Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Teller ombouw 95% afgerond (zie post 21/6)

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Begonnen met teller ombouw

Bericht door Roger B. (11)61 »

C1 is 470??? mu? en dan iets van 20-40 volt ofzo?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Begonnen met teller ombouw

Bericht door Roger B. (11)61 »

even ter controle:

Bestellijstje componenten:
omschrijving......................bestelnummer conrad............prijs
2N2222a............................... 163147-62...................€ 0,73
1N4001................................ 162213-62...................€ 0,06
2K2 1W weerstand................... 419605-62...................€ 0,16
47R 1W weerstand................... 419400-62...................€ 0,16
100R 1W weerstand................. 419443-62....................€ 0,16
Zener 6,2V 500mW.................. 180114-62....................€ 0,18
Elco 470ufd 25 V..................... 442625-62....................€ 0,18

Maar als ik met mijn zeer beperkte kennis het schema bekijk zie ik niet hoe ie inverteerd...

zeg maar waar ik mis ga....

op C1 komt het huidige signaal binnen (12 volt als het lampje aan moet zeg maar)
hierdoor komt er een spanning opde basis van de transistor en gaat deze geleiden
daardoor kan er stroom lopen vanaf D5 via R9 door de transistor waarbij de uitgang ook weer hoog wordt als ik hoog aanstuur....

ik zal wel iets over het hoofd zien, maar ik zie niet hoe deze schakeling de uitgang aan massa legt als ik er 12 volt in stuur....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Begonnen met teller ombouw

Bericht door Roger B. (11)61 »

effe zelf gegoogled op inverter en kom oa op deze site dit simpele schakelingetje tegen:

Afbeelding

als ik dat zo bekijk zou ik in jouw schakeling de uitgang moeten nemen op het knooppunt van R9/R8 en de collector van Q2 en de emitter van Q2 aan massa moeten leggen....

of ga ik weer ergens totaal de fout in?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Begonnen met teller ombouw

Bericht door Rotor »

Ik ben net wakker, ik kijk even welke het beste is.........
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Begonnen met teller ombouw

Bericht door Roger B. (11)61 »

goede morgen dan maar :zwaai
Neem rustig eerst een :koffie komt niet op een uur of een dag hoor :knipoog


die teller en alle toebehoren dat ik al gekocht had ligt hier al een half jaar ofzo, dus het maakt niet uit als ie een week later ingebouwd wordt :bifun
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Begonnen met teller ombouw

Bericht door Rotor »

Roger B. (11)61 schreef:even ter controle:





ik zal wel iets over het hoofd zien, maar ik zie niet hoe deze schakeling de uitgang aan massa legt als ik er 12 volt in stuur....
Hi Roger, ik ben weer wakker :nuts en het klopt wat je zegt, de schakeling van mij geeft hoog als je aan de ingang ook hoog geeft, dus valt deze af.
Die schakeling die jij plaatste regelt naar min, dus daar heb je ook niets aan.
Wat nu te doen? de schakeling is eigenlijk nog complexer dan ik op het eerste oog dacht, mijn gedachten gaan nu uit IC waar wel 1/0 aan de uitgang komt.
En ja het eenvoudigst is toch te werken met een relais.
Ik zal eens kijken naar een IC die wel luistert naar wat zijn baasje wil.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Begonnen met teller ombouw

Bericht door Roger B. (11)61 »

maar ik wil toch juist dat er een volle plus als signaal aan komt (12 volt (=13,8-14,5 volt boordnetspanning) en als dat signaal er is dat ik dan een massa signaal als uitgang heb en als die 12 volt op de ingang er niet is, dat ik dan 12 volt heb, is waarschijnlijk geen probleem...

die simpele schakeling doet dat toch?

geen spanning op basis ==> geen spanningsval over de collectorweerstand ==> uitgang = boordnetspanning
wel spanning op de basis, via transistor is uitgang nagenoeg 0 volt (alleen de -wat was het? 1,2 volt?- die over de transistor valt dus beduidend lager dan 12 volt ==> misschien voldoende massa-signaal voor de controlelampjes van de tellerunit
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Begonnen met teller ombouw

Bericht door Rotor »

Een kleine spanning op de basis zal de transistor open sturen, dus krijg je de volle boordspanning op de uitgang, de drempelspanning zou je dus instelbaar kunnen maken, door instelpot op te nemen op de basis van de transistor, denk zelf aan eentje van 10 k.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Begonnen met teller ombouw

Bericht door Roger B. (11)61 »

en als je voor de basis nou eens een 10 volt of zo zener plaatst zodat er pas boven 10 volt spanning naar de basis gaat?
schema.gif
(3.3 KiB) 212 keer gedownload
welke waarden zijn dan verstandig voor collectorweerstand en basis weerstand en zener? en welke transistor?
Laatst gewijzigd door Roger B. (11)61 op 08 jun 2010, 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Begonnen met teller ombouw

Bericht door Rotor »

Dat gaat niet lukken, je kunt wel een zener plaatsen, maar deze zal dan zorgen dat de spanning niet hoger wordt dan de waarde van de zener, een potmeter zou dus mooier zijn, daarmee zou je al bij een spanning van zeg maar 3 volt de transistor open sturen.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Begonnen met teller ombouw

Bericht door Roger B. (11)61 »

effe schema erbij gezet....die zener laat toch pas spanning door als het signaal meer dan de zenerspannig is?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Begonnen met teller ombouw

Bericht door Rotor »

zie een zener maar als een spanning stabilisator , dus bij een zener van 9 volt , zal deze alles wat er boven komt, weg zeneren.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Begonnen met teller ombouw

Bericht door Roger B. (11)61 »

maar een potmeter verlaagt de asisspanning alleen als er stroom doorheen loopt, dus de spanning daalt pas als er al stroom loopt en als er stroom loopt geleid je transistor, en gaat er stroom door de collector weerstand waardoor daar spanning over valt en dus daalt de uitgangssignaalspanning.......

denk dat die (regelbare) weerstand voor de basis niet de oplossing is.... je moet een drempel creëren.


maar als een zener zo simpel werkt als jij zei, waarom wordt ie dan niet altijd zo gebruik als stabi (meen me te herinneren dat je dan een schakelingetje van weerstanden om de zener moest zetten om een max-spanning te regelen met de zener.

Een zener diode blokkeerd de stroom in sper richting toch net als een gewone diode TOT je de zenerspanning bereikt, dan slaat ie door?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Begonnen met teller ombouw

Bericht door Rotor »

Hoe hoger de weerstand naar de basis is, des te later hij in geleiding gaat, dus je kunt dus met een potmeter het punt van geleiden instellen.
Een stabilisator met een zener werkt heel mooi, wordt ook vaak toegepast, zeker voor hogere stromen, pak een 2n3055 en zet op de basis een zener van 12 volt, dan zal deze de spanning keurig op 12 volt houden, en deze kan dan wel 5 ampère aan.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Begonnen met teller ombouw

Bericht door Roger B. (11)61 »

en idem met een 5 volt zener?

(moet voor ander project een redelijk stabiele 5v en 12v met iets meer stroomcapaciteit in de auto hebben)

Maar even naar deze problematiek:

Welke componenten kan ik het best nemen?

R1 =collector weerstand = waarde?
R2 =basisweerstand (alleen potmeter of potmeter in serie met vaste weerstand?)= waarde(n)?
T1 =Transistor, welke?

en meer is dan dus in principe niet nodig? (behalve stukje printplaat en doosje enzo)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie