Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

De APK en de eigenwijze drol.......(ikke dus)

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Blue Thunder 505
Berichten: 156
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:16
Locatie: Almere

De APK en de eigenwijze drol.......(ikke dus)

Bericht door Blue Thunder 505 »

Mijn buurman heeft de bus APK gekeurd en daar ben ik heel blij mee!
In ene keer goedgekeurd! :jumpklap

Als grap verteld hij dat mijn bus zo "illegaal" als wat is.
Toen ik hem vroeg hoezo keek hij mij verbaasd aan als of ik hem in de maling nam.
Hij vertelde dat de bus opgevoerd was en dat de katylisator ontbreekt en hij hierdoor wel problemen kom krijgen bij de keuring.
Dat de bus wat meer vermogen heeft is volgens mij geen probleem en dat hij geen katylysotor heeft ook niet mits hij een goede roetmeting heeft.
Klopt dat wat ik vertel?
:ie
http://www.automake-up.nl

TALENT CONTROLS POWER
Gebruikersavatar
francisco
Berichten: 819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 19:59
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Bericht door francisco »

humz, als de roetmeting goed is maak het voor een APK niks uit, tenzij je een steek proef krijgt, want dan kunnen ze wel moeilijk doen

grt frank
Bikevouwer
Berichten: 789
Lid geworden op: 08 apr 2007, 17:12
Locatie: 't Veld
Contacteer:

Bericht door Bikevouwer »

Helaas ben je idd illegaal bezig, er is nl een typegoedkeuring afgegeven voor je T4 en in de omschrijving staat vermeld dat je een KAT hebt,
Als je de KAT er dus ondervandaan trekt voldoe je niet meer aan de typegoedkeuring die is afgegeven voor jouw type.
Bij een eventuele politie controle waar dit bij gecheckt word ben je dus strafbaar
oussie
Berichten: 30
Lid geworden op: 23 mar 2007, 15:04

Bericht door oussie »

Helaas ben je idd illegaal bezig, er is nl een typegoedkeuring afgegeven voor je T4 en in de omschrijving staat vermeld dat je een KAT hebt
Ook ik heb een rvs eps katvervanger, en ben net gekeurd. Zonder problemen. Er staat geen kat op mijn kentekenbewijs. Ik denk dat die vlieger ook alleen opgaat voor geel kenteken, en niet voor grijs.

Als ik op het kenteken kijk van mijn alfa, staat de kat gewoon vermeldt.



Ik heb hier een jaar geleden al naar gezocht, ook de rdw geeft hier niets aan over de kat.



Gr
oussie
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Bericht door Pim 328 »

Keuringseis omtrend de uitlaat is.

Deze moet deugdelijk bevestigd zitten (uitlaatrubbers mogen dus niet kapot zijn)
en in de uitlaat mag nergens een gat zitten zodat er uitlaat gassen kunnen ontsnappen.
Staat niks omschreven of hier een kat of zo onder moet zitten of aantal dempers.

Over het vermogen wordt bij de Apk al helemaal niet moeilijk gedaan, staat al helemaal niks over geschreven anders zou elke auto die chiptuning heeft afgekeurd worden.
aernout

Bericht door aernout »

voor een grijskenteken diesel is een KAT geen APK eis.
voor alle andere voertuigen wel.

kortom, al staat er een kat vermeld op het grijze kenteken van een T4, hoeft ie er voor de APK niet onder te zitten.

als je met een golf aankomt waar een KAT op het kenteken staat, moet ie er ook onder zitten voor de APK!

enne, type goedkeuring en APK zijn naar mijn idee twee verschillende dingen.

dus je zal vast illegaal bezig zijn, maar voor de APK maakt dat niet uit!!!

(doe je buurman de hartelijke groeten :jump )
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Bericht door Ron---63--- »

Is onzin Fred,
Ik rij al 4 jaar ornd zonder kat. Zelfs al 2 jaar zonder dempers ofzo en ben iedere keer nog goedgekeurd ok bij de dealer. De uitstoot was zonder kat zelfs nog beter dan met kata. Ze snapten bij de dealer er ook niks van.

Gewoon zonder kat blijven rijden Fred. Buurman van je heeft er geen verstand van :happy
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV

Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA

Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Jimbo
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 jan 2007, 23:55

Bericht door Jimbo »

Lees het verhaal bij EPS maar eens over Kat en grijs kenteken.

Hij hoeft er NIET onder, indien grijs kenteken en niet vermeld op kenteken.
Nu staat hij over het algemeen niet vermeld op het kentekenbewijs op grijs kenteken waardoor hij er niet onder hoeft. Je buurman is dus aardig illegaal bezig met

a:goedkeuren van in zijn ogen foute auto's
b: en het niet kennen van de regeltjes :bifun

Maar ja als je de regeltjes nauwkeurig op zou volgen mag je helemaal niets aan je bus aanpassen, zelfs geen andere velgen... :muur

Bij mij al 6 jaar door de keuring zonder problemen (wel steeds met de loadindex van mijn banden die ik dan netjes verving door mijn winterbanden.)
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Bericht door Dirk/970 »

Op het kentekenbewijs van mijn geel kenteken bus (omgekeurd tot camper) staat geen kat vermeld. Kan ik hiermee wel een katvervanger plaatsen zonder problemen bij de APK? Of moet bij geel kenteken altijd een kat aanwezig zijn, ook als deze niet op het kentekenbewijs staat?

Update, van de site van EPS:
KAT VERPLICHTINGEN BIJ EEN DIESEL:

De kat is bij een diesel of een turbodiesel NIET VERPLICHT, zolang de wagen maar door de roettest komt.
Dit geldt volgens EPS ook voor geel kenteken diesel, dus zou mijn bussie ook zonder kat kunnen ... tenzij deze kennis achterhaald is?!
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Plaats reactie