Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

velgenboom

vragen over de T4
Gebruikersavatar
pieter 762
Berichten: 312
Lid geworden op: 25 jan 2007, 22:30
Locatie: N. Brabant

velgenboom

Bericht door pieter 762 »

Hallo hier,
In een andere draadje kwam ik de term "velgenboom" tegen. Het werd genoemd in combinatie met de opslag van je extra setje banden indien je ook met winterbanden rijdt en dus altijd een setje in opslag moet houden.

Afbeelding

Ik had er nog nooit van gehoord en heb zo'n ding dus eens opgezocht. Is dit nou echt zinvol of weggegooid geld ?
Wat zijn jullie meningen ?

groeten Pieter
Vaak moet er iets gebeuren, voordat er iets gebeurt (Johan Cruijff)
Ex T4 Caravelle # 762. Nu T5 TDI 2004 LWB + T2b panel van 1977
Gebruikersavatar
Reny
Berichten: 644
Lid geworden op: 01 aug 2008, 15:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: velgenboom

Bericht door Reny »

Ik heb er laatst één gekocht bij de lidl,(12 euro ofzo) ik vind het wel handig, banden rusten op zo'n tussenstukje en liggen niet op elkaar, ook de onderste is van de grond af. Bovenin zit er bij mij een bakje voor de bouten.
Ongetwijeld zijn er betere opslagmanieren maar ik vind het wel handig voor in de schuur.
fotogalerij 1120
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: velgenboom

Bericht door pluuke »

Sommige mensen zetten de banden (los) rechtop of schuin tegen de muur, dat "zou" in ieder geval niet mogen.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Charles 1065
Berichten: 1061
Lid geworden op: 13 jan 2007, 23:03
Locatie: Silvolde

Re: velgenboom

Bericht door Charles 1065 »

Ooit zon ding in Duitsland gekocht bij Real, werkt perfect en kost geen drol!! :T44EVER
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: velgenboom

Bericht door koos 890 »

pluuke schreef:Sommige mensen zetten de banden (los) rechtop of schuin tegen de muur, dat "zou" in ieder geval niet mogen.
Waarom zou dit niet mogen ????????
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Gebruikersavatar
spyke
Berichten: 2370
Lid geworden op: 22 jun 2008, 21:15
Locatie: Bunnik
Contacteer:

Re: velgenboom

Bericht door spyke »

koos 890 schreef:
pluuke schreef:Sommige mensen zetten de banden (los) rechtop of schuin tegen de muur, dat "zou" in ieder geval niet mogen.
Waarom zou dit niet mogen ????????
te lang op 1 punt
zelf had ik ze plat liggen met stukje karton tegen beschadiging.
maar heb nu niets meer
http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=40846

Zonder dwarsliggers rijden er geen treinen.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: velgenboom

Bericht door Roger B. (11)61 »

Als je banden een half jaar op de grond staan/liggen en/of op elkaar dan krijg je vocht tussen de raakvlakken en vocht is slecht voor het rubber. (banden liefst koel en droog opslaan) Met zo'n velgenboom liggen de banden los van elkaar en van de grond.

Ik heb er twee (een voor de T4 velgen en een voor de mx5-velgen) beide kostten ergens tussen de 12 en 15 euro, voor de kosten hoef je het niet echt te laten dus.

Bij de mijne zat er een nylon hoes bij die je over de stapel heen hangt (cilindervormige hoes met klittebandsluiting verticaal) zo'n boom is niet HEEL stabiel, maar als je niet met de hele stapel gaat proberen te schuiven blijft ie gerust staan (buizen die in elkaar geschoven zijn en daarbij ietwat speling hebben waardoor de hele stapel iets kan "wiebelen" in die speling)

Voor mij is het voordeel dat de banden horizontaal op elkaar opgeslagen zijn (en dus niet veel plaats innemen) en daarbij niet op de grond en/of elkaar liggen. (overigens heeft bij stapelen zonder velgenboom karton oid ertussen leggen geen zin omdat je dan nog steeds raakvlakken hebt waar zich vocht ophoopt)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: velgenboom

Bericht door Oviivo »

Nu bij de Lidl te koop :wjw

http://www.lidl.nl/cps/rde/xchg/lidl_nl ... _33690.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33780
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: velgenboom

Bericht door Multivan Generation »

Let wel even op er mee..
Het maximale gewicht wat er op mag is aan de lage kant.
Veelal wegen Transporter wielen met banden meer als de maximale toegelaten massa.
Voor personenwagen wielen prima ding,
voor transporter wielen aan de lichte kant...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: velgenboom

Bericht door Oviivo »

Multivan Generation schreef:Let wel even op er mee..
Het maximale gewicht wat er op mag is aan de lage kant.
Veelal wegen Transporter wielen met banden meer als de maximale toegelaten massa.
Voor personenwagen wielen prima ding,
voor transporter wielen aan de lichte kant...
Daar was ik al bang voor, heb er maar 2 gekocht, ook omdat mijn banden nogal breed zijn :knipoog
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: velgenboom

Bericht door bartt4 »

Hmmm om al mijn winterbanden kwijt te kunnen moet ik wel een heel groot bos velgenbomen aanschaffen. :gekte

Maar heb er al weer bijna 50 auto's gewisseld. Nog ruim 600 en kan ff bij tanken.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: velgenboom

Bericht door Jurgen VH »

Multivan Generation schreef:Let wel even op er mee..
Het maximale gewicht wat er op mag is aan de lage kant.
Veelal wegen Transporter wielen met banden meer als de maximale toegelaten massa.
Voor personenwagen wielen prima ding,
voor transporter wielen aan de lichte kant...
Omdat mijn schoonouders in een appartementje wonen hadden ze ook zo iets gekocht om hun winterbanden bij mij op zolder te stallen, dit waren aluminium velgen + banden 16" voor een A3 op een nacht hoorden mijn vriendin en ik een luide boenk en je kent vrouwen hé :muur bang dat dit een olifant of ... zou zijn dus kon ik op zolder gaan kijken :nuts wat was er gebeurd voetsteun gewoon in 2 gebroken en dit waren gewoon personenwagen velgen :ie hopelijk was dit een alleestaand geval.
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: velgenboom

Bericht door sgsdebruijn »

Ik maak de banden en velgen gewoon schoon en leg ze droog op elkaar weg, veel compacter en stabieler.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33780
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: velgenboom

Bericht door Multivan Generation »

Jurgen VH schreef: wat was er gebeurd voetsteun gewoon in 2 gebroken en dit waren gewoon personenwagen velgen :ie hopelijk was dit een alleestaand geval.
Dit heb ik dus ook gehad vandaar dat ik de aanbeveling gaf :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
frits k

Re: velgenboom

Bericht door frits k »

Lekker bezig Bart T4,ik wacht er nog even mee om de winterbanden te monteren bij mezelf. :zwaai
Plaats reactie