Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

verwarming T4

vragen over de T4
Haya
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 jan 2019, 18:43

Re: verwarming T4

Bericht door Haya »

Hallo allemaal,
Gezien dat jullie met het oplossen van hetzelfde probleem als ik heb, bezig zijn, wil ik graag ook mee doen.
Ik heb ook een vwt4 2.5 TDI nu 2000. Even wat info. Mijn verwarming na dat ik de motor hebt vervangen doet het niet meer naar behoren. Heb een nieuw radiator en nieuw thermostaat. Slangen zijn allemaal schoon en niet verstopt. Het is een mechanisch verwarming systeem met airco. Ik heb verse koelvloeistof erin. Heb via de ontvluchting schroefje geprobeerd komt alleen heet koelvloeistof eruit. Heb nieuw reservoir dop gekocht en erop gedraaid.
Alle slangen van en naar de radiator en ook naar de kachel radiator worden warm/heet na een tijdje rijden op één na! De onderste die vanuit de radiator naar de motor toe gaat of andersom. Temp blijft exact op 90° hoelang ik ook ermee rijd. De bediening panel doet precies wat die moet doen, dus de klepen gaan gewoon open en dicht, als de temp knop draait naar koud, dan heb ik koude luch en als ik hem helemaal naar warm draait, word het koude lucht, minder koud en daar blijft het bij, de aanjager doet het ook gewoon, 1234 alles naar behoren. Ik ben uit gepoept mensen, aub help ik weet het niet meer, heb verder alles geprobeerd wat ik wist en hier en daar heb gelezen. Ben nog niet van mijn eerste probleem af( piepende geluid vanuit de rollers ruimte of pulys kant) maar goed dat komt ook nog, ben ik mee bezig!!
Onder tussen heb ik ook de ontvluchting schroefje (op de slang) al kapot gedraaid :bonk :bonk . Ik weet het echt niet meer.
Graag oplossing
Alvast bedankt
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: verwarming T4

Bericht door Herman744 »

Kachelradiator zou vol lucht kunnen zitten. Ik las ergens dat je de voorzijde van de auto flink hoger zou moeten zetten, waardoor ontluchten beter gaat. Schroefje van Renault Clio is van messing en zou passen schrijft men op Wiki.

https://www.t4-wiki.de/wiki/Kühlsystem_ ... auffüllen)
Haya
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 jan 2019, 18:43

Re: verwarming T4

Bericht door Haya »

Hallo Herman en bedankt voor je reactie,
Kan je mij ook vertellen hoe ik de kachel radiator kan ontluchten?! Graag hoor ik hey van je zo dat ik daarmee aan de gang LAN morgen ochtend vroeg.
En wat bedoel je van schroefje van Renault Clio is van messing? Welk schroefje is dat, ik snap wel je bedoelt de ontvluchting schroefje van mijn vw.
Bedoel je ook de ontvluchting schroefje van Clio?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: verwarming T4

Bericht door Pascal-141 »

Kachelradiator hoef je niet te ontluchten , dat gebeurd automatisch . Als je nieuwe koelvloeistof hebt opgevuld , heb je dat dan gedaan terwijl je de verwarmingsknop helemaal op de "warme" stand had staan ?
Een T4 tdi ontlucht heel makkelijk , je hoeft ook het ontluchtingsschroefje nooit te gebruiken , gewoon de motor laten warm draaien met de dop van het vulreservoir er vanaf , en klaar .
Zeker ook niet nodig om de T4 gaan omhoog te zetten met de neus en dergelijke .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: verwarming T4

Bericht door Herman744 »

In de dikke slang die de cabine in gaat zit toch dat ontluchtingsventieltje/schroefje. In het artikel van Wiki staat een foto van dat schroefje. In het artikel staat ook hoe je het koelsysteem moet vullen en ontluchten. Ben maar een leek en ook aan het klooien. Heb waarschijnlijk een lekke koppakking in mijn T4 van 1992. AAB- motor. Sorry dat ik je niet verder kan helpen. Pascal weet meer dan ik.
Haya
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 jan 2019, 18:43

Re: verwarming T4

Bericht door Haya »

Hallo Pascal,
Ik ben bang van wel ik weet het niet meer zeker., toen mijn motor 3 jaar geleden onderweg stuk ging( was winter) dus ik ga ervan uit dat ik toen met de Kachel aan( warm) aan het rijden was.
Ik zal het morgen weer gaan proberen de motor warm laten draaien met de dop eraf. Maar ik denk dat ik een probleem heb omdat ik dat schroefje heb kapot gedraaid :bonk
Ik neem aan dat ik die eerst moet vervangen en de restant eruit schroeven!!

Herman, nogmaals bedankt voor je idee en tips. :toppie
Haya
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 jan 2019, 18:43

Re: verwarming T4

Bericht door Haya »

Pascal ik ben vergeten om te zeggen dat ik vanmiddag een half uurtje heb gereden met me t4 met de dop half open onder de motorkap, :huilen
Zou dat hetzelfde effect hebben als stationer laat lopen met de dop helemaal er af?!
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: verwarming T4

Bericht door Pascal-141 »

Haya schreef: 21 feb 2019, 20:58 Pascal ik ben vergeten om te zeggen dat ik vanmiddag een half uurtje heb gereden met me t4 met de dop half open onder de motorkap, :huilen
Zou dat hetzelfde effect hebben als stationer laat lopen met de dop helemaal er af?!
Ja , dat heeft hetzelfde effect . Dan is je motor wel ontlucht.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: verwarming T4

Bericht door Multivan Generation »

En wat koelvloeistof verdwenen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Haya
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 jan 2019, 18:43

Re: verwarming T4

Bericht door Haya »

Hmm, dus dat zou ook niet mijn oplossingen kunnen zijn want ik heb nogsteeds geen warme lucht,,, dan weet ik nog steeds niet hoe ik me verwarming toch wel warm kan krijgen,, k heb alles wat ik wist en op internet en forum heb gelezen, uitgevoerd maar geen resultaat :muur
Wat nu? Iemand een nieuw idéé?!
😓
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: verwarming T4

Bericht door Multivan Generation »

Haya schreef: 21 feb 2019, 22:53 Hmm, dus dat zou ook niet mijn oplossingen kunnen zijn want ik heb nogsteeds geen warme lucht,,, dan weet ik nog steeds niet hoe ik me verwarming toch wel warm kan krijgen,, k heb alles wat ik wist en op internet en forum heb gelezen, uitgevoerd maar geen resultaat :muur
Wat nu? Iemand een nieuw idéé?!
😓
Heb je de kachelklep in de motorruimte zelf, handmatig al eens open gezet/bewogen?
Want dat kan ik uit je tekst niet halen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: verwarming T4

Bericht door Wim T4 935 »

Haya schreef: 21 feb 2019, 19:28 Mijn verwarming na dat ik de motor hebt vervangen doet het niet meer naar behoren.
Hoe lang heeft de kachelradiator droog gestaan. Is de vervuiling niet gewoon hard geworden en vastgekoekt?
Als de aanvoer warm wordt en de afvoer niet kan dat m.i. alleen liggen aan onvoldoende doorstroming van de radiator.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Haya
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 jan 2019, 18:43

Re: verwarming T4

Bericht door Haya »

Goedemorgen Multivan, nee ik heb de kachelkraan niet handmatig vanuit de motorruimte geprobeerd, eerlijk gezegd ik weet niet eens waar die bedinings hendel /kraan zich bevind onder de motorkap. Ik heb alleen de kleppen onder de dashboard geprobeerd en bewogen ging zeer makkelijk. Kan je aub aanwijzing geven waar ik hem kan vinden?
Goedemorgen Wim, de kacheltje heeft bijna 3 jaar droog/leeg gestaan, tijdens de wederopbouw van de t4 ( was mijn project)heb ik niet hier aan gedacht om dat kacheltje ook na kijken en evt vervangen, de rest van de leidingen en slangen zaten behoorlijk vast en veel prut zat in vast gekoekt. Die heb ik wél allemaal schoon gemaakt, zou het kunnen dat dat kacheltje ook deel vast zit? Want de aan en afvoer slangen beide worden goed heet als de radiator op temp is( 90°).
Kan ik dat kacheltje door middel van een tuinslang door spuiten dan? Het water gaat erin en vanuit de afvoer pijp moet het water weer eruit komen toch?

Bedankt voor al jullie reacties tot nu :toppie
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: verwarming T4

Bericht door Pascal-141 »

Als de slangen enz al vol prut zaten , dan is de kans groot dat de radiator vd kachel ook dicht zit.
Inderdaad beide slangen eens losmaken bij het schutbord , en eens doorspuiten . Als er dan op de retour slang weinig druk zit , kan je best de radiator vervangen.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: verwarming T4

Bericht door Multivan Generation »

Heb je de zoekfunctie al gebruikt?

Hiermee heb ik dit topic gevonden.

viewtopic.php?f=2&t=54285&p=389209&hilit=Kachel#p389209
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie