Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

wat is slimmer 1.9td of 2.4d

vragen over de T4
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2019
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: wat is slimmer 1.9td of 2.4d

Bericht door chv »

Ik zou altijd voor een 1.9 TD gaan. Van alle kanten gehoord dat die veel langer meegaan.
Heb zelf 3 jaar Westfalia 1.9 TD gehad , motor liep nog als een zonnetje, geen olieverbruik en dat bij 295000 km op de teller.
Bel anders ook eens met Buitenga campers in Friesland (geen binding).
Met vriendellijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Reny
Berichten: 644
Lid geworden op: 01 aug 2008, 15:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: wat is slimmer 1.9td of 2.4d

Bericht door Reny »

Wat jullie aangeven is dat beide motoren aardig wat toeren draaien bij 120 km/h, ik heb nu een peugeot J5 2.5d en die gaat niet harder dan 100 en dan staat de radio op de hoogste stand :knipoog dus de T4 zal altijd beter zijn!
Kilometerstand heeft dus alles te maken met het rijgedrag van de vorige eigenaren maar de T4 is bij goede behandeling betrouwbaar.

2.4d betere trekkracht maar de 1.9td (mede door de koeling en turbo) slimmer in onze vakantielanden en in de bergen.

Ik denk dat ik dus beter kan kiezen tussen kmstand en mate van onderhoud dan naar motortype? (en natuurlijk staat van de auto :lach )

Ik heb er tot nu toe 3 zien staan hier in heerhugowaard waarbij 2 2.4d met ruim 2 ton op de teller en 1 1.9td met 180.000 km. De (westfalia)uitvoeringen zijn nagenoeg gelijk. Maar bedankt voor de Buitenga tip, ik ga ook verder in den lande kijken!

groet
Rény
fotogalerij 1120
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: wat is slimmer 1.9td of 2.4d

Bericht door Multivan Generation »

Misschien kun je eens in contact treden met rené 150 van Berrie en René,
die kan hier ook zeer zinnig over oordelen en woont in HHW.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
stino

Re: wat is slimmer 1.9td of 2.4d

Bericht door stino »

Ik rij zelf sinds een maand transporter. Op aanraden van een vriend en na veelvuldig proberen van diverse modellen, toch gekozen voor 2.4
Ik moet zeggen er zit veel verschil in..
Heb in 2.4 gereden die nog trager was dan dikke strond door een zeef.
Die van mij rijdt gewoon goed. Kan altijd sneller.. maarja dan moet ik maar doorsparen voor een TDI.

Ik ben net 2 dagn terug van vakantie, heb zo'n beetje alle heuvels gehad tussen NL en Spanje, inclusief de Pyrieneeen ( of hoe je dat ook schrijft) vanaf Andorra.
Ik heb een verlengde bus, dubbelcabine.
Tot de rand gevuld met mensen en spullen, 5000 km gereden deze vakantie en geen centje pijn. De kapotte accu en lekke achterband daargelaten.
Ik heb diverse coll etappes gedaan en heb daar menig campert gepasseerd. Het loopt gewoon goed, uiteraard kan je de bocht niet nemen met dezelfde snelheid als een auto.
Maar goed je bent dan ook op zoek naar een bus. En ik heb nooit echt haast op vakantie.

Verder heeft ze nu ca. 224.000 km gelopen en de complete vakantie is ze niet warmgelopen. Ondanks dat het soms wel 38 graden was buiten. Tevens menig stukje snelweg met 140 gedaan.
Uiteraard bij een goede klim gaat ze grommen en indien je niet een klein aanloopje neemt (zeg 130) dan loopt de snelheid aanzienlijk terug.
Bij 130 omlaag, gaat ze bij mij met 110-120 omhoog. Maar alleen bij een hele stijl klim, over het algemeen trok ze het dus goed.
Heb ik dan de uitzondering op de regel? Of gewoon het geduld gehad en de tijd om de (gevoelsmatig) beste bus te kopen?

Ondanks dat ik je niet ken, ben ik hier vrij makkelijk in: wil je het verschil ervaren, moet je misschien een keer een blokje om in mijn bus en daarna in die van een andere weetjweller?!

Groet,

Stijn
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: wat is slimmer 1.9td of 2.4d

Bericht door Rico »

@Reny: ik zie dat je je nu vanaf het camperforum ook hier hebt aangemeld Leuk! Welkom! Leuke, actieve site he?

Groetjes,

Rico
Gebruikersavatar
Reny
Berichten: 644
Lid geworden op: 01 aug 2008, 15:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: wat is slimmer 1.9td of 2.4d

Bericht door Reny »

Hoi Rico (en de rest),
Dit is een inderdaad een behoorlijk actieve site met veel tips. Net als op het camperforum af en toe behoorlijk technisch maar zolang het me niet kwalijk wordt genomen vraag ik dingen die ik niet snap :nuts

Ik heb ondertussen alle tips al doorgenomen (die bij T4 tips en trucs) en zie er een aantal waarvan ik denk dat wil ik ook, kastjes anders laten scharnieren, een kast onder je hefdak en de belangrijkste: hoe vervoer ik een krat bier :knipoog

Stino bedankt voor je aanbod om een rondje te doen in je bus en Peter bedankt voor je tip over Berrie. Ik heb hun site eens bekeken en dat zijn zeer technische mannen zo te zien (ff een andere motor plaatsen ziet er in één keer heel anders uit) :klappen

groetjes
Rény
fotogalerij 1120
Plaats reactie