Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

remschijven vernieuwen

vragen over de T4
marco47
Berichten: 13
Lid geworden op: zo aug 02, 2009 15:02

remschijven vernieuwen

Bericht door marco47 » zo mei 16, 2010 16:17

Hallo,de remschijven van mijn t4 moeten vernieuwd worden ik wil dit zelf doen i.v.m. kostenbesparing, nu is mijn vraag is dit moeilijk en zijn er nog lastige dingen waar ik rekening mee moet houden zou iemand mij uit kunnen leggen hoe ik dit doe en welk gereedschap heb ik nodig .

b.v.d. Marco Bouman :driveT4

Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9158
Lid geworden op: di apr 10, 2007 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: remschijven vernieuwen

Bericht door Roger B. (11)61 » zo mei 16, 2010 16:32

Welkom op weetjewel, veel leden vinden het prettig als nieuwkomers zich eerst even voorstellen in het voorstelforum.....

dan is er op weetjewel (net zoals op elk forum) een zoekfunktie
zoekfunctie-weetjewel.gif
je bent niet de eerste die een setje nieuwe remschijven op zijn T4 moet zoals je wel zult begrijpen, en het onderwerp is al meerdere keren behandeld. even de zoekfunctie gebruiken, een aantal topics doorlezen en je weet al een boel meer

Kijk ook eens op de tips en trucs pagina van de T4 daar staat volgens mij ook wat info over remschijven vervangen....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Afbeelding

marco47
Berichten: 13
Lid geworden op: zo aug 02, 2009 15:02

Re: remschijven vernieuwen

Bericht door marco47 » zo mei 16, 2010 16:50

Oke Roger .bedankt voor de reactie. Ik ben Marco Bouman woon in Zierikzee 47 jaar getrouwd 2kinderen. rijd al wat jaren met plezier mijn tweede T4. Dit is mijn eerste keer dat ik aktief deelneem op dit forum vandaar.

gr,Marco

Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1853
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 9:38
Locatie: midden limburg

Re: remschijven vernieuwen

Bericht door frank884 » zo mei 16, 2010 17:01

Marco :T44EVER welkom :yes
Tip: koop de spullen bij de automaterialenhandel of op E bay.de (afh verzendkosten)
en niet bij de STealer
in de meeste gevallen spaar je dan ook eenhoop geld uit, let wel op de kwaliteit
want die is vaak minder, maar in veel gevallen identiek als waar VW op staat.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 25870
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: remschijven vernieuwen

Bericht door Multivan Generation » zo mei 16, 2010 17:30

Hee, weer een Zeeuw erbij :yes
Welkom op :wjw

En nu ontopic:

Kijk hier maar eens: http://www.eldiape.com/remmen/remmen.htm
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

marco47
Berichten: 13
Lid geworden op: zo aug 02, 2009 15:02

Re: remschijven vernieuwen

Bericht door marco47 » zo mei 16, 2010 18:48

Hey Frank ja dat had ik hier en daar al gehoord vervangen van de voorschijven en remblokken voor en achter kost bij de dealer 750 euro dus ik dacht ik ga het zelf doen heb je mischien suggesties waar ik ik best naar toe kan hier heb aoc en ad automaterialen.
frank884 schreef:Marco :T44EVER welkom :yes
Tip: koop de spullen bij de automaterialenhandel of op E bay.de (afh verzendkosten)
en niet bij de STealer
in de meeste gevallen spaar je dan ook eenhoop geld uit, let wel op de kwaliteit
want die is vaak minder, maar in veel gevallen identiek als waar VW op staat.

marco47
Berichten: 13
Lid geworden op: zo aug 02, 2009 15:02

Re: remschijven vernieuwen

Bericht door marco47 » zo mei 16, 2010 18:51

Dank je maar uueh ontopic help me even ???? ben niet zo'n kenner
Multivan Generation schreef:Hee, weer een Zeeuw erbij :yes
Welkom op :wjw

En nu ontopic:

Kijk hier maar eens: http://www.eldiape.com/remmen/remmen.htm

Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9158
Lid geworden op: di apr 10, 2007 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: remschijven vernieuwen

Bericht door Roger B. (11)61 » zo mei 16, 2010 19:08

on topic betekend dat je na afdwalen van de vraag die gesteld werd(in dit geval over je remmerij) weer terug gaat naar daarop betrekking hebbende zaken (het linkje van peter in dit geval)

overigens valt me nu pas op dat je een getal achter je naam hebt staan, het is bij Weetjewel zo dat je eigenlijk geacht wordt geen getal achter je naam te zetten TENZIJ dat getal overeenkomt met het nummer dat jouw transporter in de galerij heeft.

in mijn naam Roger(11)61 slaat het nummer op mijn voormalige auto, nr 61 in de T5 galerij en mijn huidige auto, nr 1161 in de T4 galerij

Henk-1 de oprichter van dit forum had een T4 die op nummer 1 in de t4 galerij staat, vandaar de 1 achter zijn naam....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Afbeelding

Gebruikersavatar
hendrikus
Berichten: 749
Lid geworden op: di mar 13, 2007 19:56
Locatie: grunn

Re: remschijven vernieuwen

Bericht door hendrikus » zo mei 16, 2010 19:58

ik ga binnenkort ook ff aande gang, maar even een vraagje: Kun je de cilinder aan de voorzijde van de auto die tegen de blokken aandrukt, gewoon met de hand terug duwen? Ik heb al gezien dat je voor de achterzijde en speciaal gereedschap nodig bent voor het terug draaien van de rem cilinder, maar kan de voor kant dus gewoon met de hand?

En wat is de handigste manier om de remvloeistof te verversen? Nog tips misschien?
T4 2.5TDI 88pk 1999

Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9158
Lid geworden op: di apr 10, 2007 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: remschijven vernieuwen

Bericht door Roger B. (11)61 » zo mei 16, 2010 20:30

voorkant kan gewoon terug gedrukt worden, met de hand gaat je dat niet lukken, moet je toch een tang oid voor gebruiken, maar hij hoeft niet gedraaid te worden zoals achter.

Achter gaat het makkelijkst met een special tool maar het kan ook met een haakse slijper-sleutel en een lijmtang.

Bij terugdrukken in de gaten houden dat je remvloeistofreservoir niet overloopt, remvloeistof is erg schadelijk voor je lak, gemorste remvloeistof zsm wegspoelen met overvloedig veel water.

doorgaans worden remmen doorgespoeld/ontlucht door eerst de verst gelegen rem te doen (dus RA, LA, RV, LV) het mooist is met een tankje dat vloeistof onder lichte druk in het reservoir pompt en dan bij de remklauw de ontluchtingsnippel met een doorzichtig slangetje er op losdraaien en als er schone remvloeistof uit komt zonder luchtbellen weer dicht draaien en dat voor alle remmen en de koppelingscilinder doen.

aangezien de mesten niet zo'n apparaatje hebben is het een kwestie van voorzichtig doorpompen dus met twee (of een derde voor het bijvullen van het reservoir) mensen... bij het doorpompen proberen het pedaal niet helemaal tot de aanslag te trappen, is beter voor de hoofdremcilinder...
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Afbeelding

guust
Berichten: 130
Lid geworden op: zo apr 12, 2009 12:53

Re: remschijven vernieuwen

Bericht door guust » zo mei 16, 2010 22:31

Wat is dan het voordeel van geboorde remschijven, bv die van Zimmermann?
Mijn redenatie is: Waar geboord is zit geen metaal. Minder metaal=minder oppervlak. Minder oppervlak=minder wrijving. Minder wrijving=minder remvermogen. Dus zeg het maar.
acv 102 pk

Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9158
Lid geworden op: di apr 10, 2007 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: remschijven vernieuwen

Bericht door Roger B. (11)61 » zo mei 16, 2010 23:14

of waar een gat zit zit ook een rand van dat gat en een rand geeft meer wrijving dan glad oppervlak?

maar die gaten creëren ook een luchtstroom tijdens het draaien waardoor de remschijf beter koelt en remblokjes werken doorgaans het best als ze neit te koud zijn, maar zeker ook niet te warm
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Afbeelding

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9217
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: remschijven vernieuwen

Bericht door Pascal-141 » ma mei 17, 2010 10:15

guust schreef:Wat is dan het voordeel van geboorde remschijven, bv die van Zimmermann?
Mijn redenatie is: Waar geboord is zit geen metaal. Minder metaal=minder oppervlak. Minder oppervlak=minder wrijving. Minder wrijving=minder remvermogen. Dus zeg het maar.
Bij gewoon gebruik bij een T4 , hebben geboorde remschijven geen nut . De niet-geboorde remschijven koelen voldoende af , ook bij intensiever gebruik. Ikzelf rijd heel vaak met 2,5ton aan de trekhaak , en ik heb een zware voet , en heb nog nooit last gehad van remfading , ook niet bij bvb stevid doortrappen in de Ardennen of het Zwarte Woud .
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4 California Generation 2.5TDI
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T3 trackdayspeeltje in opbouw
T2a 1.6 panelvan '69
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline

Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1853
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 9:38
Locatie: midden limburg

Re: remschijven vernieuwen

Bericht door frank884 » di mei 18, 2010 21:21

Pascal-141 schreef:
guust schreef:Wat is dan het voordeel van geboorde remschijven, bv die van Zimmermann?
Mijn redenatie is: Waar geboord is zit geen metaal. Minder metaal=minder oppervlak. Minder oppervlak=minder wrijving. Minder wrijving=minder remvermogen. Dus zeg het maar.
Bij gewoon gebruik bij een T4 , hebben geboorde remschijven geen nut . De niet-geboorde remschijven koelen voldoende af , ook bij intensiever gebruik. Ikzelf rijd heel vaak met 2,5ton aan de trekhaak , en ik heb een zware voet , en heb nog nooit last gehad van remfading , ook niet bij bvb stevid doortrappen in de Ardennen of het Zwarte Woud .

Veel van ons gebruiken hun T4 als personenauto vaak met dubbele kabine
bus weegt 1770kg in mijn geval 6 personen = 370 - 400 kg ongeveer
en nog wat losse spullen is ongeveer 2200 kg totaal
dan heeft de wagen nog ongeveer 600 kg aan laadvermogen (waar het remsysteem op berekend is) over en dan hangt er nog geen aanhager vaak aan waar ook nog wat voor
is ingecalculeerd,
het remsysteem van een T4 met voor geventileerde en achter masieve schijven
heeft royaal over als je vergelijkt met een andere (personenwagen)
wat daar voor "speelgoed" schijfjes en blokjes op zitten!!.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 25870
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: remschijven vernieuwen

Bericht door Multivan Generation » di mei 18, 2010 23:01

frank884 schreef:
het remsysteem van een T4 met voor geventileerde en achter masieve schijven
heeft royaal over als je vergelijkt met een andere (personenwagen)
wat daar voor "speelgoed" schijfjes en blokjes op zitten!!.
Dat ben ik zeker niet met je eens.
En ik vind eigenlijk dat het remsysteem onder bemeten is..
Het kan namelijk veel beter, met meer actieve veiligheid tot gevolg.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Plaats reactie