Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

tips gevraagd: schoonmaken watertank California

vragen over de T4
Beckontheroad
Berichten: 2136
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: tips gevraagd: schoonmaken watertank California

Bericht door Beckontheroad »

Laat er nooit water in staan na de vakantie
Alleen maar ballast..
In t voorjaar voor we gaan kamperen spoelen met heet citroen water.

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3187
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: tips gevraagd: schoonmaken watertank California

Bericht door J vd Pal »

Wij hebben er alleen water in als we gaan kamperen. Een constant volle tank is alleen maar extra ballast, belasting op de waterstandsensor en een bron van bacteriegroei. Na elk tripje gaat de tank leeg.

Ik ontsmet de tank 1 keer per jaar, net voor de eerste keer dat we weg gaan.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
anananan
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jun 2020, 09:03
Locatie: Zaandam

Re: tips gevraagd: schoonmaken watertank California

Bericht door anananan »

Ik heb de schoonwatertank nu leeg gelaten voor de winter en voor we op pad gingen alles doorgespoeld met water met steradent. Dit even in de schoonwater tank en in de grijswatertank heen en weer laten klotsen tijdens een ritje met veel drempels en bochten en dan kunnen we er weer tegenaan. We drinken er niet uit!
WouterKok
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 mar 2021, 11:49

Re: tips gevraagd: schoonmaken watertank California

Bericht door WouterKok »

Dank allemaal voor de tips, heb de derde bevestiging gevonden. Ik ben in de war, het was geen kukident maar steradent. Maar misschien geldt hiervoor hetzelfde? Nu eenmalig, om even goed te reinigen maar misschien in het vervolg wat anders.
Gebruikersavatar
freakyge
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 jun 2021, 15:57

Re: tips gevraagd: schoonmaken watertank California

Bericht door freakyge »

géén kukident he? dat is om je gebit vast te lijmen :ie steradent is om t schoon te krijgen :) .. heb nu sinds vorige week maandag t4 cali/falia en eerste wat ik deed is indd de watertank leeg laten lopen (dop onderzijde bus) eruit schroeven, met tuinslang uitgespoten, echter de binnenkant bleef klef aanvoelen, dus wat lauwwarm water en chloor erin, op blokken hout gelegt, aantal keren op n dag om gedraaid, uiteindelijk nog flink mee staan schudden en daarna met de tuinslang ruimschoots nagespoeld. ook in de toevoer, én in de beluchting? leiding paar druppels chloor in gedaan en goed door laten lopen. tegens op t einde vd beluchting slang n stukje theedoek gespannen met ty-wrap zodat er geen vuil of insekten langs in kunnen..
vanmiddag uiteindelijk erachter gekomen dat mn vuilwater bak aan de rechterkant zit, máár vooral dat t kraantje onder t fornuisje er dus voor is om die bak te legen (boven rioolputje bv) scheelt me weer n hoop werk want had bijne de gehele inbouw eruit geschroeft :bonk
ps gisteraaf hier aangemeld, kan nu in loggen zie ik dus mezelf zo ook maar voorstellen als newbie in de :T44EVER na 30jaar HarliekieDavidson.. :proost
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1153
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: tips gevraagd: schoonmaken watertank California

Bericht door brugseb »

Ik had laatst het volledig interieur er helemaal uit - mogelijkheid om die watertank eens grondig onder handen te nemen.
Je wilt echt niet weten hoe die er binnenin uitzag, zelfs met jaarlijkse winterbehandeling met steradent :nuts
Bijlagen
IMG_20210228_150112-min.jpg
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4677
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: tips gevraagd: schoonmaken watertank California

Bericht door Hanz »

freakyge schreef: 13 jun 2021, 18:54 vanmiddag uiteindelijk erachter gekomen dat mn vuilwater bak aan de rechterkant zit, máár vooral dat t kraantje onder t fornuisje er dus voor is om die bak te legen (boven rioolputje bv) scheelt me weer n hoop werk want had bijne de gehele inbouw eruit geschroeft :bonk
Vuilwatertank rechts? Zit bij een California meestal links, of heb je de keuken achterin?
Ik gooi af en toe een fles schoonmaakazijn in de vuilwatertank samen met een paar liter water. Daarmee een stukje rijden zodat het lekker heen en weer klotst en dan de tank weer leeg laten lopen. Dat zorgt ervoor dat de tank niet gaat stinken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 297
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: tips gevraagd: schoonmaken watertank California

Bericht door Deskman »

Tank is altijd leeg behalve als we onderweg gaan (bus is ook onze 'dagelijkse auto'). Ik heb de tank één keer echt helemaal schoongeboend met chloor en daarna 3x uitgespoten met de tuinslang. Nu voor de vakantie een keer met een lauw sopje en een borstel schoonmaken en doorspoelen. Dat moet genoeg zijn. Het ruikt allemaal prima en het water smaakt ook goed. Overigens tank ik op reis heel vaak met 5-liter flessen.
Water uit slangen die een dag of langer in de zon heeft gelegen en waar de vorige bezoeker misschien wel zijn WC-tank mee heeft uitgespoeld. :ie

En gechloreerd water zoals in de UK en Frankrijk ben ik ook geen fan van. Tandenpoetsen, OK, maar koffie en thee. Yuck!
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Gebruikersavatar
freakyge
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 jun 2021, 15:57

Re: tips gevraagd: schoonmaken watertank California

Bericht door freakyge »

sorry, :bonk klopt links vuil rechts nu weer schoon ;)

Vuilwatertank rechts? Zit bij een California meestal links, of heb je de keuken achterin?
Ik gooi af en toe een fles schoonmaakazijn in de vuilwatertank samen met een paar liter water. Daarmee een stukje rijden zodat het lekker heen en weer klotst en dan de tank weer leeg laten lopen. Dat zorgt ervoor dat de tank niet gaat stinken.
[/quote]
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3187
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: tips gevraagd: schoonmaken watertank California

Bericht door J vd Pal »

Ik gebruik Reich watertankreiniger, hieronder een beschrijving van hoe ik het doe. Nooit problemen gehad met het water:

1) Halve fles in de schoonwatertank afvullen met leidingwater.
2) Even kraan open totdat er blauw water uitkomt.
3) 2 uur wachten.
4) Kraan open en vuilwatertank vullen.
5) De rest van het water aflaten.
6) Schoonwater tank vullen met schoonwater.
7) Na een uurtje beide tanks leeg laten lopen.
8) Schoonwatertank vullen.
9) Op pad!
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Plaats reactie