Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

vragen over een Multivan Atlantis

vragen over de T4
Plaats reactie
Rox
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 feb 2007, 13:30
Locatie: Zoetermeer

vragen over een Multivan Atlantis

Bericht door Rox »

Beste WEETJEWELLERS,

Ik ben op zoek voor ons gezin naar een Multivan Atlantis en zal daarvoor waarschijnlijk in Duitsland opzoek moeten gaan! ?

Op mobile.de zijn er tientallen te koop maar wie kan ons vertellen waar je nou allemaal op moet letten? Mijn duits is namelijk nicht so good, haha!

Is er iemand die weet wat de kinderziektes waren van deze uitvoering?

Of kent iemand iemand die een compleet interieur heeft liggen van de Atlantis?

Zijn er weetjewellers die deze uitvoering al heeft omgebouwd naar een camper en kent de probleempjes?

Bedankt.
groetjes Rox
Het is NOOIT te laat om een T4 te gaan rijden!
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: vragen over een Multivan Atlantis

Bericht door pluuke »

Hallo Rox

>Inderdaad, in Duitsland heb je keus, hier heb je geluk als je er een vindt.

>Let in de 1e plaats op (heeft dus niks met uitvoering Atlantis te maken) : km-stand, onderhoudshistorie, distributiewissel gedaan ja/nee, schade

>Kinderziektes zijn niet zo van toepassing op het Atlantis-"thema". Of je nu een "Allstar", "Topstar"", "Atlantis", ""Generation" hebt, dit zijn voornamelijk verschillen in kleur en bekleding. Het zijn allemaal Multivans en seze hebben dus het specifieke veelzijdige interieur. Dus neerklapbare slaapbank, extra verlichting, 2e accu, tafeltje, extra stoelen. Afhankelijk van bouwjaar is er MV I en MV II, de laatste is uiteraard duurder maar ook mooier (moderner) van binnen.

>Staat er een op Marktplaats, geheel compleet voor 2000,- ($ "T4 transporter Multivan complete 7pers interieur Atlantis")

>Die zijn er vast, speel zelf ook met de gedachte....het heeft allemaal zijn voor- en nadelen. Grootste ingreep is het hefdak, in mijn ogen is er geen alternatief vooe een origineel Westfalia hefdak....moeilijk -compleet- te vinden. Misschien een goed idee om een Multivan te kopen met standaard al het hefdak. Dit nl. gewoon een optie op de MV. Ze staan in Dtsl. wel te koop.
Denk ook aan de BPM !! Ik was voor mijn Atlantis in 2005 toch nog 4500euro kwijt aan BPM, bus is van 2001. De MVII zit gemiddeld redelijk vol opties (sommige kun je verbergen ;-) ) en dat tikt stevig aan.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door pluuke op 20 feb 2007, 00:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Rox
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 feb 2007, 13:30
Locatie: Zoetermeer

Re: vragen over een Multivan Atlantis

Bericht door Rox »

Beste Patrick,

Bedankt voor je info! Dat BPM verhaal en invoeren van een auto uit Duitsland is gelukkig makkelijker geworden, er staat ook een verhaal over hier bij weetjewel. Op autoweek staat een BPM-calculator. Weet jij of het nadelen heeft om er later zo een hefdak in te zetten? Denkend aan (de climate-controle) hemeltje? Wat is er allemaal mooier (moderner) bij een MV2 ten opzichte van een MV1? Welke opties zijn te verbergen? Sorry dat ik veel vragen heb, maar ik wil mezelf namelijk goed voorbereiden. Het wordt een bus voor ons gezin en we willen er jaren mee gaan rijden!

met vriendelijke groet,
Rox
Het is NOOIT te laat om een T4 te gaan rijden!
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5267
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Bericht door René »

Hoi, ik heb mijn T4 enkele cabine volledig omgebouwd naar een Multivan2 Atlantis.

Zie ook ons web-log http://www.multivan.web-log.nl

René

Afbeelding
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Bericht door pluuke »

MV1 :
Afbeelding
MV2: (vanaf 1999)
Afbeelding
Nieuwe type tellers (blauwe verlichting), ander stuur. Andere indeling ter plaatse van knoppen tbv kachelbediening etc.
Grootse verschil is de rails in de vloer, daardoor kun je de 2 extra stoelen schuiven en 180° draaien, en uitnemen (als je niet te zwak gebouwd bent).
Panelen, stoelen en tafeltje zijn strakker en chiquer vormgegeven, dat moet je gewoon even zien in het echt.
Voordeel van de rails is dat je -zoals ik gedaan heb- hier ook andere dingen (tijdelijk) op kunt bevestigen zoals camping-meubels. Zie:
Afbeelding
Afbeelding
Prijsverschil is duidelijk aanwezig tussen MV1 en 2.

Het dak is een verhaal apart, wil je dit goed doen dan moet je het complete dak hebben van een sloopcamper. Dan heb je meteen een mal voor de sparing, en alle verstevigingsramen die er bij een hefdak inzitten moeten overgezet worden. Het kan allemaal, wel een ingrijpende klus.
Voordeel is het gereduceerde wegenbelastingstarief, nadeel is dat je gebonden bent aan de vaste indeling. Alles wat je erin maakt om aan de campereisen te voldoen moet er ook altijd inzitten, denk niet "na de keuring haal ik er die kasten wel weer uit". Wordt je ooit aangehouden en voldoe je niet aan de camperinrichtingseisen staat je een boete en naheffing te wachten. Deze gaat terug tot het moment van ombouw, dus dan kun je lachen.
Voordeel van de MV is dus het flexibele interieur, alles (ook de slaapbank) kan er makkelijk uit. Dan heb je een bak ruimte.....als het nodig mocht zijn. Je betaalt uiteraard wel de volle mep wegenbelasting, €100-120 per maand.
Als je de kosten van ombouw bekijkt, van MV naar camper is dit ook niet zo zinvol. Een MV is natuurlijk al relatief duur, door de kosten van ombouw naar camper wordt ie nog duurder, en kom je al in de regionen van een T4 westfalia...dus "why bother"". Ga dan meteen voor een echte camper. Het duurt gemiddeld een paar jaar voordat je de investering van de ombouw terug hebt, daarna ga je pas besparen.
Overigens is standaard de combinatie dubbele climatronic en hefdak niet aanwezig. In de hemel zit het kanaal voor de koele lucht naar de uitstroomroosters, dit kan natuurlijk niet in het geval van een hefdak. De hemel is dan nl. de bedplank. Het kan wel, in Duitsland zit een bedrijf dat Reimo daken inbouwd icm climatronic, Deze passen de hemel aan (inkorten) en verzetten de roosters.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Er was in Duitsland een optie op een Multivan en dat was een hefdak.
Dus een multivan 1 en 2 zijn optioneel met hefdak af-fabriek geleverd.

Ze zijn echter wel erg zeldzaam!

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
caspar823
Berichten: 41
Lid geworden op: 16 jan 2007, 21:48
Locatie: Lochem
Contacteer:

MV kopen

Bericht door caspar823 »

Rox,
Ik rij nog al bijna twee jaar met een zelf ingevoerde MV Topstar in NL rond. (zie nr823 T4 galerij).

In mijn ogen woog een Westfalia niet op tegen de aanschaf van een MV. Het prijsverschil in de staat die ik zocht (erg netjes :lach ) was en is ongeveer €10.000. Daar kan ik aardig wat maandjes houderscpasbelasting voor betalen. Plus dat ik nog een T2 camper al een jaartje of 17 in gerage heb staan :happy :happy KOrtom een mix van persoonlijke voorkeuren en geld.

Bij tips en trucs heb ik mijn ervaringen met importeren neergezet. Als je nog specifieke vragen hebt moet je maar even mailen casba at tip punt nl

Groeten,
Caspar
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Bericht door pluuke »

Hoi Casper,

Mooie bus ! :toppie Zijn de foto's van de galerij genomen bij de RDW in Venlo ? (Meende het te herkennen)
Ik heb zelf ook ooit op het punt gestaan een Topstar (met hefdak) te kopen, op camperkenteken ! Kostte toen 21.950,- maar dat is alweer enkele jaartjes terug. Had toen nog geen idee wat ik precies wou.
Ik vind de two-tone kleuren van de Topstar nog steeds mooi, vond alleen het blauwe (!) dashboard wat minder..
Top dat je zo'n gave bus gevonden hebt met ook nog weinig km's en nog veel Multivan-plezier ! :gekte
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
caspar823
Berichten: 41
Lid geworden op: 16 jan 2007, 21:48
Locatie: Lochem
Contacteer:

Topstarrelarij

Bericht door caspar823 »

Patrick,
Dankjewel :T44EVER
Een Topstar met hefdak...tsjonge :groteogen nog nooit in het echt gezien, maar was leverbaar.

Heb hem gekeurd bij RDW Adam, ben daar overigens echt super geholpen. Namen alle tijd om alle dingen van de EU typegoedkeuring in het systeem te zetten. Nadeel was dat het drie dagen langer duurde voor de papieren rond waren, maar nu ben ik de enige officiele MV1 op geel in NL(waar alles klopt qua aslast, zitplaatsen etc)!!! :klappen

Heb inderdaad nog plannen om jaaaaaaaaaren door te rijden :knipoog Heb geen moment spijt gehad.

Interieur is alleen een beetje besmettelijk met twee jonge kinderen. :bonk Blauwe dashboard is bij VW vaker gebruikt voor speciale series (bijv.bij de T2 Silberfisch). En twee kleuren is inderdaad wel sjiek (en die rand valt dan ook minder op als 'ie vies is :bifun )
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5267
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Bericht door René »

Hoi, nog ff een opmerking, als je mijn atlantis eens van dichtbij wilt zien, dan kan dat natuurlijk altijd, ff een mail en het wordt zo geregeld.

René
Rox
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 feb 2007, 13:30
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Rox »

Berrie en Rene schreef:Hoi, nog ff een opmerking, als je mijn atlantis eens van dichtbij wilt zien, dan kan dat natuurlijk altijd, ff een mail en het wordt zo geregeld.

René
Hoi Rene,

Das aardig van je, heb idd nog nooit een Atlantis in het echt van dichtbij gezien. Dus dat zou leuk zijn, wij wonen in Zoetermeer en jij? Ik zie het al Dronten of Heerhugowaard cker? Jammer, is een beetje uit de buurt! Maar in ieder geval bedankt.

gr. Rox
Het is NOOIT te laat om een T4 te gaan rijden!
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Plaats reactie