Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Defect Maantje Krukas Pullie Ditrubutieriem

vragen over de T4
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: Defect Maantje Krukas Pullie Ditrubutieriem

Bericht door j.d.hukema »

He jouke beetgumermolen. Zit daar niet een aardappel handel waar een telefoon centrale op het terrein staat. Ben ik vaak geweest.


Dick :ikrij
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Defect Maantje Krukas Pullie Ditrubutieriem

Bericht door Multivan Generation »

Ben van opleiding medisch analist, dus ja,
ik wordt geacht er meer van te weten.

Doe nu wel iets anders hoor,
van verschillende hobby's mijn beroep kunnen maken :jump
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
daimen
Berichten: 556
Lid geworden op: 06 nov 2007, 09:03
Locatie: noorwegen

Re: Defect Maantje Krukas Pullie Ditrubutieriem

Bericht door daimen »

ik lees hier over een krukas poelie waarvan het maantje is afgebroken.Nu heb ik hier een vraag over ik heb een 1,9 td 1995 die telkens van tijd afgaat ,als ze hem op tijd gezet hebben is hij naar 30 kilometer +- weer van tijd nu ik dit verhaal zo lees denk ik zelf dat de krukas poelie (maantje) stuk is (deze poelie zit toch ter hoogte van de diesel pomp of terwijl boven de dynamo) ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven want ik wil toch nog wel even rijden met mijn :driveT4 hij heeft nog maar 150000 km gelopen

vast bedankt uit een warm noorwegen overdag +5 graden :nuts
daimen
Berichten: 556
Lid geworden op: 06 nov 2007, 09:03
Locatie: noorwegen

Re: Defect Maantje Krukas Pullie Ditrubutieriem

Bericht door daimen »

niemand weet dit :muur
Paulus
Berichten: 360
Lid geworden op: 02 okt 2007, 23:55
Locatie: Stadskanaal

Re: Defect Maantje Krukas Pullie Ditrubutieriem

Bericht door Paulus »

Waarschijnlijk heeft de pulley los gezeten,en is je krukas beschadigd.Er is een setje van VW om je krukas weer op te zuiveren.
Nieuwe pulley en gaan :driveT4

Paulus
VW T5 1.9TDI Lwb
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Defect Maantje Krukas Pullie Ditrubutieriem

Bericht door Roger B. (11)61 »

je KRUKASpulley zit uiteraard op je krukas, aan de bijrijderskant onderaan het blok.

De pulley drijft niet je distributieriem aan, dat doet een tandwieletje dat er achter zit, daar kan ook de spie van vernachelt zijn door niet goed vastzetten van de centrale krukasbout, ik heb helaas geen ervaringen met de 1900, kan er dus niets over zeggen verder
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Paulus
Berichten: 360
Lid geworden op: 02 okt 2007, 23:55
Locatie: Stadskanaal

Re: Defect Maantje Krukas Pullie Ditrubutieriem

Bericht door Paulus »

Zal het de volgende keer compleet in details uitleggen,heb er toevallig ook nog ervaring mee :toppie

Paulus
VW T5 1.9TDI Lwb
daimen
Berichten: 556
Lid geworden op: 06 nov 2007, 09:03
Locatie: noorwegen

Re: Defect Maantje Krukas Pullie Ditrubutieriem

Bericht door daimen »

is er misschien nog iemand die mij meer uitleg kan geven over de krukaspoelie of is dit een tandwiel ter grote van ongeveer 7 cm met een maantje er in wie o wie kan mij helpen,en kan iemand mij duidelijk vertellen hoe ik hem op tyd moet zetten ik weet weinig van autos maar ik wil het graag proberen BART MISSCHIEN KAN JIJ MIJ IETS MEER VERTELLEN :gekte
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Defect Maantje Krukas Pullie Ditrubutieriem

Bericht door bartt4 »

Afbeelding

Dit is een afbeelding van de distributie van een abl 1.9 (td) motor
De onderste is je krukas tandwiel.
Inderdaad die willen wel eens verspringen maar vind jou km stand wel erg laag daarvoor. Maar he zou mogelijk zijn.
controleren door je krukas tandwiel los te draaien(zit asosiaal vast) en kijken of de spiebaan niet beschadigd is.(anders nieuwe laten in slijpen door een revisie bedrijf of garage bedrijf zijn namelijk frees setjes voor te krijgen.

Wat ook zou kunnen is dat je tandwiel van je nokkenas los zit. En kan draaien op de as konus.

Op tijd zetten riem:

Klepdeksel verwijderen.
Achterkant nokkenas zit een vlak stuk in waar precies een 5 mm stripje past horisontaal op de pasvlakken waar je klepdeksel normaal op rust.
Terhoogte van je versnellingsbak zit een rubber stop (eruithalen) Op vliegwiel staat streepje die bij het puntje moet staan die ook tegenover het vleigwiel.
In je brandstof pomp past een 5 mm boortje door je poelie in een pas gat

Draai de bout van je nokkenas tandwiel los(blokeren via stril aan de aachterkant) en tik tandwiel los van de as conus dat het tandwiel ten opzichte van de nokkenas wil draaien
Controleer alle merktekens.
Niewe riem plaatsen weer de tekens controleren. riem iets spannen en nokkenas wiel weer vast zetten.
Telkens merktekens controleren.
Alles op tijd riem opspannen. Moter draaien met sleutel op de krukas 2 keer rond en weer op tijd zetten en controleren.
na 5000km riem spanning nogmaal checken en eventueel na spannen.

hoop dat dit iets duidelijker is nu mag me altijd mailen voor vragen. B.vanzwol@chello.nl
RUBBEREXPRESS
daimen
Berichten: 556
Lid geworden op: 06 nov 2007, 09:03
Locatie: noorwegen

Re: Defect Maantje Krukas Pullie Ditrubutieriem

Bericht door daimen »

he bart hartstikke bedankt voor jou goede uitleg :jumpklap :jumpklap :jumpklap zo zien we maar weer friezen helpen elkaar door weer en wind :bifun :bifun :bifun

nogmaals bedankt bart namens mij ronald oud fries (stiens) maar sinds 4 jaar woonachtig in noorwegen (buskerud) :winter
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Defect Maantje Krukas Pullie Ditrubutieriem

Bericht door bartt4 »

mooi land noorwegen paar keer naar de noordkaap geweest. fantastische omgeving. Mischien aankomend zomer weer die richting uit.
Sucses met sleutelen en goed opletten bij twijfel mail memaar voor vragen.

groeten ût fryslânnnnnn :zwaai
RUBBEREXPRESS
daimen
Berichten: 556
Lid geworden op: 06 nov 2007, 09:03
Locatie: noorwegen

Re: Defect Maantje Krukas Pullie Ditrubutieriem

Bericht door daimen »

jongens bedankt voor de uitleg en vooral bart4 naar dat ik vandaag het kleppendeksel verwijderd had zag ik stukken metaal liggen :muur door iets verder te kijken zag ik ook dat de nokken as in 2en lag dus deze bus is rijp voor de sloop vandaag maar de koplampen,dijnamo,radiateur, gril verwijderd want om nu weer geld uit te geven aan deze bus daar heb ik dus geen zin in.
is er misschien nog iets waarvan jullie zeggen dit moet je er ook afhalen,in iedergeval allemaal bedankt voor de goede uitleg,maar het ergste is dat er weer eenT4 minder is. :muur
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Defect Maantje Krukas Pullie Ditrubutieriem

Bericht door bartt4 »

weet niet hoe het daar gaat in noorwegen maar heb mijn oude bus compleet in onderdelen verkocht en nog nooit zo een goede prijs gehad voor een auto. gecondoleert met je t4 is het een oudje dan? anders toch een andere motor er in lepelen stelt niet veel voor hoor dagje en je rijd weer
RUBBEREXPRESS
Plaats reactie