Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Teller ombouw 95% afgerond (zie post 21/6)

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Teller ombouw 95% afgerond (zie post 21/6)

Bericht door Multivan Generation »

:bifun :bifun
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Peter R
Berichten: 102
Lid geworden op: 16 mei 2007, 23:28
Locatie: Vianen

Re: Teller ombouw 95% afgerond (zie post 21/6)

Bericht door Peter R »

Hoi roger bedankt voor de uitleg.
IK heb de juiste draatjes kunnen vinden, en het werkt.
Geen gepiep en waarschuwing voor de remvloeistof als ik mijn handrem aantrek.
De schema's op t4 wiki.de helemaal top.

Groet,
Peter R.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Teller ombouw 95% afgerond (zie post 21/6)

Bericht door Roger B. (11)61 »

mooi dat het jou ook gelukt is :toppie

vrijdag bij Oskar de sensor voor ruitsproeierreservoir en buitentemp opgehaald.....van de week maar weer eens effe knutselen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Teller ombouw 95% afgerond (zie post 21/6)

Bericht door Roger B. (11)61 »

Roger B. (11)61 schreef:
Harry62 schreef:Heb je het met dat laadtstroom lampje ook al opgelost?

Dit is wat ik heb gedaan toen: De blauwe draad, volgens mij, heb ik in serie gezet met een lampje.
Deze brand dan wel constant maar de laadtstroom werkt direct en geeft geen melding af.
Ik heb een stadslicht lampje met houder gebruikt.
ga er van uit dat het wellicht ook nog weleens aan de dynamo of de aanwezigheid van een accuscheidings relais aan de D+ kan liggen. in de oude teller (al voor het laadstroomrelais er in kwam) deed het acculampje het vaak al niet eens, heel af en toe weer een paar dagen wel.... en met 400.000 km gaan de koolborstels ook een keer protesteren dat ze niet meer met de voetjes aan de collector geraken :bifun straks een 120 A dynamo er op en dan kijk ik wel weer verder of het dan weg is
Vorige week weer eens de HD-reiniger door de motorruimte gehaald om, tijdens mijn hulp met zijn remschijven, de olievlek bij Johan op de oprit te beperken :bifun de dynamo was net als de rest van de rechterhelft van de motorruimte mooi egaal zwart.........

Na deze schoonspuit aktie heeft ie af en toe nog deze melding van "Generator werkstatt" met een piepje, maar vaak gaat het ook goed..... Ik ga er dus van uit dat de leeftijd van mijn dynamo in combinatie met de olie zorgt voor een wat latere aanvang van voldoende D+ spanning
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Teller ombouw 95% afgerond (zie post 21/6)

Bericht door Roger B. (11)61 »

Ik heb deze nieuwe tellerunit gekocht als gebruikt, bij installatie stond ie op 27 km....

Vandaag, na dik 2200km op de teller heeft ie bij een keer starten de melding gegeven "service 2800km"

ik heb een ouwe ACV zonder longlifesensoren en dergelijke.....

waar haalt ie nu die info vandaan dat ie bepaald dat ie over 2800km voor een beurt zou moeten?
of is de eerste beurt bij 5000 en gaat ie daar van uit?

maar dan zou ie dat toch bij elke keer starten moeten aangeven (en km tot beurt bijwerken?)

Kortom, wie kan me uitleggen hoe dat serviceinterval gebeuren werkt in de nieuwere tellers?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Teller ombouw 95% afgerond (zie post 21/6)

Bericht door Pascal-141 »

Roger B. (11)61 schreef: Kortom, wie kan me uitleggen hoe dat serviceinterval gebeuren werkt in de nieuwere tellers?
Die tellen gewoon af vanaf een vooraf ingegeven aantal km .
Bij mij stond dat op 15.000km (zo ingegeven door de garage , op mijn vraag)
De teller telt dan af vanaf 15.000km , en vanaf 3000km op voorhand komt het op het schermpje bij het starten .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Teller ombouw 95% afgerond (zie post 21/6)

Bericht door Roger B. (11)61 »

Pascal-141 schreef:
Roger B. (11)61 schreef: Kortom, wie kan me uitleggen hoe dat serviceinterval gebeuren werkt in de nieuwere tellers?
Die tellen gewoon af vanaf een vooraf ingegeven aantal km .
Bij mij stond dat op 15.000km (zo ingegeven door de garage , op mijn vraag)
De teller telt dan af vanaf 15.000km , en vanaf 3000km op voorhand komt het op het schermpje bij het starten .
maar dan verwacht je toch dat het iedere keer in het scherm komt bij starten vanaf die 3000km, maar hij heeft het vandaag maar één keer gedaan, daarna nog keer of 6 gestart...........

moet maar eens uitzoeken hoe ik dat instel dan...........
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Teller ombouw 95% afgerond (zie post 21/6)

Bericht door Multivan Generation »

openobd.org daar staat het goed uitgelegd hoe het opgebouwd is en hoe in te stellen..

groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Teller ombouw 95% afgerond (zie post 21/6)

Bericht door Multivan Generation »

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 802
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Teller ombouw 95% afgerond (zie post 21/6)

Bericht door HenkK »

Beste Roger, Ik heb het boek "sowird's gemacht"VW caravelle - transporter 9/90 bis 1/03 ISBN 978-3-7688-0738-8
Hier staan ook alle elektrische schma's in. Ik heb het gekocht in wormerveer bij autoboeken of zo iets, indien nodig kan ik dat nog wel even opzoeken.
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Teller ombouw 95% afgerond (zie post 21/6)

Bericht door Egbert&Manon »

Multivan Generation schreef:deze dus: http://de.openobd.org/vw/transporter_7d.htm#17

Da's interessant voor mij:

-> Kanal 30 (Tankgeberkennlinie)
Der Basiswert ist 128 nun könnt ihr in 1 Ohm Schritten einstellen, die jeweiligen Maximalwerte sind 120 bzw. 136.



De bedrading naar het tankvlotter loopt van dashboard naar de tank via de kortste route.
Dat is dus over de vloer,onder de mat, precies waar de bestuurder zijn voeten neerzet.
Bij mijn T4 was de isolatie op die plek versleten en er is kortsluiting ontstaan.
Sindsdien geeft de bandstofmeter "leeg" aan met bijbehorend piepje.
De meter komt wel een fractie van een milimeter omhoog.
De kombiinstrument herkent naar mijn mening de waarde van de tankvlotter niet meer.
Ik heb toen een topic hierover gemaakt, maar niemand wist hier een antwoord op.
Bij 2 Volkswagengarages kreeg ik te horen dat deze niet te herprogrammeren is en dat vervanging de enige optie is.

De basisinstelling is 128 lees ik en kan veranderd worden in waardes tussen 120 en 136.
Ik heb het gevoel dat de mijne, door de kortsluiting, op 1 van de uitersten is gekomen.

Volgens mij heb ik de Lowline uitvoering zonder canbus met blauwe verlichting.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Teller ombouw 95% afgerond (zie post 21/6)

Bericht door Roger B. (11)61 »

elektrische schema's heb ik van de verschillende bouwjaren die in mijn T4 huizen.... maar daar staat niet in hoe je het serviceinterval verzorgt, dat zit intern in de tellerunit.

zal eens bij open obd kijken.

@Egbert:

Zoals ik het begrepen heb werkt het met de telleruint-uitvoeringen als volgt:

Lowline is tellerunit zonder MFA geen rood verlicht display tussen snelheidsmeter en toerenteller
Mid line is tellerunit met MFA onderste helft is rood verlicht display tussen snelheidsmeter en toerenteller
Highline is teller unit met FIS hele vak tussen snelheidsmeter en toerenteller is rood verlicht display
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Teller ombouw 95% afgerond (zie post 21/6)

Bericht door Egbert&Manon »

http://www.t4-wiki.de/wiki/Kombiinstrument_(Umbau" onclick="window.open(this.href);return false;)

Ik heb geen rood verlicht display tussen de meters.
Meters hebben blauwe verlichting.
Aan de achterzijde 1 blauwe en 1 groene stekker.

Om te zien of het canbus is, zou ik het moeten uitbouwen.
Ik meen een sticker op de draadboom gezien te hebben met "88pk TDI 2003"
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Teller ombouw 95% afgerond (zie post 21/6)

Bericht door Roger B. (11)61 »

Egbert&Manon schreef:http://www.t4-wiki.de/wiki/Kombiinstrument_(Umbau)

Ik heb geen rood verlicht display tussen de meters. lowline dan dus lijkt me, zonder canbus heeft overigens nooit zo'n display
Meters hebben blauwe verlichting. dat is altijd bij de tellers na '98
Aan de achterzijde 1 blauwe en 1 groene stekker. dat is altijd bij de tellers na '98, met FIS heb je nog een derde stekker erbij (meen een rode)

Om te zien of het canbus is, zou ik het moeten uitbouwen.
Ik meen een sticker op de draadboom gezien te hebben met "88pk TDI 2003"

canbus-tellers werken niet volledig (oa toerental) in een auto zonder canbus.... is dus afhankelijk van het bouwjaar van je motor en vooral van de motorcomputer van je motor.... volgens mij zou een tellerunit van een tdi uit 2003 MET canbus moeten zijn
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Teller ombouw 95% afgerond (zie post 21/6)

Bericht door Egbert&Manon »

Dus moet ik een redelijk nieuwe ACV-blok hebben?
(Ik dacht dat het 1 van de eerste series was)
Kan ik de leeftijd uit de motorcode halen?
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Plaats reactie