Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 benzine vragen

vragen over de T4
Plaats reactie
Smit
Berichten: 38
Lid geworden op: 14 jan 2007, 13:23
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

T4 benzine vragen

Bericht door Smit »

Sindskort me aangemeld op het forum omdat ik een benzine T4 zocht en via via bij een lid van het forum terecht kwam.

Mijn situatie:
Ik wil prive een benzine T4 gaan rijden, liefst een verlengde met dubbele cabine, maar een std wielbasis met enkele of dubbele cabine mag ook. (ik neem aan dat ik bij een DC de DC er gewoon kan uithalen (en desnoods herkeuren).

Nu kom ik vrij weinig benzine t4'en tegen (budget +- 2500/3000) 9 op de 10 zijn diesel, logisch ook vanwege het gunstige dieselrijden. Maar wat ik me afvraag is of je in het algemeen wat kan zeggen over de benzine motoren in vergelijk met de dieselmotoren? Lijkt mij dat allerlei (bouw)bedrijven een dieselbus kopen, en dat de benzinebus alleen door particulieren (of overheid?) is gekocht. Kun je daarom zeggen dat de ouderen benzine bussen (+- 92/95) betrouwbaarder zijn dan de diesels, of dat daar in het algemeen netter mee is omgegaan?

Nu ga ik morgen kijken bij een verlengde benzine t4 uit 1992 zonder stuurbekrachtiging, en opvallend weinig kms +-150k km (zal wel een 2 voor voor moeten staan). Roest e.d. ben ik van op de hoogte, alleen motorisch niet. Waar moet ik op letten bij een benzine motor? (olieverbruikt, blauwe pluim en checken op een droog blok lijkt mij sowieso logisch). Wellicht dat jullie me nog meer kunnen vertellen, alle info is van harte welkom!! (heb al een hoop gelezen de afgelopen 2 weken, maar 't kan nooit genoeg zijn).

(ik hoef niet veel gewicht te vervoeren, en zal +- 10a12k km per jaar rijden)
Thanks alvast! 8)
1,8 8v Benzine Thee 4 1991
Gebruikersavatar
Ramon
Berichten: 136
Lid geworden op: 13 jan 2007, 10:27
Locatie: Krimpen a/d IJssel

Bericht door Ramon »

Distributieriemen,uitlaat goed bekijken en remschijven en blokken.
Daarnaast lijkt het mij erg vervelend om zo'n grote bus zonder stuurbekractiging te rijden.
T4 2.0 dubbel cabine 1996 benzine, airco, airbags,Abs.
Zoals het klokje thuis tikt,tikt het ook in de kroeg,
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Bericht door GerJol 716 »

Hoi

Het lijkt mij van belang dat er een onderhoudshistorie aanwezig is.
En dat kilometrage zou toch kunnen voor een benzinebus, als het een diesel was zou ik er meer vraagtekens bij hebben. Je zegt zelf ook maar 10 tot 12k km te rijden.

Je zou ook iemand met een beetje kennis van zaken mee kunnen nemen.

Kijk naar de bus als ie nog koud is, en dat ie nog gestart moet worden, kan je meteen zien of ie lekker loopt vanaf koude start.
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Albert_R
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jan 2007, 17:23
Locatie: Riemst België

Bericht door Albert_R »

Ik rijd intussen 7 jaar met een Caravelle personenuitvoering en automaat op LPG. Gekocht van 1e eigenaar bij km.stand van 240.000 en intussen de 325.000 gepasseerd. Nooit grote onkosten aan gehad, geen olieverbruik of andere vervelende dingen. Wel intussen beide aandrijfassen vervangen. De LPG is er pas ingebouwd bij een km.stand van 150.000. En het klinkt gek, maar er zit nog steeds de 1e distributieriem in. Ga deze trouwens zeer binnenkort laten vervangen. Verbruik op gas ligt rond de 14 liter op 100. Onderlangs ontstaat helaas wel het nodige roest intussen aan dorpels en wielkasten. Deze auto gaat er tegen de zomer uit.

Is een Caravelle van bouwjaar 1993 met alles erop en eraan behalve airco.

Ik woon in België en daar is dit soort auto enigszins betaalbaar door lagere wegentax. Kost zo'n €650/jaar.
Gebruikersavatar
hans831
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:25
Locatie: Ridderkerk

Bericht door hans831 »

Wij rijden nu anderhalf jaar in een 2.5-benzine korte wielbasis met DC.
Voorheen een diesel maar dat is nu voor een particulier niet meer te betalen.
Als je weinig rijdt ,zoals wij, gaat de uitlaat wel snel roesten, zeker even goed naar kijken.
Onze bus is van 1995 en heeft 130.000 km gelopen zonder problemen, het brandstof gebruik is wel even schrikken....zo'n 1 op 8....als je niet al te hard rijd.....maar dat gaat juist zo lekker met deze 5 cylinder.
Wellicht loopt een 2 liter wat zuiniger, met alle files van tegenwoordig maakt de snelheid toch niet uit.
Onze bus was van een fietsenmaker geweest.

Groet Hans
T4 2.5i DC
Gebruikersavatar
timm 908
Berichten: 274
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:30
Locatie: Harlingen
Contacteer:

Welkom op t forum smit!

Bericht door timm 908 »

Welkom op t WJW forum , Smit!

Ik snap je teleurstelling........ :troost
t is ook niet zomaar een bus die van mij :sjaal !

Maar alle gekheid op een stokje! Ik hoop serieus voor je dat je snel een andere goede T4 vind!

En geloof me eens een bus ...altijd een bus :T44EVER !

Ik hoop je nog eens van dienst te kunnen zijn als je vragen hebt over je (toekomstige) benzine bus. :mail altijd goed!
Met vriendelijk T4 groet
:ikrij



Timm 908
http://www.PcTechsupport.nl



http://www.selfdefense-friesland.nl

1e : T4 1.8 Benzine (908 )
2e : T4 2.4 Diesel LWB '95
toen: gele POLO
Sinds 19-03-2010 : Witte T4 1.9 TD '96
Nu: groene Peugeot 306 break 1.9 grijskenteken, ptt groen! 2000
Smit
Berichten: 38
Lid geworden op: 14 jan 2007, 13:23
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Jahoor, gisteren een bus gekocht!!

Bericht door Smit »

Feest! :proost

Gisteren voor een erg leuke prijs een 1991 0,8 B 49KW Benzine Transporter gekocht. Wit en verhoogd. KM stand 84.000km distribrutie riem bij 73.000 vervangen. De bus is lang door een camping gebruikt voor boodschappen etc.

Een dezer dagen naar de garage voor een algehele Check up, en of de km stand wel echt klopt :kijkt (nieuwe olie/filter, luchtfilter, bougies)

Paar dingetjes nog:

1 startmotor blijft nog ongeveer 1a 1,5 sec hangen, is dat een bekend probleem? De boel schoonmaken of gelijk een revisie startmotor erin?

2 Hij blijft na het uitzetten doordieselen, hier had ik al eens wat over gelezen van Timm zijn benzine bus(ook 1,8). Hij blijft erg lang op choke. Ik meen dat bij Timm het probleem was dat de thermostaat niet werkte en daarom de choke er constant op bleef?? En daarom een hoger verbruik had? Hoop dat Timm me hier nog mee kan helpen.

3 Mijn verbruikt was 1:11 met 100km/h op de rechterbaan op de snelweg, dit is neem ik aan nog een beetje te hoog? Ik heb namelijk 250 km snelweg gereden met +- 100/105 op de rechterbaan.

4 Mijn benzinemeter en koelwatertemperatuurmeter (4x woordwaarde :nuts ) doen het niet, vermoedelijk een kapotte weerstand achterhet dashboard??

Bedankt voor jullie steun alvast!! :happy
1,8 8v Benzine Thee 4 1991
Smit
Berichten: 38
Lid geworden op: 14 jan 2007, 13:23
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Bericht door Smit »

Ook zou ik graag het volgende willen weten:

1- Olie: welk type olie en olie filter kan het beste in de 1,8B gooien?
2- Bougies: Welk type bougies zijn de beste keus??
3- Zelfde verhaal met een luchtfilter, een open/gesloten/inleg/std filter?
4- nog meer punten die ik zou moeten checken/vervangen bij een pas particulier gekochte bus?

Hij moet vooral niet meer benzine gaan gebruiken ;)
1,8 8v Benzine Thee 4 1991
Gebruikersavatar
hans831
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:25
Locatie: Ridderkerk

Bericht door hans831 »

Uit het instructieboekje............

1- Olie: welk type olie en olie filter kan het beste in de 1,8B gooien?
VW 50101 15W40

2- Bougies: Welk type bougies zijn de beste keus??
101000005AB/W7DTC of AC/14-7DTU of AB/N7BYC

3- Zelfde verhaal met een luchtfilter, een open/gesloten/inleg/std filter?
vervangen om 30000 type ?

4- nog meer punten die ik zou moeten checken/vervangen bij een pas particulier gekochte bus?
Bekende APK dingen: aandrijfashoezen,fusee en stuurkogels, gebroken achterveren, uitlaat

1 op 11 is toch hartstikke mooi
Je zou de choke ook handbediend kunnen maken
Of een injectiesysteem van een golf2.........90pk.............

Groet Hans
[/quote]
T4 2.5i DC
Smit
Berichten: 38
Lid geworden op: 14 jan 2007, 13:23
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Bericht door Smit »

hans831 schreef:Uit het instructieboekje............

1- Olie: welk type olie en olie filter kan het beste in de 1,8B gooien?
VW 50101 15W40

2- Bougies: Welk type bougies zijn de beste keus??
101000005AB/W7DTC of AC/14-7DTU of AB/N7BYC

3- Zelfde verhaal met een luchtfilter, een open/gesloten/inleg/std filter?
vervangen om 30000 type ?

4- nog meer punten die ik zou moeten checken/vervangen bij een pas particulier gekochte bus?
Bekende APK dingen: aandrijfashoezen,fusee en stuurkogels, gebroken achterveren, uitlaat

1 op 11 is toch hartstikke mooi
Je zou de choke ook handbediend kunnen maken
Of een injectiesysteem van een golf2.........90pk.............

Groet Hans
[/quote]

Kreeg vandaag de tip van iemand met een volkswagen passat 1,8 uit 1992 (carburatieblok, zelfde blok als het goed is) om 10w40 te nemen. Hij kreeg dit advies in een autozaak. Is dat handig of beter om 10w40 te nemen???
1,8 8v Benzine Thee 4 1991
Gebruikersavatar
Peter 887
Berichten: 2455
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:58
Locatie: Westfriesland Tel.nr. 0631671329

Bericht door Peter 887 »

Die storing aan je meters is waarschijnlijk je spanningsregelaar in je dashbord,op de print
Ik heb alleen maar benzinebussen gereden,eerst een 2.0,die reed 1/8-1/9 gem,en heb een jaar terug een Caravelle 2.8VR6 gekocht,gewoon een wereldbak,als ik daar rustig mee rij,dan red ik 1/8,maar ik wil hem voorlopig niet meer missen.
En een hobby kost toch geld,dan deze bus maar
Afbeelding
T4 2.8 VR6 LWB
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.

El groeto uit Sjikago
Smit
Berichten: 38
Lid geworden op: 14 jan 2007, 13:23
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Bericht door Smit »

Peter 887 schreef:Die storing aan je meters is waarschijnlijk je spanningsregelaar in je dashbord,op de print
Ik heb alleen maar benzinebussen gereden,eerst een 2.0,die reed 1/8-1/9 gem,en heb een jaar terug een Caravelle 2.8VR6 gekocht,gewoon een wereldbak,als ik daar rustig mee rij,dan red ik 1/8,maar ik wil hem voorlopig niet meer missen.
En een hobby kost toch geld,dan deze bus maar
Afbeelding
Dat zal dan best een snelle bus zijn??
1,8 8v Benzine Thee 4 1991
Gebruikersavatar
Peter 887
Berichten: 2455
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:58
Locatie: Westfriesland Tel.nr. 0631671329

Bericht door Peter 887 »

Smit schreef:
Peter 887 schreef:Die storing aan je meters is waarschijnlijk je spanningsregelaar in je dashbord,op de print
Ik heb alleen maar benzinebussen gereden,eerst een 2.0,die reed 1/8-1/9 gem,en heb een jaar terug een Caravelle 2.8VR6 gekocht,gewoon een wereldbak,als ik daar rustig mee rij,dan red ik 1/8,maar ik wil hem voorlopig niet meer missen.
En een hobby kost toch geld,dan deze bus maar
Afbeelding
Dat zal dan best een snelle bus zijn??
Dat is wel zo maar ik wil hem ook zo lang mogelijk heel houden.
En hij is zo lekker stil.
T4 2.8 VR6 LWB
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.

El groeto uit Sjikago
Plaats reactie