Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bandenkeus

vragen over de T4
Plaats reactie
Jan M
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 mar 2007, 10:52

Bandenkeus

Bericht door Jan M »

Er staan al een aantal topics over banden, maar daar kom ik zo niet uit.
Ik heb nu de standaard velgen en banden. 195/70R15. Andere velgen zijn voor mij nog niet nodig, maar een iets bredere band zou ik wel willen.
Welke maten moet ik dan aanhouden en wat is de voorkeur voor het type band.
Ik zoek banden voor gehele jaar, mis met huidige band vaak wat grip, voorbanden "glijden" wel eens weg met gechipte bus. Op zachte ondergrond kom ik soms ook zeer moeilijk weg. (drassig gras etc.)

Iemand goed advies?
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Bandenkeus

Bericht door frank884 »

Jan M schreef:Er staan al een aantal topics over banden, maar daar kom ik zo niet uit.
Ik heb nu de standaard velgen en banden. 195/70R15. Andere velgen zijn voor mij nog niet nodig, maar een iets bredere band zou ik wel willen.
Welke maten moet ik dan aanhouden en wat is de voorkeur voor het type band.
Ik zoek banden voor gehele jaar, mis met huidige band vaak wat grip, voorbanden "glijden" wel eens weg met gechipte bus. Op zachte ondergrond kom ik soms ook zeer moeilijk weg. (drassig gras etc.)

Iemand goed advies?
Jan, Banden die voor alles geschikt zijn die bestaan niet,
er is wel een zgn 4 seizoenen band, maar dat is weer iets tussen een zomer en een winterband in.
Een zomerband heeft hard ruber en slijt daardoor veel minder snel, zeker als in de zomer het asfalt 50 graden is.
maar die heeft in de winter weer weinig grip bij lage temperaturen.

Als je een profiel neemt waar je beter mee door het gras kunt rijden
dan is dat op de autoweg weer veel rumoeriger.
kijk eens op autobandenmarkt.nl dan kun je ook het type profiel bekijken,
en dan weet je zelf wat voor jou het belangrijkste is, door de wei rijden en in de buurt, of veel op de autoweg en weinig herrie??.

Ik heb zelf op E-Bay.de er 4 velgen bij gekocht en rijdt in de winter op winterbanden, voor zeer redelijke prijzen koop je daar velgen+ook gebruikte
en ook nieuwe banden.
en de 195/70R15 zou ik niet veranderen, bredere banden = meer verbruik, door meer weerstand, en plattere banden zou ik zeker niet doen, die zijn veel eerder kaal, en veren veel minder.
Let wel op de load index als je banden koopt, bij tips en trucs staat een schema, ik dacht dat je minimaal 97 moet hebben = 730 kg/bandx2= 1460 kg
op 1 (as.)
zie kentekenbewijs van de auto.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

bredere bandenmaat op dezelfde velg zou 205-65-15 kunnen zijn.
Dat zit dacht ik, ook onder caravelles.

En voor je banden... Het is altijd een beetje een compromis.
De ene persoon wil maximale grip, de ander een lange levensduur, een derde zo weinig mogelijk geluid.

Ik zelf heb er nu Fulda Carat Exelero onder liggen en ik moet zeggen, dat bevalt me prima :yes erg stil en veel grip. Ik ben benieuwd hoe lang ik er mee ga doen..

succes met de keuze
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef:bredere bandenmaat op dezelfde velg zou 205-65-15 kunnen zijn.
Dat zit dacht ik, ook onder caravelles.
205/65/15 zat ook standaard op een Transporter hoor :knipoog , wanneer die de standaard alu velgen had
Plaats reactie