Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

andere manier om aan emissie-eisen in de toekomst te voldoen

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

andere manier om aan emissie-eisen in de toekomst te voldoen

Bericht door Multivan Generation »

Ik vond wat op internet wat ik jullie niet wil onthouden:

http://turbotuning.net/produktauswahl.html

En dan kijken bij de Vrachtauto en ook bij de turbodiesel.
Minder roetuitstoot en betere verbranding en meer koppel :ie

Wat denken jullie ervan?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Re: andere manier om aan emissie-eisen in de toekomst te vol

Bericht door erik 924 »

Multivan Generation schreef:Ik vond wat op internet wat ik jullie niet wil onthouden:

http://turbotuning.net/produktauswahl.html

En dan kijken bij de Vrachtauto en ook bij de turbodiesel.
Minder roetuitstoot en betere verbranding en meer koppel :ie

Wat denken jullie ervan?
Hi Multivan Generation,

Ik heb het stuk gelezen en ik ben geen technikus maar door het vernevelen onder hoge druk van water, koel je de cilinder verder af, waardoor de zuurstof waarden in de verbrandings kamer stijgen? De overgangswarmte wordt ontrokken uit de omgevingstemp in de cillinder. Al met al een betere ontbranding dus betere prestaties en minder uitstoot.

Maar wat voor water wordt er gebruikt en is dit goed voor de inwendige moter worden er toevoegingen gebruikt en wat?
Al met al voor mij veel onduidelijkheden en misschien weet jij meer?

Misschien het ei van columbus!

Wel leuk dat mensen zoals jullie blijven opletten en alle nieuwtjes proberen uit te vogelen!
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Bericht door Rotor »

Ik heb het even gelezen, maar het lijkt wel wat.
maar ik vraag me wel af wat voor tank water/methanol je moet hebben, en waar te plaatsen, daar lees ik niets over. mvg Ton.
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Bericht door Dirk/970 »

Ik heb hier al eens meer over gelezen. Dit principe werd halverwege de vorige eeuw al bij stervormige vliegtuigmotoren gebruikt (die hebben geen gesloten koelsysteem). Het vroegste wat ik terug kan vinden zijn de Pratt and Whitney R-2800 Double Wasp 18-cilinder, ca. 45l inhoud, 2450pk in ca. 1945 (permanente? waterinjectie), en de BMW 801D-2 14-cilinder 41l, 1760pk ca.1942 (tijdelijke -10 min- methanol-water injectie).
Laatste incarnatie is de P&W R-4360 Wasp Major, een 28-cilinder stermotor met 4 rijen cilinders en 71.4l inhoud en max. 4300pk :ie . (1944-1955)

Maar goed, dit staat ook op hun site zag ik.

Leuk dat deze technologie nu ook voor onze T4-dieseltjes beschikbaar is :gekte

Er staat meer info onder "Grundlagen":
Wat betreft de injectievloeistof, meld de site het volgende:
Grundsätzlich sollte nur destilliertes oder zumindest demineralisiertes Wasser verwendet werden um Kalkrückstände im Brennraum und Ventilen auf Dauer zu vermeiden. Es sollte nur Wasser oder Wasser und Methanol verwendet werden. Andere Alkohole sind weniger geeignet, zur Not kann aber Ethanol (Brennspiritus) oder Isopropanol verwandt werden. Diese Alkohole sind in der Regel einfacher erhältich als Methanol. Mischungsverhältnis für Ethanol oder Isopropanol sollte entsprechend höher (bis 50:50) sein. . Mit Wasser/Methanol ist die Leistungssteigerung am größten. Sinnvolle Mischungsverhältnisse sind min. 30% Methanol und 70% Wasser. Viele Systeme werden auch in einem Mischungsverhältnis von 50:50 betrieben. Wenn Sie nur Wert auf eine reine Ladeluftkühler legen, so brauchen Sie nur Wasser einspritzen zu lassen.
Dus indien alleen de koelende functie gewenst is volstaat gedestilleerd of iig gedemineraliseerd water. Voor meer prestatie kan een vorm van alcohol worden toegevoegd, bij voorkeur methanol, maar bv. ook brandspiritus volstaat.
Bij verbruik wordt gemeld dan het tankje van 1.7l voldoende zou moeten zijn voor een paar honderd km. Maar je kan natuurlijk een grotere tank monteren :knipoog

Phew heel verhaal.
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Niet voor het een of ander maar voor gedemineraliseerd water kun je bij mij terecht :lach :lach
Ik wil het in de toekomst wel gaan verkopen hoor..

Maar even op de techniek doorgaand.
Ik vind het eigenlijk raar dat je water gaat toevoegen in je cylinder.
Gaat dat op den duur niet roesten dan?
Wat gaat dat op de lange termijn geven qua verhoogde onderhoudskosten, hogere slijtage etc..

Enne 200 litertankje achterin, is dat genoeg
:gekte :bifun
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef:Maar even op de techniek doorgaand.
Ik vind het eigenlijk raar dat je water gaat toevoegen in je cylinder.
Gaat dat op den duur niet roesten dan?
Wat gaat dat op de lange termijn geven qua verhoogde onderhoudskosten, hogere slijtage etc..
Ik ken enkele mensen die daar al heel lang gebruik van maken bij het tunen van hun motoren , deze doen dit dan voornamelijk om deel te nemen met hun auto aan sprintwedstrijden...

Ik kan je er meteen ook bijvertellen dat de levensduur van je arme blokje evenredig naar beneden gaat met het stijgende vermogen ...
Water is niet samendrukbaar , en bijgevolg komen er véél hogere krachten op je zuigers , en vooral ook op de drijfstangen , kortom het gehele draaiende gedeelte in de onderblok krijgt heel wat extra te verduren ...
Water en metaal en warmte : da's een gevaarlijke combinatie ivm roest , en vooral ook omdat je olie het zwaar te verduren krijgt , want je hebt altijd een beperkte "lekkage" van de gassen bovenop je zuiger die via de zuigerveren naar het carter gaat , en dus komen er dan "vochtige" gassen in de olie , resultaat : je olie "verslijt" veel sneller , en dat heeft dan weer het gevolg dat de smerende werking van de olie sterk verminderd : gevolg : meer slijtage ...

Neem alvast een abonnement bij het motorenrevisiebedrijf bij je in de buurt , indien je dagelijks wil gaan rijden op deze "watercoctail" :bonk

:knipoog
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Bericht door pluuke »

Hoi Peter,

De lucht die de motor aanzuigt heeft zowiezo een bepaalde luchtvochtigheid.
Dit is niet zodanig dat de cilinderwanden hiervan zouden gaan roesten.

Uiteindelijk gaat het erom in hoeverre deze relatieve vochtigheid toeneemt als gevolg van de waterinjectie. Voor de omzetting van waterdamp in de inlaatlucht naar gasvorm wordt warmte ontrokken aan de temperatuur van de inlaatlucht.
Dit is uiteraard pecies wat je wilt want koudere lucht met een hogere dichtheid kan immers meer zuurstofmoleculen bevatten.
Het kan dus best zijn dat er relatief weinig water(injectie) nodig is om de inlaatluchttemperatuur al flink te laten zakken.

Zie ook deze site, een hele lijst van faq's : home/automotive parts/motorsport/ onderaan "more details" en dan ""automist faqs"

http://www.interexmotorsport.co.uk/
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Thanks Pascal en Pluuke,
ik had al zoiets vermoed :knipoog :lach

groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
olle griese
Berichten: 1489
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00

Bericht door olle griese »

ff een olle opmerking :ie
Wisten jullie wel dat dit verboden is? (heel formeel)
Je mag de samenstelling van je brandstof niet wijzigen :lach

6.1.2.1. Het is verboden een manipulatievoorziening en/of een abnormale emissiebeheersingsstrategie toe te
passen.
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Bericht door pluuke »

Hoi Olle,

Zoals ik het lees, zeg je dat je de samenstelling van de brandstof niet mag wijzigen, dat kan ik plaatsen in de zin van het voorbeeld (gedeeltelijk) rijden op Aldi-plantaardige olie (wordt er te weinig accijns opgehaald...)

Maar "een manipulatievoorziening en/of een abnormale emissiebeheersingsstrategie toe te passen"

Dat betekent dat het toevoegen van ureum, wat wordt gebruikt bij actieve roetfilters ook (nog) niet toegestaan is ? Dit wordt weliswaar niet aan de brandstof toegevoegd (maar in de uitlaatgasstroom geinjecteerd) maar heeft uiteraard weldegelijk met de emissiebeheersingsstrategie te maken.

Hoi Pascal,
Ik neem meteen aan dat op den duur waterinjectie zeker niet "beter" is voor de motor. Het feit dat in de '80-er jaren in de F1 op deze manier 1000 pk uit een 1500cc motor werd gehaald, en dat er in de WRC ook met waterinjectie wordt gewerkt, geeft al aan dat voornamelijk het tegengaan van detoneren het hoofddoel is. Hierdoor kunnen de turbodrukken uiteraard omhoog, wat zorgt voor de extreme vermogens. En dan kijket men niet op een blok. Mijn uitleg was dan ook een beetje theoretisch.
Wat mij wel altijd opviel bij mijn benzineauto's, dat ze bij regenachtig weer toch net iets lekkerder liepen (pittiger en sneller optoeren), toch een beetje het zelfde effect....
:gekte
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Bericht door Dirk/970 »

@ pluuke: da's een hoop info, super!
@ olle: "abnormaal" is toch relatief?! :knipoog
Op zich laat je het alleen maar binnen regenen

Het gebruik van gedestilleerd/gedemineraliseerd water is al bedoeld om afzetting van vaste elementen/mineralen/zouten in normaal water tegen te gaan, dus als roest- en slijtagepreventie.
In principe is het water uit de condensdrogers van wjw-dames al gedestilleerd :gekte . Zou daarmee alleen opassen voor stofjes die voorbij het filter gekomen zijn.
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
olle griese
Berichten: 1489
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00

Bericht door olle griese »

Je hebt gelijk Patrick, ik stopte een stukje douane en een stukje EU wet in 1 zin.
Maar ik bedoelde dat er op elke brandstof wijziging/toevoeging accijns moeten worden afgedragen.

en die vetgedrukte zin ging over testen, (in opdracht van de fabrikant)
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

pluuke schreef:Hoi Olle,


Hoi Pascal,
Ik neem meteen aan dat op den duur waterinjectie zeker niet "beter" is voor de motor. Het feit dat in de '80-er jaren in de F1 op deze manier 1000 pk uit een 1500cc motor werd gehaald, en dat er in de WRC ook met waterinjectie wordt gewerkt, geeft al aan dat voornamelijk het tegengaan van detoneren het hoofddoel is. Hierdoor kunnen de turbodrukken uiteraard omhoog, wat zorgt voor de extreme vermogens. En dan kijket men niet op een blok. Mijn uitleg was dan ook een beetje theoretisch.
Wat mij wel altijd opviel bij mijn benzineauto's, dat ze bij regenachtig weer toch net iets lekkerder liepen (pittiger en sneller optoeren), toch een beetje het zelfde effect....
:gekte
Inderdaad, dat bedoel ik ook : je kan niet altijd zo maar de technieken van uit de racerij zomaar overnemen op een motor voor dagelijks gebruik. Het is natuurlijk altijd mogelijk om dit te doen , maar ik bedoel vooral dat de betrouwbaarheid en vooral de levensduur sterk verminderen.
Hou ook in het achterhoofd dat in de F1 of andere races héél vaak van motor gewisseld word. Sommige motoren houden het dan ook maar 1 race uit ...
Dat zou nogal duur uitkomen om dagelijks mee te rijden :lach

Ik heb vroeger ook nog ge-experimenteerd met allerlei op motoren die ik gebruikte om te races , onder meer met lachgasinjectie (lang voordat het bekende NOS bestond) enz... Maar uiteindelijk waren het de "klassiek getunde" motoren die het langste bleven presteren .
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

olle griese schreef:Je hebt gelijk Patrick, ik stopte een stukje douane en een stukje EU wet in 1 zin.
Maar ik bedoelde dat er op elke brandstof wijziging/toevoeging accijns moeten worden afgedragen.

en die vetgedrukte zin ging over testen, (in opdracht van de fabrikant)
wat ik geweldig vindt is het gecontroleerd laten binnenregenen, of komt daar ook weer een heffing op :knipoog
Een brandstofwijziging is het niet, want het wordt in het luchttraject binnengevoerd, dus geen accijnswijziging mijnsinziens.

Maar ik ben het met Pascal eens, alleen zag ik het niet als tuning in de klassieke zin(meer vermogen eruit halen) maar meer als milieu-tuning. Kijk een dieselpartikelfilter is natuurlijk wel een oplossing, maar ik denk dat er andere maatregelen mogelijk zijn, om toch de emissie naar beneden te krijgen.

Allereerst denk ik dat andere brandstoffen (ik weet het wel zeker: eigen ervaring) de roetuitstoot met een 70% naar beneden kunnen krijgen, en als met zo'n maatregel de roetuitstoot nogmaals naar beneden zou kunnen, dan zijn we al een heel eind op weg.
En dat het meer vermogen oplevert is meegenomen maar voor mij niet echt een voorwaarde. Veelal kun je het vermogen van de auto in Nederland en België niet optimaal benutten, door wegbeperkingen en snelheidsbeperkingen.

Maar technologische oplossingen zullen blijven komen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie