Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

chiptuning..

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27412
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

chiptuning..

Bericht door Multivan Generation » za jul 26, 2008 20:40

Hallo,
ik kwam op een site het volgende tegen:

:alarm Ik heb bewust de naam van het bedrijf weggelaten :alarm

* 5 jaar garantie op de door ons geprogrammeerde software;
* Klaar terwijl u wacht;
* De originele software krijgt u op CD van ons erbij geleverd gratis terug tunen;
* Elimineren van het zogenaamde turbogat;
* Lager brandstof verbruik;
* Meer souplesse in uw motor;
* Hogere topsnelheid;
* Snellere acceleratie;
* Tuning binnen TUV emissie eisen;
* Ideaal voor het trekken van bijvoorbeeld caravans bij laag toerental in 5e versnelling;
* Vermogens toenames binnen de toleranties van de autofabrikant ((Stage 1) +30-35pk en 55 tot 70nm);
* De tuning is onzichtbaar voor diagnose apparatuur.

XXXXX******** is gespecialiseerd in alleen chiptuning en motortuning en beschikt over een jaren lange ervaring al honderden klanten zijn u voor geweest, bij ons hoeft u niet bang te zijn een verkeerde software gemonteerd te krijgen dus geen kans op storingen, foutmeldingen en een verkorting van de levensduur van uw motor.
Ik wil toch hierover iets kwijt..

* 5 jaar garantie op de door ons geprogrammeerde software;
Hier heb je niets aan, met software gebeurt nooit iets, want het is een dicht systeem.
Hierbij wordt schijnbare professionaliteit geveinsd.

* Klaar terwijl u wacht;
Met OBD kan dat inderdaad

* De originele software krijgt u op CD van ons erbij geleverd gratis terug tunen;
mooie geste, en misschien wel handig..

* Elimineren van het zogenaamde turbogat;
het turbogat zit er bij een T4 niet voor niets.
Onderin de toeren is er nog niet genoeg oliedruk, en is er dus nog niet genoeg zuigerbodemkoeling. Ga je in dit toerengebied flink aanpassen, dan gaat dat ten koste van de betrouwbaarheid, en ook de koppeling en het 2 massa vliegwiel krijgt het extra voor de kiezen bij lage toerentallen.

* Lager brandstof verbruik;
Er is eens software van deze leverancier uitgelezen, en hier is met zeer grote argwaan naar gekeken. Desbetreffende persoon klaagde over een toch wel hoog brandstofverbruik.
Nadat een zeer vakkundige chiptuner, die hier op het forum bij sommigen ook bekend is, de software voor de desbetreffende persoon had aangepast, ging het verbruik van 1 op 8 naar 1 op 12....

* Meer souplesse in uw motor;
Dat zou goed kunnen, de grootste winst bij chiptunen is de driveability.

* Hogere topsnelheid;
Er was iemand op dit forum, die dit niet merkbaar en aantoonbaar ervaarde.

* Snellere acceleratie;
Meer koppel en meer pk's kunnen een snellere acceleratie geven..

* Tuning binnen TUV emissie eisen;
Hier wordt geschermd met de reputatie van een respectabele keuringsinstantie in het buitenland, om een schijnbare professionaliteit te tonen. Hier in Nederland zegt me dat niets en doen we daar ook niets mee, en hebben we er ook niets mee te maken. Ons gaat het alleen maar om de roetmeting bij de APK, niets meer en niets minder..

* Ideaal voor het trekken van bijvoorbeeld caravans bij laag toerental in 5e versnelling;
Afgelopen week in het nieuws, Nederlanders die het nieuwe rijden toepassen bij het rijden met een caravan in de bergen, sneuvelen met bosjes.. Een afrader dus en uit technisch oogpunt zeker geen verkoopargument.

* Vermogens toenames binnen de toleranties van de autofabrikant ((Stage 1) +30-35pk en 55 tot 70nm);
Klinkklare onzin, een autofabrikant geeft geen toleranties af voor chiptuning of motortuning door derden. Dit gebeurd altijd buiten enige verantwoording of aansprakelijkheid van de fabriek, en is derhalve altijd een risico, dat de persoon die het wil, dus blijkbaar zelf wil nemen.

* De tuning is onzichtbaar voor diagnose apparatuur.
Dat kan kloppen

XXXXX******** is gespecialiseerd in alleen chiptuning en motortuning en beschikt over een jaren lange ervaring al honderden klanten zijn u voor geweest, bij ons hoeft u niet bang te zijn een verkeerde software gemonteerd te krijgen dus geen kans op storingen, foutmeldingen en een verkorting van de levensduur van uw motor.

Grote onzin, motortuning wordt uitgevoerd om de motor te bewegen betere prestaties te leveren. Dit zal altijd ten koste gaan van de levensduur. De vraag is alleen in welke mate.
Software monteer je trouwens niet, maar schrijf je; of kopieer je in de Eeprom van de motorcomputer. Hiervoor kun je solderen gebruiken, of het steeds meer in zwang geraakte cleane OBD-tunen. Foutmeldingen en storingen kunnen altijd optreden, getuned of niet getuned.

Ik heb bewust geen naam genoemd, het gaat mij puur om de informatievoorziening,
niets meer en niets minder..


Doe er je voordeel mee..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 987
Lid geworden op: za jan 13, 2007 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: chiptuning..

Bericht door Pim 328 » za jul 26, 2008 20:47

De tuning is onzichtbaar voor diagnose apparatuur.
Dat kan kloppen

Deze vlieger gaat helaas niet op, 1x bij de dealer geweest en die is uitgelezen, dan is de tuning al herkend. Via de testapperatuur van de dealer is dit namelijk te traceren. Dit ivm mogelijke garantie gevallen. Bij chiptuning vervalt namelijk de garantie van de fabrikant.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options

Gebruikersavatar
keescv
Berichten: 472
Lid geworden op: za jan 13, 2007 17:50
Locatie: anna paulowna

Re: chiptuning..

Bericht door keescv » za jul 26, 2008 21:07

ik denk dat ieder het voor zich zelf moet weten waar hij tuning laat doen ,en we weten allemaal een grotere belasting van de motor dat hij daar van slijt.

maar om nu een zoveelste discussie hier te gaan voeren wat wel en niet goed is lijkt mij een beetje onnodig hier ,daar zijn andere forums voor.

Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1230
Lid geworden op: zo okt 21, 2007 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: chiptuning..

Bericht door dennisvt4 » za jul 26, 2008 21:36

waarom laat je de naam weg ? anders had je het wat algemener moeten houden

het is namelijk vrij duidelijk wie het is, maar ik vind de stellingen die ze hebben wel overdreven maar het is toch verkoop praat .

of ze goed zijn daar kan (en wil) ik toch geen uitspraak over doen maar als je auto door de software lekkerder rijdt dan is er toch geen probleem ?
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27412
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: chiptuning..

Bericht door Multivan Generation » za jul 26, 2008 21:52

nee inderdaad, als de klant tevreden is,
dan is er geen probleem...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9158
Lid geworden op: di apr 10, 2007 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: chiptuning..

Bericht door Roger B. (11)61 » za jul 26, 2008 22:55

deze professionele tuner.....vervangt de software van een bus die niet goed meer trekt en een te lage top heeft, de powerbox die er al in zit "kan gewoon blijven zitten, levert je misschien nog wet extra pk's"

Sorry, maar een zichzelf respecterend professioneel bedrijf zal niet chippen om een te min presterende motor weer boven de standaardprestaties te krijgen, maar eerst de problemen (laten) oplossen alvorens te gaan Chippen.

Daarnaast zal zo'n professioneel, zichzelf respecterend bedrijf de kwaliteit van de door hun verzorgde chiptuning niet laten afhangen van de (meestal povere) kwaliteit van een powerbox, zeker omdat een powerbox vaak ook de veiligheidsmarges bij noodloop naar de haaien helpt.

Iedereen moet het zelf weten of en zoja bij wie hij laat chippen.

Een algemene tip, (dus niet op welk bedrijf gericht dan ook, zou je altijd moeten doen)

ga er vooraf eens heen met iemand die er verstand van heeft en laat die eens een paar vragen stellen over hun werkzaamheden die ze aan je auto zullen gaan uitvoeren, en bepaal dan of je je auto in handen van het betreffende bedrijf wil overdragen voor de ingreep
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Afbeelding

Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1230
Lid geworden op: zo okt 21, 2007 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: chiptuning..

Bericht door dennisvt4 » zo jul 27, 2008 9:32

dat is inderdaad zo roger, de auto moet 100 % in orde zijn , en ik ben ook van mening dat je ook naar de km stand moet kijken, anders als dat veel is neem je toch ook extra risico
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb

keestdi
Berichten: 182
Lid geworden op: di aug 21, 2007 8:31
Locatie: emmeloord

Re: chiptuning..

Bericht door keestdi » zo jul 27, 2008 9:45

ik zou mijn busje ook willen tunen,al is het alleen om het brst verbruik,op de site staat dat hij 10% zuiniger gaat lopen.wie heeft daar ervaring mee. :zwaai

Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1230
Lid geworden op: zo okt 21, 2007 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: chiptuning..

Bericht door dennisvt4 » zo jul 27, 2008 10:23

of die zuiniger wordt hangt het meest van je rechter voet af, al kan het natuurlijk wel invloed hebben
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27412
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: chiptuning..

Bericht door Multivan Generation » zo jul 27, 2008 11:40

Roger B. schreef:deze professionele tuner.....vervangt de software van een bus die niet goed meer trekt en een te lage top heeft, de powerbox die er al in zit "kan gewoon blijven zitten, levert je misschien nog wet extra pk's"
Het gaat hier in deze niet om een bepaald bedrijf,
het gaat me meer om het vertrouwen dat gekweekt wordt door woorden.
Hierdoor wordt een atmosfeer gecreëerd dat (chip)tuning niet schadelijk zou kunnen zijn, voor de motor,
terwijl dit het wel kan zijn...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3059
Lid geworden op: za jan 13, 2007 0:08
Locatie: Zeijen

Re: chiptuning..

Bericht door harry t5 191 » zo jul 27, 2008 11:52

Mijn advies als je wilt tunen is,ga naar een goed bekend staande tuner die een vermogens bank heeft en dat de motor OP de bank wordt getuned.
Zorg dat je een uitdraai mee krijgt!
Zoals Peter al zei,een goede tuner past de tuning goed aan zodat je geen problemen krijgt met bv je tweemassavliegwiel!

:wjw :T54LIFE :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27412
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: chiptuning..

Bericht door Multivan Generation » zo jul 27, 2008 11:53

idd Harry,
en zo is het..... :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1233
Lid geworden op: vr mei 09, 2008 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: chiptuning..

Bericht door robertTREBOR » zo jul 27, 2008 12:40

heden rij ik 1,5 mnd. rond met een gechipte 2500tdi 88 pk 6-2002

hiervoor had ik een powerbox die extra kracht tussen de 3000 / 4000 omw. gaf was ook wel leuk rijden trouwens.
topsnelheid met powerbox 160 ( 176 )

mijn bandenmaat is 225/55-17 dat is 10% meer omtrek dus 160 km/uur = 160 km/uur navigatie = is ca 176 km/uur met standaard velgen en banden.

bij tunex.nl voor 250 euro gechipt, computertje eruit , even aan de laptop, oude software wordt op cd gebrand, nw software erin, computertje weer terug in de bus , en je kan weer weg, chippen met de snelheid van het opdrinken van een kop koffie.

in het begin moest ik helemaal opnieuw leren rijden en schakelen, want met die powerbox zat de extra kracht BOVENIN 3000-4000 omw. nu met die gechiptuning tussen de 1800 - 3500 omw. terugschakelen heeft helemaal geen zin meer als je boven de zeg 1800 omw. zit.

topsnelheid nog steeds 160 (176) bij 3800 omw/min. dit komt denk omdat het vermogen bij dat toerental sterk gaat afnemen.

vond het wel smerig gezicht dat er vieze zwarte rook uit de uitlaat kwam bij volgas op trekken of rijden, tank nu die duurdere diesel exccelent heden acceptabel .

trekt van 50 naar 100 in 4e versn. in 7 sec. is echt spectaculair.

verbruikt , rij over het algemeen rustig ca 950 km op tank diesel exccelent , lijkt iets zuiniger maar kan ook door andere omtandigheden komen.minder files heden door de vakantie tijd bijvoorbeeld, volgens mij is het verbuik hetzelfde gebleven.

al met al heb ik er geen spijt van, heb nooit geprobeerd chiptuning i.c.m. powerbox, die heb ik er voor het tunen tussenuit laten halen.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)

keestdi
Berichten: 182
Lid geworden op: di aug 21, 2007 8:31
Locatie: emmeloord

Re: chiptuning..

Bericht door keestdi » zo jul 27, 2008 13:12

ik vind persoorlijk een 110 pk mooier draaien dan een 88pk motor,een blauwe of witte I.
ik rij regelmatig mee in een 110 pk mee en vind hem stiller en mooier draaien,draaiom wil ik hem ook tunen. mijn busje heeft 150.000 km gelopen dus het moet wel kunnen.Heb bij een sloper een computer gevraagd van een 110 pk maar dat kon niet volgens hun. :zwaai

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27412
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: chiptuning..

Bericht door Multivan Generation » zo jul 27, 2008 13:49

nee dat kan inderdaad niet!
Een 110 pk is namelijk geen motor die ooit in diesel uitvoering in een T4 leverbaar is geweest.

De 2.5 TDI is in de smaken 88 --- 102 --- 151 pk

de golf 3 en 4 motor die 110 pk is een 1.9 TDI Misschien verwarrend?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Plaats reactie