Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Tijdelijke uitval benzine/temperatuurmeter

vragen over de T4
Plaats reactie
Rickster
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 aug 2008, 09:42

Tijdelijke uitval benzine/temperatuurmeter

Bericht door Rickster »

Goedendag,

Ik heb mijn T4 Bestel in 1993 nieuw gekocht, en hij bevalt na 15 jaar nog prima. Het is een 2.0 Benzine.
Nu heb ik sinds kort een probleempje met het combi instrument voor de benzine / temperatuur. Op een gegeven moment vallen de naalden naar beneden, m.a.w. dit instrument valt uit, de rest (verlichting, klok, e.d.) blijft wel werken.
Als ik een klap op het dashboard geef, floepen de naalden weer naar het juiste peil.

De contacten en stekkers heb ik nu al een keer of 3 losgehaald en vastgezet, maar niets mag baten.

Weet iemand waar dit aan ligt?

Alvast bedankt voor een eventuele tip.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Tijdelijke uitval benzine/temperatuurmeter

Bericht door Roger B. (11)61 »

dit lijkt me een typisch geval van "spanningsregelaar met los contact"

Achter op je tellerunit zit een zwart blokje van pakweg 1,5 bij 1,5 cm en een milimeter of 3 dik. Aan dit blokje zit een metalen lipje en drie aansluitpootjes.

De drie aansluitpootjes maken slecht contact met de (flexibele) printplaat. dit meot je even goed solderen, let op dat je de boel niet te warm stookt want die flexibele print kan niet veel hebben

er is hier al vaker over dit probleem gesproken
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Rickster
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 aug 2008, 09:42

Re: Tijdelijke uitval benzine/temperatuurmeter

Bericht door Rickster »

Hoi Roger, Bedankt voor de tip. Ik zie dat kleine zwarte blokje zitten dat met 1 schroef achter de klokunit zit.
Eerst maar even een degelijk soldeerstation kopen met temperatuurregeling en een kleine soldeerstift. Zal wel vaker van pas komen.
Thanks again, zal a.s. zaterdag kijken of ik het probleempje met de printplaat kan oplossen.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Tijdelijke uitval benzine/temperatuurmeter

Bericht door Roger B. (11)61 »

spit eerst nog even door het forum en door de tips en trucs sectie, er is al vaak en veel over dit probleem geschreven.

ik denk dat je wel het juiste blokje voor hebt, die schroef zit door het koelplaatje (het door mij beschreven metalen lipje)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Rickster
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 aug 2008, 09:42

Re: Tijdelijke uitval benzine/temperatuurmeter

Bericht door Rickster »

Thanks Roger, ik heb het gefixt. Beter vandaag dan morgen, want ik heb er een @#%^^ hekel aan als iets het niet doet. :knipoog

Goed gereedschap is het halve werk, heb een gunstig geprijsd soldeerstation gekocht met temperatuurregeling en stiften van 0,5mm en 1,0mm. Dan kun je tenminste op een verantwoorde wijze die heel kleine soldeerpuntjes repareren.

De aansluiting van dat zwarte blokje en de soldeerpunten waar die blokstekker (x aantal pinnen) op komt allemaal even nagelopen, en nu werkt het weer feilloos.

:jump
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Tijdelijke uitval benzine/temperatuurmeter

Bericht door Roger B. (11)61 »

:yes weer een gelukkiger T4 rijder erbij :toppie
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie