Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 + deuren en de caravan op de knobbel

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Johan191
Berichten: 1768
Lid geworden op: 11 jan 2007, 13:30
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

T4 + deuren en de caravan op de knobbel

Bericht door Johan191 »

Voor de sleurhuttrekkers met T4 en deurtjes heb ik de volgende vraag.
Met de klepuitvoering en de sleurhut op de trekhaak kon ik vaak de klep niet open doen. Het dissewiel zat dan in de weg. Dus haalde ik het disselwiel er onderweg af om toch nog in de laadruimte te kunnen komen zonder dat je eerst de caravan moest afkoppelen.
Hoe zit dat eigenlijk met de T4 met achterdeuren ? Willen/kunnen die wel openen wanneer je een sleurhut op de trekhaak hebt hangen ? Of geeft dat hetzelfde probleem. Dit probleem met de achterklep is trouwens wel caravanmerkgebonden. Met de Home-Car ging het zonder problemen met de klep (lange dissel), maar met de Dethleffs en de Hobby niet.
Het Is zo knullig wanneer je eerst je honden moet inladen voor je de caravan aan kunt koppelen, vandaar deze vraag. Onderweg stoppen om de honden uit te laden, en dan eerst de caravan afkoppelen, dat is niet echt handig.
Groeten, Johan uit Doetinchem Fotogalerij nr. 191 (Zwarte T4 2.5 TDI 102 pk ACV van 1998 :-)
WIl je die andere 15 auto's ook zien die ik gehad heb, (nog even geduld, site wordt opnieuw opgebouwd)
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: T4 + deuren en de caravan op de knobbel

Bericht door rick_k »

Wat ik met de klep doe is gewoon het neuswiel omlaagdraaien dan kiept ie de aanhanger naar achter waardoor de klep net over de dissel heen gaat.

Ik kan ook gewoon via de schuifdeur natuurlijk, maar onze vorige T4 had hetzelfde probleem.

Maar als je naar de deuken in de deurtjes van sommige T4's kijk, dan past het dus niet altijd.

mvg Rick
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: T4 + deuren en de caravan op de knobbel

Bericht door harry t5 191 »

Bij mijn t4's en t5 nu, met een hobby 495 erachter kon ik probleemloos de klep openen.
Wel moest het draai slingertje van het neuswiel naar achter staan.
Nu heb ik een Hymer Eriba 540 en kan ook de klep gewoon open.

:wjw :T54LIFE :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: T4 + deuren en de caravan op de knobbel

Bericht door sgsdebruijn »

Bij mijn surftrailer lukt het net, moet wel het draaiertje goed naar achter zetten zeg maar.
Je kan ook beugel plaatsen voor je wieltje die wat verder naar achteren kan als je plek hebt.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Hans 678
Berichten: 353
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:36
Locatie: Franeker

Re: T4 + deuren en de caravan op de knobbel

Bericht door Hans 678 »

Johan,

Met deuren en een Knaus 450 erachter, geen problemen gehad om de deuren te openen met de caravan erachter. Wel even in de gaten houden hoe de zwengel van het neuswiel staat :lach
Groeten Afbeelding Hans 678
Afbeelding T4 California Generation 2.5TDi Syncro 2001 Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter 887
Berichten: 2455
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:58
Locatie: Westfriesland Tel.nr. 0631671329

Re: T4 + deuren en de caravan op de knobbel

Bericht door Peter 887 »

Ik heb altijd m'n deuren kunnen openen Johan,(oude T4)
ik denk dat het afhankelijk is waar je neuswiel in de dissel is geplaatst.
T4 2.8 VR6 LWB
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.

El groeto uit Sjikago
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: T4 + deuren en de caravan op de knobbel

Bericht door rick_k »

Ik heb meestal meer last van de remhendel...

mvg Rick
Gebruikersavatar
Johan191
Berichten: 1768
Lid geworden op: 11 jan 2007, 13:30
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: T4 + deuren en de caravan op de knobbel

Bericht door Johan191 »

Dank weer voor de reacties lui. Ik kan mij nog als de dag van gisteren herinneren dat mijn hand een keer tussen de klep en het neuswiel gezeten heeft toen ik de klep voorzichtig open wilde doen. We waren in Nederland, maar je kunt wel nagaan dat ik toen flink aan het jodelen was. Ook is het een ander lid van de familie hier al eens gelukt de lak te beschadigen van de klep tegen dat omhoog gezette neuswiel. Afijn, gezien de reacties hoop ik dat het met deurtjes beter gaat. Maar dat merk ik 29 april wel wanneer we eindelijk weer eens 10 dagen op stap kunnen gaan met de sleurhut. En inderdaad, de handrem kan ook ik de weg zitten.
Groeten, Johan uit Doetinchem Fotogalerij nr. 191 (Zwarte T4 2.5 TDI 102 pk ACV van 1998 :-)
WIl je die andere 15 auto's ook zien die ik gehad heb, (nog even geduld, site wordt opnieuw opgebouwd)
Gebruikersavatar
Patrick S.
Berichten: 118
Lid geworden op: 22 feb 2010, 00:17
Locatie: Zuidwolde (dr)
Contacteer:

Re: T4 + deuren en de caravan op de knobbel

Bericht door Patrick S. »

Johan,

Sommige Alko neuswielen hebben een slinger met minder uitslag. dwz dat het horizontale deel van het slingertje niet echt horizontaal is, maar schuin omhoog staat. Da's o.a. uit knokkelbescherming tegen de handremhandle. Handremhandle is ook verschillend. Heb zelf een geremde aanhanger met bpw oplooprem en die remhandle heeft een vreemd ogende knik, maar loopt daardoor wel erg dicht over de dissel.

Bij een erg weerbarstige handremhandle is het te overwegen om deze iets te verbuigen met bijv. een stevige buis eromheen. Enig beleid is hierbij natuurlijk noodzaak.

Voor neuswielen zijn er ook losse steunen verkrijgbaar zodat het neuswiel bijv. op de achterkant van de oplooprem komt, ipv aan de dissel.

Zet'em op!

mvg
Vriendelijke groet, Patrick ( 1205 )
zwarte '96 lwb 2.4d 195000km van WJW-er (exit)
zwarte '02 lwb 2.5 tdi
blauwe '08 lwb 2.5 tdi T5 (aanstaande)
Een trekhaak zou verplicht moeten zijn! http://www.trailerplus.nl/shop
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5267
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: T4 + deuren en de caravan op de knobbel

Bericht door René »

Bij mijn hobby zit het deurtje tegen de handrem hendel aan, door de combinatie iets scheef te zetten kan het deurtje keurig open en dicht.

René
FastFWD
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 mar 2008, 23:52

Re: T4 + deuren en de caravan op de knobbel

Bericht door FastFWD »

Bij een klep zit je idd met neuswiel te etteren bij sommige types, en met deurtjes tegen handrem, maar dat is goed op te lossen door de handrem iets aan te trekken (daarna niet vergeten :nuts )
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: T4 + deuren en de caravan op de knobbel

Bericht door m.c van den berg »

Wij sluiten aan bij Berrie
Je combinatie in een geknike stand zetten, deur makkelijk te openen,soms even de handrem aan trekken van de caravan, anders kan de deur net niet open. :toppie
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Plaats reactie