Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

remschijven vernieuwen

vragen over de T4
marco47
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 aug 2009, 15:02

remschijven vernieuwen

Bericht door marco47 »

Hallo,de remschijven van mijn t4 moeten vernieuwd worden ik wil dit zelf doen i.v.m. kostenbesparing, nu is mijn vraag is dit moeilijk en zijn er nog lastige dingen waar ik rekening mee moet houden zou iemand mij uit kunnen leggen hoe ik dit doe en welk gereedschap heb ik nodig .

b.v.d. Marco Bouman :driveT4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: remschijven vernieuwen

Bericht door Roger B. (11)61 »

Welkom op weetjewel, veel leden vinden het prettig als nieuwkomers zich eerst even voorstellen in het voorstelforum.....

dan is er op weetjewel (net zoals op elk forum) een zoekfunktie
zoekfunctie-weetjewel.gif
je bent niet de eerste die een setje nieuwe remschijven op zijn T4 moet zoals je wel zult begrijpen, en het onderwerp is al meerdere keren behandeld. even de zoekfunctie gebruiken, een aantal topics doorlezen en je weet al een boel meer

Kijk ook eens op de tips en trucs pagina van de T4 daar staat volgens mij ook wat info over remschijven vervangen....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
marco47
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 aug 2009, 15:02

Re: remschijven vernieuwen

Bericht door marco47 »

Oke Roger .bedankt voor de reactie. Ik ben Marco Bouman woon in Zierikzee 47 jaar getrouwd 2kinderen. rijd al wat jaren met plezier mijn tweede T4. Dit is mijn eerste keer dat ik aktief deelneem op dit forum vandaar.

gr,Marco
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: remschijven vernieuwen

Bericht door frank884 »

Marco :T44EVER welkom :yes
Tip: koop de spullen bij de automaterialenhandel of op E bay.de (afh verzendkosten)
en niet bij de STealer
in de meeste gevallen spaar je dan ook eenhoop geld uit, let wel op de kwaliteit
want die is vaak minder, maar in veel gevallen identiek als waar VW op staat.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: remschijven vernieuwen

Bericht door Multivan Generation »

Hee, weer een Zeeuw erbij :yes
Welkom op :wjw

En nu ontopic:

Kijk hier maar eens: http://www.eldiape.com/remmen/remmen.htm
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
marco47
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 aug 2009, 15:02

Re: remschijven vernieuwen

Bericht door marco47 »

Hey Frank ja dat had ik hier en daar al gehoord vervangen van de voorschijven en remblokken voor en achter kost bij de dealer 750 euro dus ik dacht ik ga het zelf doen heb je mischien suggesties waar ik ik best naar toe kan hier heb aoc en ad automaterialen.
frank884 schreef:Marco :T44EVER welkom :yes
Tip: koop de spullen bij de automaterialenhandel of op E bay.de (afh verzendkosten)
en niet bij de STealer
in de meeste gevallen spaar je dan ook eenhoop geld uit, let wel op de kwaliteit
want die is vaak minder, maar in veel gevallen identiek als waar VW op staat.
marco47
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 aug 2009, 15:02

Re: remschijven vernieuwen

Bericht door marco47 »

Dank je maar uueh ontopic help me even ???? ben niet zo'n kenner
Multivan Generation schreef:Hee, weer een Zeeuw erbij :yes
Welkom op :wjw

En nu ontopic:

Kijk hier maar eens: http://www.eldiape.com/remmen/remmen.htm
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: remschijven vernieuwen

Bericht door Roger B. (11)61 »

on topic betekend dat je na afdwalen van de vraag die gesteld werd(in dit geval over je remmerij) weer terug gaat naar daarop betrekking hebbende zaken (het linkje van peter in dit geval)

overigens valt me nu pas op dat je een getal achter je naam hebt staan, het is bij Weetjewel zo dat je eigenlijk geacht wordt geen getal achter je naam te zetten TENZIJ dat getal overeenkomt met het nummer dat jouw transporter in de galerij heeft.

in mijn naam Roger(11)61 slaat het nummer op mijn voormalige auto, nr 61 in de T5 galerij en mijn huidige auto, nr 1161 in de T4 galerij

Henk-1 de oprichter van dit forum had een T4 die op nummer 1 in de t4 galerij staat, vandaar de 1 achter zijn naam....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
hendrikus
Berichten: 749
Lid geworden op: 13 mar 2007, 19:56
Locatie: grunn

Re: remschijven vernieuwen

Bericht door hendrikus »

ik ga binnenkort ook ff aande gang, maar even een vraagje: Kun je de cilinder aan de voorzijde van de auto die tegen de blokken aandrukt, gewoon met de hand terug duwen? Ik heb al gezien dat je voor de achterzijde en speciaal gereedschap nodig bent voor het terug draaien van de rem cilinder, maar kan de voor kant dus gewoon met de hand?

En wat is de handigste manier om de remvloeistof te verversen? Nog tips misschien?
T4 2.5TDI 88pk 1999
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: remschijven vernieuwen

Bericht door Roger B. (11)61 »

voorkant kan gewoon terug gedrukt worden, met de hand gaat je dat niet lukken, moet je toch een tang oid voor gebruiken, maar hij hoeft niet gedraaid te worden zoals achter.

Achter gaat het makkelijkst met een special tool maar het kan ook met een haakse slijper-sleutel en een lijmtang.

Bij terugdrukken in de gaten houden dat je remvloeistofreservoir niet overloopt, remvloeistof is erg schadelijk voor je lak, gemorste remvloeistof zsm wegspoelen met overvloedig veel water.

doorgaans worden remmen doorgespoeld/ontlucht door eerst de verst gelegen rem te doen (dus RA, LA, RV, LV) het mooist is met een tankje dat vloeistof onder lichte druk in het reservoir pompt en dan bij de remklauw de ontluchtingsnippel met een doorzichtig slangetje er op losdraaien en als er schone remvloeistof uit komt zonder luchtbellen weer dicht draaien en dat voor alle remmen en de koppelingscilinder doen.

aangezien de mesten niet zo'n apparaatje hebben is het een kwestie van voorzichtig doorpompen dus met twee (of een derde voor het bijvullen van het reservoir) mensen... bij het doorpompen proberen het pedaal niet helemaal tot de aanslag te trappen, is beter voor de hoofdremcilinder...
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
guust
Berichten: 169
Lid geworden op: 12 apr 2009, 12:53

Re: remschijven vernieuwen

Bericht door guust »

Wat is dan het voordeel van geboorde remschijven, bv die van Zimmermann?
Mijn redenatie is: Waar geboord is zit geen metaal. Minder metaal=minder oppervlak. Minder oppervlak=minder wrijving. Minder wrijving=minder remvermogen. Dus zeg het maar.
T5.2 140 pk 4motion
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: remschijven vernieuwen

Bericht door Roger B. (11)61 »

of waar een gat zit zit ook een rand van dat gat en een rand geeft meer wrijving dan glad oppervlak?

maar die gaten creëren ook een luchtstroom tijdens het draaien waardoor de remschijf beter koelt en remblokjes werken doorgaans het best als ze neit te koud zijn, maar zeker ook niet te warm
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: remschijven vernieuwen

Bericht door Pascal-141 »

guust schreef:Wat is dan het voordeel van geboorde remschijven, bv die van Zimmermann?
Mijn redenatie is: Waar geboord is zit geen metaal. Minder metaal=minder oppervlak. Minder oppervlak=minder wrijving. Minder wrijving=minder remvermogen. Dus zeg het maar.
Bij gewoon gebruik bij een T4 , hebben geboorde remschijven geen nut . De niet-geboorde remschijven koelen voldoende af , ook bij intensiever gebruik. Ikzelf rijd heel vaak met 2,5ton aan de trekhaak , en ik heb een zware voet , en heb nog nooit last gehad van remfading , ook niet bij bvb stevid doortrappen in de Ardennen of het Zwarte Woud .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: remschijven vernieuwen

Bericht door frank884 »

Pascal-141 schreef:
guust schreef:Wat is dan het voordeel van geboorde remschijven, bv die van Zimmermann?
Mijn redenatie is: Waar geboord is zit geen metaal. Minder metaal=minder oppervlak. Minder oppervlak=minder wrijving. Minder wrijving=minder remvermogen. Dus zeg het maar.
Bij gewoon gebruik bij een T4 , hebben geboorde remschijven geen nut . De niet-geboorde remschijven koelen voldoende af , ook bij intensiever gebruik. Ikzelf rijd heel vaak met 2,5ton aan de trekhaak , en ik heb een zware voet , en heb nog nooit last gehad van remfading , ook niet bij bvb stevid doortrappen in de Ardennen of het Zwarte Woud .

Veel van ons gebruiken hun T4 als personenauto vaak met dubbele kabine
bus weegt 1770kg in mijn geval 6 personen = 370 - 400 kg ongeveer
en nog wat losse spullen is ongeveer 2200 kg totaal
dan heeft de wagen nog ongeveer 600 kg aan laadvermogen (waar het remsysteem op berekend is) over en dan hangt er nog geen aanhager vaak aan waar ook nog wat voor
is ingecalculeerd,
het remsysteem van een T4 met voor geventileerde en achter masieve schijven
heeft royaal over als je vergelijkt met een andere (personenwagen)
wat daar voor "speelgoed" schijfjes en blokjes op zitten!!.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: remschijven vernieuwen

Bericht door Multivan Generation »

frank884 schreef:
het remsysteem van een T4 met voor geventileerde en achter masieve schijven
heeft royaal over als je vergelijkt met een andere (personenwagen)
wat daar voor "speelgoed" schijfjes en blokjes op zitten!!.
Dat ben ik zeker niet met je eens.
En ik vind eigenlijk dat het remsysteem onder bemeten is..
Het kan namelijk veel beter, met meer actieve veiligheid tot gevolg.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie