Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hefdak...of mag dit ook ?

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Hefdak...of mag dit ook ?

Bericht door pluuke »

Om maar even door te gaan over het onderwerp -ombouwen naar camper- hefdak......
Ik vraag me het volgende af :
Een van de eisen voor het voldoen aan camperkenteken is de stahoogte.
Hiermee wordt in de regel voldaan dmv een hefdak, in wat voor vorm dan ook.
Maar, ook dit hefdak, ik ga even uit van een slaap-hefdak is weer een compromis.
Zo vervalt de mogelijkheid van het vervoeren met dakdragers en bv een dakkoffer. Ik weet, er bestaat het zgn. translift systeem, (peperduur en altijd 4 van die alu bevestigingsrails op je hefdak). Dus het kan wel, maar even in de dakkoffer als het hefdak openstaat....nee.
Het slapen met 4 personen in een bus kan, maar is eigenlijk alleen mogelijk met 2 (hele kleine) kinderen. Ik zie in ieder geval bij bijna alle T4campers nog een tentje bijstaan.....Het is gewoon ideaal voor met zijn 2-en.
Het in- en uitklappen van dak en bank is een heel "gedoe", je moet tenslotte toch al je spullen van links naar rechts (lees boven naar beneden ) verplaatsen voordat je weer aan het kachelen bent.
In mijn ogen is de Multivan zo gek nog niet, met de dakdragers en dakkoffer de mogelijkheid om alle "rommel" buiten de leefruimte te houden. Bovendien heb ik op de dakdragers bevestigingen gemaakt voor mijn Fiamma luifel.
Maar...., stel ik wil toch op camperkenteken staan ?
De uitsnijding in het dak moet aan bepaalde minimium maten voldoen (ik geloof 90x100 cm?). Stel dat ik dit gat erin zou maken en vervolgens naar de RDW zou rijden. (Ervan uitgaande dat aan de andere eisen wordt voldaan). Is er dan reden voor om dit niet goed te keuren ? Wie zegt dat er een polyester dak boven moet zitten.....Niet dat ik met een groot gat in mijn dak wil gaan rondrijden. Waarom geen groot glazen schuifdak, zeg maar beginnend achter de voorstoelen. Ik kan dan niet boven in mijn bus slapen, maar slapen doe ik net zo lief of liever in een tent. Bovendien kan de entree onder mijn luifel vallen en kan ik altijd droog mijn bus in en uit.

Zou het dus toegestaan zijn om zo'n groot glazen schuifdak te plaatsen en weet iemand toevallig waar ze te krijgen zijn. Krijg ik dan zo'n lamellendak....dat is weer een dure grap.

Afbeelding

p.s. het is natuurlijk geen smoel als het dak open is en je staat daar met je kop door het gat achter je kookplaatje......het gaat even om het idee !
Laatst gewijzigd door pluuke op 16 feb 2007, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Rox
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 feb 2007, 13:30
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Rox »

Hai Patrick,

Als je een camper wil bouwen moet je o.a. aan de volgende eisen voldoen:

- 2 persoonsbed of 2x 1 persoons
- sta hoogte voor het keukenblok (hefdak) minimaal 90x100
- keukenblok, 2 pits kooktoestel, wasbak, kraan, schoon - vuilwater tank
- kastruimte
- etc..

Zelf ben ik op zoek naar een Multivan, dan de stoel achter de chauffeur vervangen voor een aangepast keukenblok, hefdak erin en misschien achterin nog wat kastruimte maken.

gr. Rox
Het is NOOIT te laat om een T4 te gaan rijden!
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Bericht door Dirk/970 »

Hoi Patrick,

Of de RDW/Douane (met name de laatste) het accepteert als je alleen maar een 'gat' in je dak hebt als stahoogte weet ik niet. Vind het wel een creatief idee :groteogen . Maar als je er een dakkoffer overheen plaatst ben je impliciet je verplichte stahoogte al weer kwijt.
Als je naast een hefdak ook een dakkoffer wilt monteren zou je kunnen denken aan een middenhefdak (een 'paddesotel' als bijv. MacMOL maakt), dan heb je over het algemeen nog ruimte over voor een korte dakkoffer (wel een voordeel als je een LWB hebt). Maar dan moet je wel genoegen nemen met een kleinere dakkoffer dan over het hele dak zou passen en het aanzicht van een hefdakje als je daar niet van houd. En je huidige plaatsing van de luifel kan dan wel eens lastig worden.
Ben benieuwd waar je op uitkomt!
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:33

Bericht door Rolf »

Ik betwijfel of ze daar intrappen,dan zou je ook een cabriolet op camperkenteken kunnen krijgen als je er een keukenblokje ed inzet.
Gebruikersavatar
bobbie
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:36

Bericht door bobbie »

weet zeker dat dit niet werkt de douane werkt met blokmaten. en niet met een gat. Precieze afmetingen moet ik je even schuldig blijven.
suc6 bobbie :happy :toppie
never drive faster than your angel can fly
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

@ Pluuke,
hoe wil je dit gaan doen met je climatronic-hemel? heb je daar al over nagedacht?
En voor dat andere kun je ook even mailen :knipoog

greets Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Bericht door pluuke »

- 2 persoonsbed of 2x 1 persoons
- sta hoogte voor het keukenblok (hefdak) minimaal 90x100
- keukenblok, 2 pits kooktoestel, wasbak, kraan, schoon - vuilwater tank
- kastruimte
Dit klopt inderdaad

Het lijkt me niet eenvoudig om dit in een cabrio krijgen...die vergelijking gaat in mijn ogen niet op....

Blokmaten ? Ik weet dat er die denkbeeldige kist in moet kunnen van zoveelxzoveelxzoveel cm....Die past dus wel in een originele T4 Westfalia ?
Of in een gewone op camperkenteken gezette Transporter met een klein pop-up hefdakje ?
Dan past ie ook door dat gat van 90x100cm....

Climahemel zou zo kunnen....:
Afbeelding

Mail is inderdaad voor delicate tips..... :lach
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Adri626
Berichten: 2291
Lid geworden op: 12 jan 2007, 23:56
Locatie: Zaanstreek

Bericht door Adri626 »

Niemand kan je verplichten om het hefdak(je) te gebruiken......... Er is ooit iemand geweest die levert een hefdak gemaakt van je bestaande dak is heel plat samen met de andere verplichte delen erin keuren. Na de keuring mag je rustig een dakkoffer monteren (zou hem wel demontabel monteren (op roofrails ofzo) zo blijf je aan de eisen voldoen....
Gebruikersavatar
laurens
Berichten: 220
Lid geworden op: 07 feb 2007, 16:21
Locatie: Wijster

Bericht door laurens »

Maar als je kampeerauto op je kentekenbewijs hebt staan moet je altijd aan de eisen voldoen en niet alleen bij de keuring. Dus als ze al zo gek zijn dat ze een gat in het dak zouden accepteren dan nog ben je de kllos bij de eerste de beste controle.
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Bericht door pluuke »

Misschien heb ik het nog niet helemaal duidelijk kunnen maken,

Ik bedoel niet dat ik met een groot gat in het dak naar de RDW rijdt, maar met een groot glazen schuifdak waarvan de dagmaat geopend 90 x100 cm bedraagt !

De vraag is of ik daarmee voldoe aan de eis wat betreft stahoogte.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Adri626
Berichten: 2291
Lid geworden op: 12 jan 2007, 23:56
Locatie: Zaanstreek

Bericht door Adri626 »

Dit zal je toch na moeten vragen bij rdw: zoals ik eerder al meldde is er eens iemand geweest die goedkeuring kreeg voor nagenoeg plat dak (wel hefbaar tot vereiste stahoogte) maar die had daar dus geen tentdoek gemonteerd (dus was buiten de dakplaat om open) kreeg dus wel goedkeuring(!).
jappie 10
Berichten: 233
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:57
Locatie: Kollumerzwaag

Bericht door jappie 10 »

Als je een dakkoffer zou plaatsen ,zonder bodem,en met een gat in het dak op de juiste maat waar je kop door kan ,en natuurlijk hoog genoeg ,ik meen 1,70 m ben je klaar.
Na de keuring leg je er een losse bodem in
maar nee een hefdakje lijk me toch handiger.
jappie 10
Berichten: 233
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:57
Locatie: Kollumerzwaag

Bericht door jappie 10 »

Trouwens je zult bij de RDW niet te veel weerstand ondervinden.
De douane maakt uit of je voor het speciale belastingtarief in aanmerking komt
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Bericht door pluuke »

Allereerst bedankt voor jullie reacties allemaal !

Hoi Jappie,

Ik heb dat nog even nagekeken...ik ging er eigenlijk van uit dat als je aan de inrichtingseisen van de RDW voldoet, je automatisch in aanmerking komt voor het kwarttarief. Dit blijkt inderdaad niet het geval te zijn. (Deze wegenbelasting wordt uiteraard voldaan bij de belastingen )(waar de douane deel van uitmaakt).
Op de RDW site is een pdf te vinden met daarin vanalles over ombouwen. Hierin staat :
Afbeelding
....groene regels, verwijzen naar :
Afbeelding
Nouja, dan weet je dus nog niks, wordt dus na / opvragen.....ben wel benieuwd wat die dan nog voor eisen hebben, er zijn dus 2 partijen die de criteria bepalen !
Verder heb ik ook dit gevonden:
Afbeelding
Daarmee is mijn vraag denk ik wel beantwoord, indien het mogelijk moet zijn om de binnenruimte te verhogen, moet er natuurlijk "iets" zich bevinden boven dat gat van 90x100 anders is er geen sprake van "binnen". Reden waarom dus ook een (plat) hefdak zonder doek wordt goedgekeurd.
Mmmm....
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Bericht door Leo45 »

Ja want anders zou je met een plattebakauto met daarop gemonteerd een bed en een keukenblokje ook een camper hebben.
Immers de stahoogte is oneindig........

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Plaats reactie