Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Motorrevisie wat moet ik doen?

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Motorrevisie wat moet ik doen?

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef:er kan ipv een 2.0 benzine blok ook een 2,2 liter audi blok in.. :knipoog
Een 2.2 audi motor word in Duitsland wel eens in de T4 gelepeld , maar dat 2.2Audi blok komt meestal erin wanneer de T4 origineel een benzine 2.5 5-cyl was , omdat het Audi blok ook een 5-cyl is. Dan is er minder aan te passen dan wanneer het een 2.0(of 1.8) 4 cyl motor was.
De meesten die er dan een 2.2 Audi blok inleggen , doen dit dan ook meestal met het vooruitzicht op verdere motortuning . Dit omdat het (toch wel heel bekende)2.2 Audi blok extreem veel PK's aankan .
600PK uit zo'n 2.2 (of eigenlijk 2.1 indien het de turboversie betreft) is geen uitzondering
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Peter 887
Berichten: 2455
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:58
Locatie: Westfriesland Tel.nr. 0631671329

Re: Motorrevisie wat moet ik doen?

Bericht door Peter 887 »

Dan zal de auto wel weer opnieuw gewogen en gekeurd moeten worden denk ik,
want op je kenteken staat ook het aantal cylinders genoteerd.
T4 2.8 VR6 LWB
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.

El groeto uit Sjikago
jbellinkx
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 nov 2008, 23:18

Re: Motorrevisie wat moet ik doen?

Bericht door jbellinkx »

Zoals beloofd even een update van wat er na de revisie allemaal is misgegaan.
Heb de auto opgehaald heb er 1000km rustig mee gereden op benzine. Na de eerste 1000km olie laten verversen bij het revisie bedrijf en algehele checkup voor ik op wintersport zou vertrekken. dwz olie wissel en koelsysteem afpersen omdat ik een keer koelwater moest bijvullen.
Bij de oliewissel ging het al mis. de moer of de draad die aan de binnenkant van de carterpan zit om de bout van de olieafvoer (weet niet hoe dat ding heet) kwam los. Omdat ik weg moest hebben ze de pan maar dichtgelast en zouden ze later weer schroefdraad inzetten.
Toen gingen ze het koelsysteem afpersen en bleek er eerst geen lek te zijn. Omdat ik er zelf bijstond kon ik toch ergens vloeistof zien druppen. Bleek er een T-stukje gebarsten. Die dingen zijn van kunsstof en na de revisie hadden ze alle koelvloeistofslangen met slangklemmen vastgezet. Opzich beter dan de klemmen die er door vw opgezet zijn. het enige probleem is dat er veel meer kracht gezet kan worden met slangklemmen waardoor het blijkbaar poreus geworden kunststof het begeeft. Gelijk ook nog een ander T stukje laten vervangen.
Toen de bus op de brug stond stelde ik zelf nog vast dat de rechter achterveer boven en onder afgebroken was. daar was op korte termijn (vrijdagmiddag) niks meer aan te doen en ik reed er waarschijnlijk al een tijd mee rond.
Vervolgens ik weer met goede moed op weg om de volgende ochtend naar de Alpen te rijden. Zie ik ineens een enorme rookwolk achter mn bus vandaan komen op de snelweg. Direct naar de kant temperatuurmeter gecheckt die stond mooi in het midden. Kap open bleek alle koelvloeistof verdwenen. :muur :ie anwb en garage gebeld. Bleek er weer een kunststof buisje waar ook een slang met zo'n slangenklem omheenzat geknapt. ditkeer was het een kusntstof buisje waar het koelwater de kop in/uit gaat.
Ben dus met een andere auto op wintersport gemoeten. De motor heeft gelukkig niet weer een warmloper gehad.
Verder stelde ik tijdens de eerste 1000km vast dat het schokken op benzine nog niet volledig is verdwenen wel een stuk minder. Dat schijnt aan vervuilde injectoren te liggen. Kwam er ook achter dat ze het brandstoffilter niet hadden vervangen.

Plan de campagne,

Alle kunststof verbindingsstukjes in het hele koelsysteem vervangen zeker op de plaatsen waar nieuwe slangklemmen omheen zijn gekomen. Ga ik zelf proberen doen want zag er te simpel voor woorden uit. Stukjes vervangen, koelsysteem weer opvullen en goed ontluchten en klaar is kees. of is het veel ingewikkelder, heeft iemand info over het koelsysteem van een 2,0 benzine motor en waar ik bij zon operatie op moet letten?

Achterveer vervangen is dat zelf eenvoudig te doen of heb ke daar speciaal gereedschap voor nodig? Tips

carterpan eronder uit halen en nieuw gat boren voor olieafvoer. Moer lassen aan de binnenkant van de pan voor die bout. Zag dat de carterpan doorloopt in de versnellingsbak. Moet die er dan helemaal af of kan het eenvoudiger opgelost worden. Nog Tips en tricks?

Weet er iemand goede adressen voor vw onderdelen of ueberhaupt onderdelen?

Hoop dat het hierna een beetje klaar is met de ellende

Alvast bedankt
Bea
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 jan 2009, 13:01

Re: Motorrevisie wat moet ik doen?

Bericht door Bea »

Bij deze ook een update.... en wat naar om te lezen dat het zo ontzettend tegenzat bij jou!

Kwam er gelukkig op tijd achter via een tip dat mijn motor helemaal geen stelbare kleppen heeft maar hydraulische die niet gesteld kunnen worden... dus dat was een besparing van € 100,= en wie weet hoeveel meer als ze de boel open hadden gemaakt daarna.....

Inmiddels bij de VW dealer in Zaandam beland, daar hebben ze alles doorgemeten; lag niet aan de kleppen of cylinderdruk; of aan de lambdasonde; ze hebben nu geprobeerd de gasklep (?hoop dat ik het juist schrijf/goed onthouden heb) te reinigen; helaas is het CO gehalte daarmee niet naar beneden gegaan. Gelukkig hoeft de gasklepn niet vervangen te worden.
Ze gaan nu van de week de pakkingen bij de in- en uitlaat (spruitstuk?) vervangen omdat hij valse lucht schijnt te trekken.
€ 850,= (incl. nog wat kleine reperaties ivm de apk, zoals accu vastzetten/hoes bij het rechtervoorwiel vervangen die lekt en apk) en nu maar hopen dat de problemen daarmee opgelost zijn!
Is het gebruikelijk dat deze pakkingen na 12 jaar/ 120.000 km vervangen moeten worden? Misschien nog een verstandige tip om meteen andere pakkingen of zo te laten vervangen omdat ze hiermee aan de gang gaan?
Lees ook iets over het brandstoffilter.... is dat verstandig/duur om te laten vervangen?

Het is zo moeilijk als je geen verstand hebt van techniek! ze kunnen mij alles wijs maken....

wordt vervolgd....

groeten Bea
anthrax
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 feb 2009, 21:53

Re: Motorrevisie wat moet ik doen?

Bericht door anthrax »

ik denk dat reviseren zeker een goede optie is maar........ je moet wel duidelijke afspraken maken met je revisie bedrijf over de kwaliteid van de onderdelen.
een bekende van mij heeft laatst een Vito blok laten reviseren en dat blok begon na 30,000 km's olie te zuipen met de liters.
ik heb toen het blok van hem gekregen om te kijken wat er aan de hand was ( hij had inmiddels een blok laten inbouwen waar hij de historie van wist0
het blok hebben we los getrokken en het was meteen duidelijk ......Bami zuigers (china/taiwan)
de zuigers en veren waren heeeeelemaal aan gort er was nog geen draai groef meer op te bekennen het zag er uit als een 2takt zuigers die al 60,000 km in een crosser zaten terwijl de hoongroeven er nog in de cilinders zaten als of ze gisteren gemaakt waren.
dus wat ik hiermee wil zeggen... sta er op dat ze eerste montage onderdelen gebruiken voor de revisie anders haalt het nog niks uit
abvanderwoude
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 feb 2009, 19:02

Re: Motorrevisie wat moet ik doen?

Bericht door abvanderwoude »

beste mensen ,na al deze uitleg over revisie (weggezakte klepzitting)wil ik de mensen met lpg instalatie even op wijzen op de smering en koeling van deze. je ziet steeds meer autos met extra smering voor de kleppen .dit zit in een arpart olie (flesje ca 500 cc)
deze olie wordt d.m.v. vaqium opgezogen via de inlaat spruitstuk .zo krijgen de kleppen extra koeling en smering ,dus goed voor motoren met hogere teperatuuren (LPG) deze instalatie is relatief goedkoop . de 500cc olie gaat ongeveer 3000 km mee en moet worden nagevuld. bij de goede lpg instalateurs te verkrijgen. mensen aan schaffen !!! dit systeem dit verdiend zich zeker trug!!
Bea
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 jan 2009, 13:01

Re: Motorrevisie wat moet ik doen?

Bericht door Bea »

Even de laatste update....

Na veel "speurwerk" en vervangen van bobine, pakkingen in- en uitlaat spruitstuk en toch ook nog de lambdasonde... zijn ze er uiteindelijk achter gekomen dat er een relais van het motormanagementsysteem kapot was..... zucht... gelukkig hebben ze niet alle speurwerk-uren doorberekend waardoor nu voor ruim 1500 euro de motor weer perfect rijdt (en van veel nieuwe onderdelen is voorzien).
Daar ben ik heel blij mee natuurlijk en meld het hier op het forum zodat anderen daar hopelijk hun voordeel mee doen.

wat is nu een goede lpg-installateur in Amsterdam (voor de tip hierboven genoemd)?

groeten Bea
Plaats reactie