Hoi,
Wie kan mij zeggen wat mijn transporter mankeert,men heeft gekonstateert dat de oliedruk te laag is nl:1,2 bij 2000 toeren terwijl het 2 bar moet zijn.Kan mij iemand zeggen wat er aan de hand zou kunnen zijn?Verder loopt hij goed.Het is een 2,5 tdi
Groet Roger.
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Lage oliedruk
Re: Lage oliedruk
bij warme of koude motor? en welke olie? 1.2 bar bij warmemotor is niet schrikbarend laag. als alles verder normaal draaid zou ikme geen zorgenmaken
RUBBEREXPRESS
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Lage oliedruk
hoe heeft men dat geconstateerd en vooral, waarom is men dit gaan onderzoeken??
Een tdi heeft twee oliedruksensoren.
1e sensor registreerd de druk en gaat -ik meen- bij 0,5 bar dicht, dit is de minimale druk bij stationair toerental
2e sensor registreerd de druk en sluit bij -ik meen 1,2 bar, deze druk moet minimaal gehaald worden bij -ik meen-3000 toeren.
Als de tweede sensor niet sluit bij 3000 toeren gaat je olielampje knipperen en hoor je een piepje, dit gaat niet uit tot dat je de motor uitzet, als je daarna weer start is het (vaak) weer goed.
Als de sensor stuk is heb je dus ook telkens las je de 3000 toeren voorbij gaat dat ie begint te piepen en te knipperen.
De sensor kan wellicht vanzelf stuk, maar bij mij was de oorzaak (na zoeken bij tweede defecte sensor in 2 maanden tijd gevonden) dat de kabelboom die onderaan voor het blok langs loopt (dikke kunststof geribbelde buis) nat van olie en vele jaren heet geworden brokkelige isolatie had waardoor de draad vanaf de sensor aan massa kwam --> sensor kaduuk
Als je oliedruk ECHT niet hoog genoeg is zou ik me daar zeker WEL druk om maken, lage oliedruk is verhoogde lagerslijtage. en je turbo is er waarschijnlijk ook minder blij mee.
eerste mogleijkheid is oliefilter en olie verversen
als dat niet helpt zijn er globaal gezien twee opties
- oliepomp versleten en brengt gewoonweg niet genoeg druk/opbrengst
- lagers versleten waardoor ze teveel speling hebben en daardoor de druk te snel wegvalt.
hoeveel heeft het blok gelopen en ken je de geschiedenis mbt aparte mankementen?
Een tdi heeft twee oliedruksensoren.
1e sensor registreerd de druk en gaat -ik meen- bij 0,5 bar dicht, dit is de minimale druk bij stationair toerental
2e sensor registreerd de druk en sluit bij -ik meen 1,2 bar, deze druk moet minimaal gehaald worden bij -ik meen-3000 toeren.
Als de tweede sensor niet sluit bij 3000 toeren gaat je olielampje knipperen en hoor je een piepje, dit gaat niet uit tot dat je de motor uitzet, als je daarna weer start is het (vaak) weer goed.
Als de sensor stuk is heb je dus ook telkens las je de 3000 toeren voorbij gaat dat ie begint te piepen en te knipperen.
De sensor kan wellicht vanzelf stuk, maar bij mij was de oorzaak (na zoeken bij tweede defecte sensor in 2 maanden tijd gevonden) dat de kabelboom die onderaan voor het blok langs loopt (dikke kunststof geribbelde buis) nat van olie en vele jaren heet geworden brokkelige isolatie had waardoor de draad vanaf de sensor aan massa kwam --> sensor kaduuk
Als je oliedruk ECHT niet hoog genoeg is zou ik me daar zeker WEL druk om maken, lage oliedruk is verhoogde lagerslijtage. en je turbo is er waarschijnlijk ook minder blij mee.
eerste mogleijkheid is oliefilter en olie verversen
als dat niet helpt zijn er globaal gezien twee opties
- oliepomp versleten en brengt gewoonweg niet genoeg druk/opbrengst
- lagers versleten waardoor ze teveel speling hebben en daardoor de druk te snel wegvalt.
hoeveel heeft het blok gelopen en ken je de geschiedenis mbt aparte mankementen?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Lage oliedruk
Hij heeft 225000 km gelopen,men heeft in de garage oliedruk gemeten(natuurlijk bij warme motor),ben er terug gegaan na olieverversen met filter.Opeens ging het lampje aan onder het rijden en zoemer bij 1800 toeren als hij goed warm is.Motor maakt ook geen rare geluiden,maar oliedruk is wel echt te laag.Heb ook wel eens gehoord van een lekkende pakking van de oliepomp,heeft iemand hier ervaring mee?
Groet Roger.
Groet Roger.
Re: Lage oliedruk
Is dit gekomen na de olie wissel en filter? dan kan er ook iest mis zijn met het nieuwe filter. oring niet goed of filter verstopt? Heb dit bij mij op me wek 1 keer meegemaakt bij een verversing bleek fout in het filter element te zitten. Zou een kunne proberen ander filter te monteren.
RUBBEREXPRESS
Re: Lage oliedruk
lekkende pakking van de oliepomp is een heel bekende kwaalrmoonen schreef:Hij heeft 225000 km gelopen,men heeft in de garage oliedruk gemeten(natuurlijk bij warme motor),ben er terug gegaan na olieverversen met filter.Opeens ging het lampje aan onder het rijden en zoemer bij 1800 toeren als hij goed warm is.Motor maakt ook geen rare geluiden,maar oliedruk is wel echt te laag.Heb ook wel eens gehoord van een lekkende pakking van de oliepomp,heeft iemand hier ervaring mee?
Groet Roger.
die pakking is zo'n soort 'kartonnen'(natuurlijk geen echt karton) pakking die maar eenmalig gebruikt kan worden
bij distributiewissel gaan de bouten van die pomp los waardoor de pakking ook lost en kan gaan lekken
deze zou dan best vervangen worden door een stalen pakking die wel hersluitbaar is
het gaat om deze pakking
maar of die lekkage volgoende is om voor een te lage oliedruk te zorgen weet ik niet
als die binnenste afluitingen van die pakking kapot zijn dan het volgens mij wel zijn dat er druk verloren gaat maar dan moet die pakking wel erg kapot zijn
als die pakking moet vervangen worden kost dat wel wat want de oliecarter moet er af...
lekt er veel olie?
dat die pomp na 200d km al kapot zou zijn zou mij wel verbazen
ze kan wel krom zijn
vw zegt dat de pomp moet vervangen worden als de dichting vervangen wordt, maar bij ons was ze nog volledig recht en is ze er weer op gegaan (die pomp kost 250 euro)
Ik rijd T-vier met veel plezier!!