Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

bolletjes aan uiteinde koppelingstang

vragen over de T4
h4nsl3mm3n

bolletjes aan uiteinde koppelingstang

Bericht door h4nsl3mm3n »

ik heb een verlengde t4, dubb. cabine. bj 1996
Sinds vorige week schakelt hij heel moeilijk nog naar 1,2 en 5. Nu blijkt dat de bolletjes aan de uiteinden het dwarsstangetje (op het einde van de koppelingstang) uit hun houders hangen. Ik vond eronder een kapot gelig rubberdopje (cilindervorm met bodem, ca 2,5 cmø) maar weet niet of en hoe dit ermee te maken heeft. Wie weet wat hier aan de hand kan zijn?
Laatst gewijzigd door h4nsl3mm3n op 28 sep 2010, 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: bolletjes aan uiteinde koppelingstang

Bericht door Roger B. (11)61 »

zoek maar eens op schakelstang en bolletje, veel leesplezier.

komt er op neer dat die verslijten en vervangen kunnen worden, onderdeel kost niks, montage iets meer moeite. Verder is smeren van scharnier- en gewrichtpunten onder de pook en op de bak sterk aan te bevelen..........

is allemaal al vele malen uitvoerig besproken in het forum
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
h4nsl3mm3n

Re: bolletjes aan uiteinde koppelingstang

Bericht door h4nsl3mm3n »

dank je, ik zocht totnutoe enkel bij Google maar daar kwam ik niet veel tegen.
(tot vanmorgen was het voor mij onmogelijk om nog op deze site in te loggen)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: bolletjes aan uiteinde koppelingstang

Bericht door Multivan Generation »

nou welkom zou ik zeggen..

Leuke naam---> waar staat ie voor...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
h4nsl3mm3n

Re: bolletjes aan uiteinde koppelingstang

Bericht door h4nsl3mm3n »

_9280664.jpg
_9280664.jpg (71.38 KiB) 6226 keer bekeken
Zowat alle betreffende topics gaan over een verdwenen bolletje. Bij mij zitten ze er nog allebei : de bruine en de witte. (zie foto)
Maar je kunt ze gewoon heen en weer bewegen door de ringen waar ze volgens mij in horen klem te zitten. Er vlakbij vond los geraakt ik een rubberdopje (foto). Kan het zijn dat de bolletjes zaten gevat in dat soort rubberdorpjes en dat zie er uit zijn?

Want als ik de bolletjes weer terug in de positie in de ringen zet, kan ik weer heel even gewoon schakelen tijdens het rijden, totdat ze er weer uit glijden.

Zijn die rubbertjes (als het dat is) als set te koop en is aan te reden om dan ook maar meteen ook de bolletjes te vervangen voor het geval ze gesleten zijn?
Bijlagen
_9280665.jpg
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: bolletjes aan uiteinde koppelingstang

Bericht door Multivan Generation »

Dat wat je in je hand hebt,
daarin hoort het witte bolletje aan de linkerzijde ingeklemd te worden.
En dat kost veel kracht.
Dus dat kan zeker de oorzaak zijn!

Die bolletjes kosten niet zo heel veel en zo te zien staan ze erg droog!!
Na het terugplaatsen heel veel vet er op en er rond smeren...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: bolletjes aan uiteinde koppelingstang

Bericht door sgsdebruijn »

015 311 544 - Kogel/schakelbolletje
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
h4nsl3mm3n

Re: bolletjes aan uiteinde koppelingstang

Bericht door h4nsl3mm3n »

Dus wat moet ik dan precies nieuw kopen: ook de bolletjes zelf? Of alleen twee rubbers? Of maar één?

En: als de bolletjes er nog zitten haal ik me dan niet een pittig werkje op de hals door ze gaan te vervangen? Kun je ergens aan zien of dat nodig is/kunnen ze slijtage vertonen?
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: bolletjes aan uiteinde koppelingstang

Bericht door sgsdebruijn »

als je toch bezig bent zou ik die bolletjes ook doen, nr's van die rubbertjes heb ik niet.
Als je bij de dealer het nur van de bolletjes meeneemt kan hij in ETKA in de tekening ook de rubbertjes wel terugvinden denk ik.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Henk T
Berichten: 79
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:22
Locatie: Wagenborgen

Re: bolletjes aan uiteinde koppelingstang

Bericht door Henk T »

Nummer van het busje = 701 711 166 voor zover ik het kan zien.
Prijs volgens Etka (oude versie) € 1.12
Kogel € 3,60
:ikrij
1,9 TD 2002
Westfalia California 2,4 1995
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: bolletjes aan uiteinde koppelingstang

Bericht door Roger B. (11)61 »

busje zit alleen aan de motorzijde, aan de andere kant hangt het bolletje "los" onder die beugel
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: bolletjes aan uiteinde koppelingstang

Bericht door Herman744 »

Kunststof busje schakelbolletje handleiding

Vanmiddag de versnellingsbediening weer gangbaar gemaakt. 2.4D AAB-motor 1992
295000 km op de teller.

Bij mij was alleen het kunststof hulsje aan de linkerzijde kapot. Verhard en gebroken door ouderdom. Kogeltje was nog in prima staat.

Nieuw hulsje gehaald bij VW voor € 1,40. Was op voorraad.

Werkwijze door mij gehanteerd:
1. Verwijder accuafdekking en plastic plaat links van accu.
2. Kantel grill naar voren.
3. Maak de steun waar het hulsje in moet, los 2x M13. Lastig bereikbaar.
4. Slijp de dichte zijde van het nieuwe hulsje wat schuiner af. Dit vergemakkelijkt het inpersen. Breng wat vaseline aan op de vlakken die moeten glijden.
5. Zet de steun tussen twee plankjes, met daartussen het nieuwe hulsje en zet het in de bankschroef. Zorg dat alles goed uitgericht is en draai rustig de bankschroef dicht. Tijdens inpersen evt. met schroevendraaier wat meehelpen. Het hulsje vervormt door de vereiste kracht wel, maar dat komt weer goed. Hulsje zit nu 3/4 in de bus van de steun.
Haal steun uit bankschroef en druk op de werkbank het hulsje verder door de bus.
6. Breng een geschikt smeermiddel aan in de huls. Vaseline?
7. Monteer de steun terug.
8.Maak het kogeltje schoon en breng wat vaseline aan.
9.Maak een blokje hout van ongeveer 4x4cm en een lengte van, aan één zijde 9,5 cm en de andere zijde 10 cm en plaats dat tussen steun en motorblok. Dit is om er voor te zorgen, dat de steun niet verbuigt tijdens het indrukken van het kogeltje, want hiervoor is nogal wat kracht vereist.
10. Neem een flinke pijp of koevoet (één meter lengte) en plaats die vanbovenaf tussen het asje van het rechterbolletje en carosserie. Mogelijk zijn wat hulpplankjes vereist. Richt het linkerbolletje naar het midden van de nieuwe huls (helper) en druk (met behoorlijke kracht) het kogeltje in de bus.
11. Bouw alles weer in.

Ik heb ook meteen de gaskabel bij de brandstofpomp losgemaakt en van de kabelgeleiding op het motorblok en vol laten lopen met WD 40. Had al eens last van stroeflopende gaskabel. Was er nou toch vlakbij bezig.

Misschien heeft iemand iets aan deze beschrijving,

Groet,
Herman744 met dank aan Marcel.

Herman744


Berichten: 239
Geregistreerd op: ma jan 15, 2007 20:23
Woonplaats: Oost-Brabant
Privébericht
h4nsl3mm3n

Re: bolletjes aan uiteinde koppelingstang

Bericht door h4nsl3mm3n »

het rechterbolletje (niet de witte) hangt nu zonder rubber in de metalen beugel. Ik vroeg eerder of er een of twee rubbers nodig waren maar daarop kwam er geen duidekijk antwoord. Dus ik heb alleen voor het witte bolletje een rubberhoes. Alles is nu gemonteerd maar het schakelen loopt erg stroef. Wat is er aan de hand? Ook rechts een rubber nodig?
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: bolletjes aan uiteinde koppelingstang

Bericht door Roger B. (11)61 »

alles uitgebreid ingevet (ook onder de pookhoes alle scharnierpunten)?

olielevel in de bak ok?

bij de mijne zat er niets om het bolletje in de beugel die op het schakelmechaniek van de bak zit (het oranje bolletje zeg maar) maar mijn auto was 11,5 jaar en 320000 km oud toen ik hem kreeg.

het witte bolletje moet in dat busje in dat metaal geklemd zitten en alleen maar om de bol kunnen scharnieren, niet heen en weer bewegen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: bolletjes aan uiteinde koppelingstang

Bericht door Herman744 »

Hoi,

Om het rechterbolletje zit bij mij niets. Bolletje beweegt tussen twee metalen plaatjes.

Ergens iets verbogen tijdens het monteren, want het kost nogal kracht om het linkerbolletje te plaatsen.

Groet en succes verder,

Herman744
Plaats reactie