:14

T4 uitlezen met vagcom

Bericht door mgmusic » wo jul 16, 2008 16:09

Hallo allemaal,

Ik ben nog vers hier op dit forum dus ik zal mij eens voorstellen:

Ik ben Martijn Godeke en heb een T4 2,5L TDI 75KW uit 1998 op de kop getikt...

Dit heb ik gedaan omdat ik een muziek opname / mixage studio heb in Amersfoort (mGmusic.nl) en ik dus vaak met audio apparatuur aan het slepen ben...

Ik heb gekozen voor een T4 omdat deze bussen gewoon het lekkerste rijden van alles bussen op deze aardkloot:)

Nou mijn probleem:

Ik denk dat mijn bus wat trekkracht mist...
Want: als ik 120 rijd op de snelweg lekker op de cruisecontrol en ik rijd over een viaduct dan zakt hij terug in snelheid naar 110 en soms 100 KM/h

Vorig weekend bij mijn ouders geweest in de Ardennen en daar heeft ie op de snelweg naar mij idee echt PK's te weinig...
Zo'n bus moet toch gewoon 110KM/h door de bergen kunnen rijden of heb ik dat mis?

Is er iemand (liefst in omgeving Amersfoort maar hoeft niet perse) met een vagcom die mij wil helpen met uitlezen van eventuele foutcodes van mijn bus en eventueel een rijdende test met mij wil doen?

onderstaand de specs van mijn bus:

T4 2,5 TDI 75KW acv motor,1998, 210000KM, DC, CC, Blauw metallic, LM wielen, gespoten bumpers en spiegels, mistlampen

Mijn dank is groot!

Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: za jan 13, 2007 0:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: T4 uitlezen met vagcom

Bericht door pluuke » wo jul 16, 2008 23:29

Hoi Martijn, welkom

Het probleem kan vele oorzaken hebben, dat mag duidelijk zijn.
Uitlezen is een goed idee.

Het is uiteraard een gok, maar het kan je LMM zijn.
(Lucht Massa Meter) Je kunt eens proberen de stekker ervan af te halen, en te kijken of dit enig verschil maakt met het rijden met de stekker erop.
Is dit niet het geval dan is je LMM veel kans niet meer goed.
Indien nodig, gebruik de zoekfunctie eens voor het nummer van een Pierburg vervanger.

En kijk ook hier : http://www.weetjewel.com/tips_en_trucs/lmm/lmm.htm
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air

Gebruikersavatar
mgmusic
Berichten: 35
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:14

Re: T4 uitlezen met vagcom

Bericht door mgmusic » do jul 17, 2008 11:49

Dank! ik trek vanavond even de stekker eraf...

Er zit trouwens al een pierbrug op...

Gebruikersavatar
mgmusic
Berichten: 35
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:14

Re: T4 uitlezen met vagcom

Bericht door mgmusic » vr jul 18, 2008 14:46

stekker eraf getrokken...

voelt wel verschil, trekt een stuk minder...

kan een LMM ook minder goed worden? of doet een kapotte helemaal nix meer...

Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9158
Lid geworden op: di apr 10, 2007 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: T4 uitlezen met vagcom

Bericht door Roger B. (11)61 » vr jul 18, 2008 15:44

de LMM is een metaaldraad die heetgestookt wordt door er stroom doorheen te jagen, de hoeveelheid lucht die langs de draad stroomt bepaald hoe sterk de draad gekoeld wordt en de computer meet dan hoeveel stroom er nodig is om een bepaalde temp (= weerstand) vast te houden.

Als de draad vervuild raakt (k@n filters en dergelijke schijnen hierop een negatieve invloed te hebben door de olie waarmee deze filters beneveld zijn) kan ie verkeerde waarden aan het management afgeven
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Afbeelding

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27249
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 uitlezen met vagcom

Bericht door Multivan Generation » vr jul 18, 2008 19:40

Roger B. schreef:de LMM is een metaaldraad die heetgestookt wordt door er stroom doorheen te jagen, de hoeveelheid lucht die langs de draad stroomt bepaald hoe sterk de draad gekoeld wordt en de computer meet dan hoeveel stroom er nodig is om een bepaalde temp (= weerstand) vast te houden.

Als de draad vervuild raakt (k@n filters en dergelijke schijnen hierop een negatieve invloed te hebben door de olie waarmee deze filters beneveld zijn) kan ie verkeerde waarden aan het management afgeven
De Pierburg LMM werkt met een plaatje ipv met een metaaldraad, maar de werking is hetzelfde.

Een Pierburg LMM kun je goed reinigen met bijvoorbeeld remmenreiniger..

Verschil Bosch en Pierburg van heel dichtbij:

Bosch:
Afbeelding
Meetdraadje zit er in verwerkt...

Pierburg:
Afbeelding
meetplaatje zit aan de buitenzijde...

Mocht het meetdraadje of het meetplaatje nu vervuild zijn, dan zal de afkoeling minder zijn, hierdoor denkt de motorcomputer dat er minder zuurstof naar binnenkomt en zal dus minder brandstof inspuiten, waardoor de prestaties iets afnemen...

Dit als aanvulling...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Gebruikersavatar
mgmusic
Berichten: 35
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:14

Re: T4 uitlezen met vagcom

Bericht door mgmusic » za jul 19, 2008 14:26

Ben gisteren even naar een bevriende garage geweest...

Blijkt dat de vacuumslang bovenop de wastegate zo lek als een zeef was...

Die maar even vervangen en ook wat andere slangetjes gelijk vervangen...

Ook waren de 4 ophangrubbertjes van de intercooler verstaft en kapot...
Hij lag los op de beugel:)

Aangezien ik een pierburg LMM heb ga ik deze even demonteren en schoonmaken met remmenreiniger...
Dank voor de tip!
Heb overigens geen K&N filter.

Gebruikersavatar
mgmusic
Berichten: 35
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:14

Re: T4 uitlezen met vagcom

Bericht door mgmusic » za jul 19, 2008 14:35

Ik heb trouwens een LMM met nummer 71822101

Na enig zoekwerk kom ik op een site: luchtmeters.nl
En daar staat een plaatje van mijn LMM:
Afbeelding

Maar hier staat bij dat deze voor een 1,9TD is en ik heb een 2,5TDI

Wordt deze meter voor beide modellen gebruikt of zit er een verkeerde meter op bij mij?

Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 987
Lid geworden op: za jan 13, 2007 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: T4 uitlezen met vagcom

Bericht door Pim 328 » za jul 19, 2008 14:41

Deze wordt voor beide modellen gebruikt. Trouwens dan wel de 1.9 tdi uit een golf bijvoorbeeld.

De eerste t4's met tdi motoren hebben deze erin. 96-98
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27249
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 uitlezen met vagcom

Bericht door Multivan Generation » za jul 19, 2008 15:49

Nog even een tip voor die rubbertjes voor de interkoeler..
Koop ze NIET bij de dealer!!!
Bijna 16 euro per stuk...
Kijk even op http://www.overtoom.nl en zoek op trillingsdemper ..

Hiermee kun je bijna 55 euro besparen :knipoog :lach

mochten ze al besteld zijn, dan kun je ze ook afbestellen/annuleren !!!
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1221
Lid geworden op: zo okt 21, 2007 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: T4 uitlezen met vagcom

Bericht door dennisvt4 » za jul 19, 2008 17:05

en daar kom je nu mee heb ze net gister besteld bij de dealer, maandag zulen ze binnen zijn :muur :muur
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb

Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9158
Lid geworden op: di apr 10, 2007 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: T4 uitlezen met vagcom

Bericht door Roger B. (11)61 » za jul 19, 2008 19:40

dennisvt4 schreef:en daar kom je nu mee heb ze net gister besteld bij de dealer, maandag zulen ze binnen zijn :muur :muur
Jammer dat die dealer je niet de rubbers van elders in een VW verkocht heeft, die kostten mij destijds maar 3,50 per stuk...................
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Afbeelding

Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1221
Lid geworden op: zo okt 21, 2007 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: T4 uitlezen met vagcom

Bericht door dennisvt4 » za jul 19, 2008 20:16

heb jij daar nog een naam of nummer van want dan spreek ik ze er toch op aan als het hetzelfde is en wel minder duur, want het is niet mis
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb

Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9158
Lid geworden op: di apr 10, 2007 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: T4 uitlezen met vagcom

Bericht door Roger B. (11)61 » za jul 19, 2008 20:26

ze zijn niet hetzelfde, de intercooler rubbers zijn diabolo-vormig en wat soepelerm die ik erop heb zijn iets stugger en de rubber is (ik meen) zeskantig............geen ideeeeee meer waar deze rubbers dan wel van zijn en welk partnummer ze hebben, alleen dat de dealer deze wel voorradig had en dat ze minder dan de helft van die intercoolerrubbers kostten
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Afbeelding

Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1221
Lid geworden op: zo okt 21, 2007 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: T4 uitlezen met vagcom

Bericht door dennisvt4 » za jul 19, 2008 20:49

ach is weer een wijze les die wat euro`s kost, als dit het ergste zal zijn dan vier ik feest
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb

Plaats reactie