Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Spatlappen

vragen over de T4
Plaats reactie
vdster
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 jan 2007, 15:21

Spatlappen

Bericht door vdster »

Wie heeft ervaring met spatlappen aan de voorzijde (california 16"met 225/60 banden). Zijn ze voldoende breed genoeg. Ik ga dit jaar weer naar het noorden en vorig jaar de nodige grindwegen tegengekomen.

En hoe kan ik deze monteren zonder kans op roestvorming bij de gaten voor de schroeven.

bvd
Eric
Gebruikersavatar
Ron Mokum 383
Berichten: 732
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:18
Locatie: Amsterdam

Bericht door Ron Mokum 383 »

Eric, de originele bij de dealer,niks boren,maar gewoon klemmetjes,dus geen roest.!

Gr.Ron. :T44EVER
Als men naar links kijkt dan ziet men rechts niets.

Groet Ron Mokum 383
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Bericht door Dirk/970 »

Je krijgt bij de voorkant er wel 2 schroeven per stuk bij, voor bevestiging aan de achteronderrand vande wielkast. Langs de rand van het spatbord aan iedere kant 3 klemmetjes.
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Bericht door matje86 »

kosten 54 euri dacht ik
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Kauf
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 mar 2007, 17:31
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Kauf »

Ik heb er 215/60/16 banden onderzitten en ik heb originele spatlappen aan de voorzijde. Dit gaat prima, geen modderspetters en viezigheid van de voorwielen op de zijkant! Wel heb ik dat mijn voorste spatlappen nog wel eens over de grond schuren (vooral bij achteruit een drempel/oprit oprijden). Verder bevallen ze prima icm mijn banden!

grtz Marijn
Gebruikersavatar
Eldert 895
Berichten: 68
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:11
Locatie: Beek-Ubbergen
Contacteer:

Bericht door Eldert 895 »

Ik had originele spatlappen erop zitten, met 3 klemmetjes in de spabord rand, en 2 schroeven op chassis balkje.
Mijn spatbordrand is afschuwelijk verroest :ie
Het zijn vreselijke bobbels, door (zout)vocht wat achter die dingen is blijjven zitten.
Er zit nu hammerite op de roest, maar fraai is het niet. Ik ben bang als ik alle roest wegkrab dat ik gaten overhoud.
Die dingen hebben er vermoedelijk vanaf nieuw, dus 8 jaar op gezeten.
Voor mij liever een vieze auto dan dit.
Groeten Eldert
VW T4 '98 2.5 TDI 102PK, Peugeot Partner '98 1.9 69PK, Renault Twingo Quickshift '01 1.2 59PK, Citroën 2CV AZ '62 0.4 12PK
vdster
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 jan 2007, 15:21

Bericht door vdster »

Is hetb nodig om de spatlappen vast te zetten met de schroeven? Als je dat niet doet kun je ze er dan met regelmaat afhalen om eventueel vuil tussen spatlap en spatbord te verwijderen?

Ik moet toch 2x per jaar de velgen wisselen (zomer/winter banden).

Overigens rijden wij ca. 12.000 km per jaar en staat de auto in de garage. Dus echt nat wordt'ie niet zo vaak.


Eric

en bedankt voor deze reacties.
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Bericht door Dirk/970 »

Bij de originele VW-spatlappen is dat denk ik wel nodig. Anders zitten ze alleen vast met 3 klemmetjes aan de spatbordrand en dan het deel onder de wielkast gaan flapperen (en dan is de kans ook groot dat de klemmetjes loslaten en de ze verliest)
Gewoon gaten boren en behandelen met owatrol en/of hammerite (aan beide kanten van de boring), of dichtkitten met polymeerkit ofzo. Kan er weinig meer gebeuren.
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

roest

Bericht door harry t5 191 »

Ook ik heb ervaring met roest bij mijn eerste t4.

Er komen zand korreltjes tussen spatlap en rand.De spatlap beweegt een beetje en dan schuurt dat de verf weg! :muur

Heb dus geen spatlappen bij mij volgende t4 en t5 meer laten monteren.
Dat is dus mijn ervaring,ik was liever een keer mijn auto :happy

:wjw :T54LIFE :zwaai
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Plaats reactie