Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koppel9ing doet niets meer!!

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Reimocamper
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 mei 2008, 23:36
Locatie: Veenendaal

Koppel9ing doet niets meer!!

Bericht door Reimocamper »

Hallo beste forumleden,
bij mijn T4 van 1992 is gisteren de koppeling ermee gestopt. Ik kon met enig gevoel nog wel de wagen in de versnellingen krijgen. Vandaag weer een stukje gereden en hij deed het redelijk goed.
Toen ik weer terug wilde naar huis hield hij het bij een stoplicht voor gezien: koppeling helemaal ingetrapt en met geen mogelijkheid in welke stand dan ook te duwen.
Motor uit, dan wel alle standen te bereiken. Dus maar op gevoel schakelend terug naar huis gereden.
Ik las al op het forum dat de cilinder verstelbaar was, dus die zo hoog mogelijk gezet: geen effect.

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn en of ik dit (tijdelijk) kan oplossen?
Ik zie nergens olielekkage bij het cilinderdeel of de leiding naar de versnellingsbak toe. Ook het reservoir blijft op nivo.
Het is een 2.4D motor type AAB (5-cil.)

Ben benieuwd of ik hier nog mee wegkom.... :werkaanT4

groeten,
Henk
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Koppel9ing doet niets meer!!

Bericht door Multivan Generation »

ik denk dat het probleem wel eens in je schakelsysteem kan zitten.
Het beruchte witten kunststof bolletje zit nog goed?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Reimocamper
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 mei 2008, 23:36
Locatie: Veenendaal

Re: Koppel9ing doet niets meer!!

Bericht door Reimocamper »

De koppeling zelf is ca 3 jaar terug compleet vervangen en 'het beruchte witte bolletje' lag vorige zomer in de zwitserse bergen op een helling van 15% uit z'n, in stukken uitelkaar gevallen, lager en is aldaar vervangen. Als de motor stil staat schakelt hij ook wel prima(zonder koppeling want die heb je dan niet nodig natuurlijk). Alleen met motor is het net of ik tegen de zijkant van het tandwiel druk in plaats van boven de tanden. Typisch het gevoel als je de koppeling NIET ingedrukt hebt. :blabla
Als ik iemand anders in stilstand op de koppelingspedaal laat trappen zie ik wel reactie in het spiraaldeel, dus er lijkt nog wel sprake van enig drukopbouw.

hopelijk kan nog iemand een gouden tip geven.
groet, Henk
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Koppel9ing doet niets meer!!

Bericht door Herman744 »

Hallo,

Bij mijn auto wordt de koppeling bediend door een kabel en is er geen sprake van een cylinder.
Het zou een zelfnastellende kabel zijn. Misschien komt er aan het zelfnastellende vermogen, toch ooit een einde.

Heb bij mijn 1992 AAB 2.4 (319.000 km) ook het idee dat de koppeling niet meer echt goed functioneert. Soms gaat hij moeilijk in zijn 1. Bij schakelen van 1 naar 2 lijken de tanden van de tandwielen van de versnellingsbak niet goed in elkaar te willen vallen. Andere versnellingen laten zich moeiteloos schakelen. Ik vraag me af of hier nou sprake is van een probleem met de koppeling of van de versnellingsbak?

Ik heb een stuk uit de vloermat gesneden. Koppelingspedaal kan nu iets dieper ingetrapt worden. Dat helpt iets.

Herman744
Gebruikersavatar
chris bkm
Berichten: 206
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:53
Locatie: lage zwaluwe NB
Contacteer:

Re: Koppel9ing doet niets meer!!

Bericht door chris bkm »

ik zou de leiding van de koppeling even door spoelen mischien vuildeeltjes in de cilinder

gr chris bkm :ikrij
Gebruikersavatar
Reimocamper
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 mei 2008, 23:36
Locatie: Veenendaal

Re: Koppel9ing doet niets meer!!

Bericht door Reimocamper »

@ Chris BKM:
leiding doorspoelen? kan je me op weg helpen waar de bijbehorende nippels en afsluiters zitten??
Ik neem aan dat als ik die leiding vanaf de pedaalcilinder losmaak er hydrauliek olie gaat lopen net zolang tot het reservoir boven de motor leeg is.....of werkt dat helemaal anders?
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Koppel9ing doet niets meer!!

Bericht door Roger B. (11)61 »

als je zonder koppeling kunt schakelen (met gevoel) dan zit het niet in je schakelmechanisme

ik denk dat je een lekkage in (waarschijnlijk de hulp)koppelingscilinder hebt, inwendgie lekkage zorgt dat je niet je koppeling vrij drukt, maar er lekt dan geen olie weg,.

geen idee hoe die koppelingscilinder bij een 92er 2,4 zit, bij mijn TDI zit ie gecombineerd met het druklager IN het koppelingshuis en kom je er alleen bij door de bak te demonteren.

normaal gesproken zit de hulpkoppelingscilinder op de bak en bedient ie een hefboom, deze hebboom zou ook nog stuk kunnen zijn.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Reimocamper
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 mei 2008, 23:36
Locatie: Veenendaal

Re: Koppel9ing doet niets meer!!

Bericht door Reimocamper »

Tsja, dat vermoeden had ik eigenlijk ook al....na wat rond gesnuffeld te hebben op de topics en op T4-wiki.
Die hulpcilinder zit bij mij zo te zien ook inwendig want de drukleiding gaat inderdaad de bak in.

Ik zal maandag mijn lijdzaam lot tegemoet zien en hem naar de garage :werkaanT4 brengen, alwaar mij het trieste lot van een vette rekening wachten zal :muur

Ach nou ja, er moeten toch ook nieuwe schokbrekers voor onder, dus dat deel hoeft maar 1 keer los :bifun

Bedankt mensen, zodra ik meer weet zal ik het laten weten.

groeten,
Henk
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Koppel9ing doet niets meer!!

Bericht door Roger B. (11)61 »

Reimocamper schreef:
Ach nou ja, er moeten toch ook nieuwe schokbrekers voor onder, dus dat deel hoeft maar 1 keer los :bifun
De schokdemper hoeft volgens mij niet los om de bak te demonteren en volgens mij haal je bij het bak-demonteren niks los wat ook voor de schokdemper los moet..... spijt me, maar volledig extra werk dus :groteogen :bonk
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Reimocamper
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 mei 2008, 23:36
Locatie: Veenendaal

Re: Koppel9ing doet niets meer!!

Bericht door Reimocamper »

Hoi Weetjewellers,
net terug van een ontspannen vakantie met net iets teveel regen (Wales).
Maar weer eens tijd om hier een bezoekje te brengen met de afloop van mijn busproblemen.
De koppeling hulpcilinder bleek inderdaad defect, het binnenwerk verrot, maar tegen de verwachting in was de koppeling zelf ook alweer kapot. In de koppelplaat (hoe heet dat ding ook alweer :nuts ) zitten weren en daarvan was er eentje uitgebroken en tussen de platen geschoten.
Ook inmiddels schokbrekers, stabilisatorrubbers en bovenste fuseekogels vervangen en hij rijdt weer zo stabiel als maar kan.
Wel jammer van het vakantiegeld dat opeens op was !! :groteogen

Bedankt voor jullie meedenken en tot ziens maar weer.
Henk
Gebruikersavatar
Reimocamper
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 mei 2008, 23:36
Locatie: Veenendaal

Re: Koppel9ing doet niets meer!!

Bericht door Reimocamper »

Oh ja, een tip n.a.v. die koppeling: KIJK UIT MET ONDERDELEN VIA EBAY UIT DUITSLAND!! Het lijkt allemaal origineel of in elk geval normale kwaliteit, maar blijkt dus na een paar jaar al verrot te gaan.
Misschien heeft iemand anders dezelfde ervaring, dat lees ik dan graag. Ben ik tenminste niet de enige kneus :muur

groeten,
Henk
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Koppel9ing doet niets meer!!

Bericht door Egbert&Manon »

Reimocamper schreef:Hoi Weetjewellers,
net terug van een ontspannen vakantie met net iets teveel regen (Wales).
......


.......
Wel jammer van het vakantiegeld dat opeens op was !! :groteogen


Henk
Wales is duuuuur :lach

Wales is het natste deel van de U.K.
We zijn er 2 keer geweest, 2 weken totaal, waarvan 1 regendag.
Je moet een beetje mazzel hebben.
Onze favoriet is de Pembrokeshire coast.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Koppel9ing doet niets meer!!

Bericht door Roger B. (11)61 »

Reimocamper schreef:Oh ja, een tip n.a.v. die koppeling: KIJK UIT MET ONDERDELEN VIA EBAY UIT DUITSLAND!! Het lijkt allemaal origineel of in elk geval normale kwaliteit, maar blijkt dus na een paar jaar al verrot te gaan.
Misschien heeft iemand anders dezelfde ervaring, dat lees ik dan graag. Ben ik tenminste niet de enige kneus :muur

groeten,
Henk
tja, ik heb een LUK 2MV, drukgroep, plaat en hulpcilinder via Ebay, en volgens mij krijg je dan EXACT het zelfde als dat ik een LUK 2MV, drukgroep, plaat en hulpcilinder bij de brezan, of welke automaterialenzaak haal, ben alleen nu 200 euro minder kwijt....

je moet alleen wel een beetje opletten wat je koopt..... maar die pech kun je bij de automaterialen zaak ook hebben .........

Waterpomp van de automaterialenzaak is na 40.000km stukgelopen en heeft daarmee de distributieriem gemold waardoor deze met 100km/uur eraf liep en dat heeft geresulteerd in 8 kromme kleppen, 8 defecte hydrostoters, 5 zuigers stuk, 5 drijfstangen stuk, lagers naar de hengst, krukas krom....... en dat is ook allemaal eigen risico, dat gaat de atuomaterialen zaak niet vergoeden.....

Heb nu op ebay voor de gereviseerde motor straks een original VW setje gekocht (alle rollen, alle bevestigingsmaterialen voor de rollen, beide riemen, diamantschijfje en krukasbout, en waterpomp) voor 219 euro.............bij de dealer kost dat 350 ex btw meen ik...

Dus Ebay hoeft niet verkeerd te zijn, je moet alleen goed lezen en bij twijfel navragen voor je iets koopt
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Koppel9ing doet niets meer!!

Bericht door Multivan Generation »

En dat setje van 219 euro doet het prima.. :toppie
Ik heb hem zelf ook...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Koppel9ing doet niets meer!!

Bericht door Roger B. (11)61 »

Multivan Generation schreef:En dat setje van 219 euro doet het prima.. :toppie
Ik heb hem zelf ook...
:lach sniewaar.....jij hebt er een van 239 omdat die aanbieder de trillingsdemper goedkoper kon leveren.....

overigens is die van 219 volgens mij geen ruilpomp
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie