Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

aansluiten dieselkachel op tank

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
erik988
Berichten: 184
Lid geworden op: 01 feb 2007, 00:50
Locatie: Borne
Contacteer:

aansluiten dieselkachel op tank

Bericht door erik988 »

Wie heeft ervaring met het inbouwen van een dieselkachel.
Om mijn tot camper omgebouwde T4 nog comfortabeler te maken heb ik een Eberspächer D2 aangeschaft, maar ik kom er niet uit hoe veilig en correct de diesel aansluiting te maken aan de dieseltank.
In de installatie handleiding kom ik twee mogelijkheden tegen. De ene mogelijkheid zou zijn aansluiten via een t-stuk op de aanvoer dieselleiding (hoe herken ik die?) de tweede mogelijkheid is via een eigen leiding...
Ik krijg echter van verschillende mensen verschillende dingen te horen. Niet op de aanvoer, maar de retourleiding aansluiten, helemaal met een t-stuk werken maar een eigen leiding aanbrengen....
Wat is dé manier?

met nog onverwarmde groet,
Erik988
Theo931
Berichten: 132
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:29

Bericht door Theo931 »

Ik heb aantal mnd terug een standkachel gemonteerd in mijn bus.
Ik kreeg ook tegenstrijdige adviesen tav diesel aansluiting.
Heb toen advies ingewonnen bij een standkachel inbouwcenter, die vertelde me dat het beste was een extra leiding op de tankk te maken. Dit heb ik dus gedaan, houdt het volgende in:

- br,st.tank demonteren
- gat maken naast bestaande vlotter voor nieuwe aanvoer leiding
-lengte nieuwe aanvoer leiding aanpassen op diepte tank en deze vervolgens monteren
-brst.tank weer monteren.

Dit klusje heeft iets van een uurtje gekost, raad je wel aan eerst de tank leeg te rijden. Kunt dan zelf in je uppie zo,n tank weg tillen.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

Theo931 schreef:Ik heb aantal mnd terug een standkachel gemonteerd in mijn bus.
Ik kreeg ook tegenstrijdige adviesen tav diesel aansluiting.
Heb toen advies ingewonnen bij een standkachel inbouwcenter, die vertelde me dat het beste was een extra leiding op de tankk te maken. Dit heb ik dus gedaan, houdt het volgende in:

- br,st.tank demonteren
- gat maken naast bestaande vlotter voor nieuwe aanvoer leiding
-lengte nieuwe aanvoer leiding aanpassen op diepte tank en deze vervolgens monteren
-brst.tank weer monteren.

Dit klusje heeft iets van een uurtje gekost, raad je wel aan eerst de tank leeg te rijden. Kunt dan zelf in je uppie zo,n tank weg tillen.

Dat is inderdaad de beste manier , en zo heb je ook het minste kans op het aanzuigen van "valse lucht" , wanneer je met een T- stuk op de aanvoer of retour gaat werken.
Gebruikersavatar
Adri626
Berichten: 2291
Lid geworden op: 12 jan 2007, 23:56
Locatie: Zaanstreek

Bericht door Adri626 »

zorg dat je aanvoerpijpje van je kachel minder diep komt als dat van de motor, als de brandstof opraakt stopt eerst je kachel, dan houd je nog over om naar een pompstation te rijden..................... :bifun :bifun :bifun :bifun
Gebruikersavatar
erik988
Berichten: 184
Lid geworden op: 01 feb 2007, 00:50
Locatie: Borne
Contacteer:

Bericht door erik988 »

Theo931 schreef:Ik heb aantal mnd terug een standkachel gemonteerd in mijn bus.
Ik kreeg ook tegenstrijdige adviesen tav diesel aansluiting.
Heb toen advies ingewonnen bij een standkachel inbouwcenter, die vertelde me dat het beste was een extra leiding op de tankk te maken. Dit heb ik dus gedaan, houdt het volgende in:

- br,st.tank demonteren
- gat maken naast bestaande vlotter voor nieuwe aanvoer leiding
-lengte nieuwe aanvoer leiding aanpassen op diepte tank en deze vervolgens monteren
-brst.tank weer monteren.

Dit klusje heeft iets van een uurtje gekost, raad je wel aan eerst de tank leeg te rijden. Kunt dan zelf in je uppie zo,n tank weg tillen.
Is het echt noodzakelijk de hele tank te demonteren? Is de optie zoals voorgesteld bij tips en trucs, het paneeltje in de busvloer naast de handrem los schroeven, niet makkelijker?
(Ik heb -stom stom stom - net getankt en weer bijna 1000 km te gaan voor de tank leeg is...)

Erik988
Theo931
Berichten: 132
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:29

Bericht door Theo931 »

erik988 schreef:
Theo931 schreef:Ik heb aantal mnd terug een standkachel gemonteerd in mijn bus.
Ik kreeg ook tegenstrijdige adviesen tav diesel aansluiting.
Heb toen advies ingewonnen bij een standkachel inbouwcenter, die vertelde me dat het beste was een extra leiding op de tankk te maken. Dit heb ik dus gedaan, houdt het volgende in:

- br,st.tank demonteren
- gat maken naast bestaande vlotter voor nieuwe aanvoer leiding
-lengte nieuwe aanvoer leiding aanpassen op diepte tank en deze vervolgens monteren
-brst.tank weer monteren.

Dit klusje heeft iets van een uurtje gekost, raad je wel aan eerst de tank leeg te rijden. Kunt dan zelf in je uppie zo,n tank weg tillen.
Is het echt noodzakelijk de hele tank te demonteren? Is de optie zoals voorgesteld bij tips en trucs, het paneeltje in de busvloer naast de handrem los schroeven, niet makkelijker?
(Ik heb -stom stom stom - net getankt en weer bijna 1000 km te gaan voor de tank leeg is...)

Erik988

Via het luikje gaat ook, werkt alleen wat lastiger.
En lege tank demonteren is een fluitje van een cent daarom heb ik gekozen destijds om toch de tank leeg te rijden.
Gebruikersavatar
erik988
Berichten: 184
Lid geworden op: 01 feb 2007, 00:50
Locatie: Borne
Contacteer:

Bericht door erik988 »

Dank voor al jullie reacties. Inmiddels de nieuwe dieselaansluiting gemaakt. Niet via een t-stuk op de aanvoerleiding, maar echt nieuw op de tankdeksel (of hoe dat onderdeel dan ook heet). Komende weekend de kachel aansluiten en dan maar hopen dat er weer een dip in het lenteweer komt ':lach' Het resultaat is te zien op: http://www.freewebs.com/camperbus/standkachel.htm

Overigens werkte het erg prettig via dat luikje. Ik heb geen brug en onder de bus liggen klooien heeft niet heel veel charme :dans

een warme groet,
Erik.
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

kachel

Bericht door j.d.hukema »

Je kunt bij een botenzaak kleine kunstof diesel tanken kopen die je in elk kastje kunt plaatden en waar alle af en aanvoer leidingen op zitten.
Hoef je niks met je normale dieseltank te doen
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Bericht door harry t5 191 »

Kun je dat tankje vullen met rode gasolie! :happy

:wjw :T54LIFE :zwaai
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
erik988
Berichten: 184
Lid geworden op: 01 feb 2007, 00:50
Locatie: Borne
Contacteer:

Bericht door erik988 »

Een eigen tankje voor de kachel is op zich een idee, maar dan zit je wel met een kan brandstof in je bus die je steeds apart moet vullen. Overigens moet je toch flinke gaten boren voor luchtinlaat en uitlaat, dus aan het knutselen kom je toch. Het grote voordeel van een eigen dieselaansluiting op de tank is, vind ik, dat je niet apart nog voor je kachel aan het tanken moet, diesel heb je toch al in je tank (als het goed is)
Wat ik ook nog overwogen heb, is het onder de bus plaatsen van de kachel. Ik vind het zo jammer van alle loze ruimte onder de vloer... het is helaas net te weinig voor een bescheiden kelder... ':lach'
Plaats reactie