Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Uitlezen standkachel

vragen over de T4
Jan-
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 aug 2013, 14:46

Re: Uitlezen standkachel

Bericht door Jan- »

In de manual staat:

048 Open circuit - fuel metering pump
Disconnect connector from fuel pump and measure resistance value of fuel pump (see values, pg 22). If resistance values O.K., then reconnect cable harness to the fuel pump. Disconnect connection S1/B1, and measure the resistance value between pin 5 and pin 10. If O.K., replace control unit.
pg22: Fuel metering pump 10 Ohm ± 0.5 ohm

Dus daarmee bedoelen ze volgens mij wel de elektrische weerstand. En ik meet ook 10 ohm.
Maar ik heb inderdaad ook mijn bedenkingen of de pomp wel goed is, want als ik met de hand 12V pulsen geef, zie ik geen brandstof door de aanvoerslang lopen. Ik zal eens kijken of ik hem beter gangbaar kan maken. En anders kan ik nog een pompje van iemand lenen om te kijken of het dan wel werkt.
Jan-
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 aug 2013, 14:46

Re: Uitlezen standkachel

Bericht door Jan- »

Hier nog wat praktische info over de pomp: http://letonkinoisvarnish.co.uk/Eberspacher_Fuel_2.html" onclick="window.open(this.href);return false; Als je het filterje er uit haalt mag je hem zelfs tot 200 graden verhitten gedurende 10 minuten.

Als ik het zo lees is het type pomp wel belangrijk voor de dosering, maar zou een ander type pomp geen storingscode 48 moeten geven. Ik heb parallel aan de pomp nog een 5 watt lampje aangesloten en dan lukt het nog steeds niet om de foutcode te wissen. Dus ik ben bang dat er toch iets met mijn ECU aan de hand is.
Gebruikersavatar
PJJ-65535
Berichten: 377
Lid geworden op: 22 nov 2008, 16:52
Locatie: Schouwen-West

Re: Uitlezen standkachel

Bericht door PJJ-65535 »

Jan,

heb je na ons telefoongesprek nog geprobeerd met een "verse" XP - installatie en dan de software er op met de Virtual Comm (VCOM) drivers?

groet, :zwaai

Pieter.
Life's no monkey business.........
Jan-
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 aug 2013, 14:46

Re: Uitlezen standkachel

Bericht door Jan- »

Ik heb het uiteindelijk niet meer met een verse XP geprobeerd. Ik had al zo veel tijd geinvesteerd om het via een OBD adapter uit te lezen. En er zijn ook handleidingen dat het met Windows 7 zou moeten werken. Er zijn te veel combinaties en te veel vraagtekens of bepaalde dingen wel werken, dat ik maar een officiele thermostaat met diagnose heb aangeschaft. Ik weet nu wel dat de diagnose op mijn ECU werkt, dus ik zou ooit nog eens een poging kunnen wagen, maar voorlopig wil ik eerst eens een werkende kachel hebben. De vraag is b.v. nog of het werkt met mijn adapter en de hardware van 1 van mijn laptops of een combinatie hiervan. En dan nog eens alle software combinaties en instellingen. Als ik meer weet zal ik het hier zeker laten weten.
Jan-
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 aug 2013, 14:46

Re: Uitlezen standkachel

Bericht door Jan- »

Om nog even het verhaal van de kachel zelf af te maken:

Ik heb weer een 2e hands kachel aangeschaft. Deze keer was hij werkend te zien voordat ik hem had aangeschaft. Met deze nieuwe ECU werkt mijn oude kachel ook. En het oude pompje bleek ook gewoon te werken. Na 3 kwartier liep hij nog mooi rustig zonder te walmen of te stinken.

De vraag is nu wel wat ik het beste met die oude kachel zal gaan doen. Voor 200 a 300 euro een ECU kopen en deze set dan verkopen. Of de onderdelen verkopen of zelf als reserve houden.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Uitlezen standkachel

Bericht door Multivan Generation »

Mooi dat je er achter bent wat het was en nu een werkende kachel hebt.

Als je het jezelf financieel kunt veroorloven, dan zou ik hem houden..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
PJJ-65535
Berichten: 377
Lid geworden op: 22 nov 2008, 16:52
Locatie: Schouwen-West

Re: Uitlezen standkachel

Bericht door PJJ-65535 »

eens met Multivan.
Life's no monkey business.........
Gebruikersavatar
Eetsjbie
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 jul 2013, 19:40
Locatie: Druten
Contacteer:

Re: Uitlezen standkachel

Bericht door Eetsjbie »

Hallo @all,

Ik heb de Eberspächer set gekocht om het blok voor te kunnen verwarmen in de winter. Zie ook dit topic:
viewtopic.php?f=2&t=39884
Nu heb ik alles uit elkaar. Koelvloeistof er uit en zo en ik wil de Eberspächer eerst een keer 'droog' testen.

Ik probeer de kachel te starten door de nieuwe kabelboom te gebruiken. Als ik de rode en gele draad van het klokje tegen elkaar houd, hoor ik een relais schakelen van de uitbreidingsset, maar verder gebeurt er niets. Het geheel trekt zo'n 300mA en als ik de stekker naar de kachel er uit trek zo'n 250mA.
Ik heb al geconstateerd dat het gloeibougie defect is (enkele kOhms). Natuurlijk geen nieuwe op zondagmiddag, dus ik heb met een paar meter draad een weerstand van 0.9 Ohm gemaakt, dus hij zou nu een goede gloeibougie moeten 'zien'.
Het brandstofpompje zit ook nog in de auto ingebouwd, dus ik heb een ander pompje (ruitensproeiers) die ongeveer dezelfde weerstand heeft, aangesloten.
Maar nog steeds geen enkele reactie. Als ik 7,5 Volt op de ventilatormotor zet, begint hij vrolijk te draaien.
Alle sensoren lijken goed te meten (vlambewaking iets meer dan 1kOhm en de andere twee zo'n 19kOhm).

Nu las ik op een Duits forum dat de ECU, wanneer je een keer of 10 met een kapotte gloeibougie probeert te starten, hij zichzelf op slot zet en d.m.v. de diagnose gereset moet worden voordat hij het weer probeert. Klopt dit?
Zo ja, dan zal ik dus òf zo'n kabel moeten maken òf iemand moeten weten die dit kan.
Kunnen ze bij VW de Eberspächer uitlezen? Hij ligt nu los op de werkbank, dus ik kan hem zo meenemen.

Heeft één van jullie nog een gouden tip?

Met vriendelijke groet en alvast bedankt voor jullie reacties,

Hans Bruisten
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Uitlezen standkachel

Bericht door koekie520 »

Dat kan ik je bevestigen. Tegen het einde van vorige winter begon de mijne moeilijk te doen. Ik heb toen een nieuwe bougie geprobeerd maar ik heb hem toen niet draaiend gekregen. Ben ermee bij een verdeler geweest in die zei me dat hij elektronisch geblokkeerd was en dat spanningsloos zetten niet helpt.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Uitlezen standkachel

Bericht door Multivan Generation »

Misschien stom hoor,
maar als je er geen gloeibougie in doet, maar die simuleert omdat je even geen nieuwe tot je beschikking hebt,
dan zal de ingespoten diesel in de kachel, natuurlijk nooit ontbranden..
Gebruikersavatar
Eetsjbie
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 jul 2013, 19:40
Locatie: Druten
Contacteer:

Re: Uitlezen standkachel

Bericht door Eetsjbie »

@Koekie520: en heeft de verdeler hem kunnen resetten, waarna hij het weer deed?

@Multivan Generation: hij komt helemaal niet zo ver dat hij diesel in wil gaan spuiten. Wanneer ik de spanning er op zet gebeurt er niets, ventilator gaat niet eens draaien. Het enige wat hij doet is zo'n 50mA gebruiken.
En de nieuwe gloeibougie is inmiddels onderweg uit Duitsland.

Ik heb mijn USB diagnosekabel met een paar draadjes op de 8-polige stekker aangesloten, maar ik kan geen verbinding krijgen. Deze kabel werkt wel op de T4 (AHY motor 1999), kan ik alles mee uitlezen in VCDS lite. Alleen kan ik op de één of andere manier niet in de ECU van onze Seat Ibiza (BBY motor 2003). Heeft de Seat ECU een bepaald protocol nodig wat mijn kabel niet ondersteunt? En wat toevallig hetzelfde is als de Eberspächer?

Wie kent er iemand in de buurt van Nijmegen/Tiel die mijn Eberspächer uit kan lezen?
Wat voor kabel kan ik het beste kopen? Serieel / USB / Bluetooth / WiFi maakt me niet zo veel uit. Belangrijk is voor mij dat hij zo veel mogelijk (VAG) protokollen ondersteunt. En dat hij met gratis of niet te dure software te gebruiken is. Ik vind honderden Euro's voor een stekker met VCDS een beetje overdreven. Het mag wel een paar tientjes kosten.
Ik kwam op een Duitse site de WBH BT5 tegen, daar schijnt een gratis software pakket mee te kunnen werken. Heeft één van jullie daar ervaring mee?

Groet, Hans
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Uitlezen standkachel

Bericht door koekie520 »

Jep, mijn kacheltje brand weer zoals het hoort.

http://www.eberca.nl/NL/over-eberca/
Gebruikersavatar
Eetsjbie
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 jul 2013, 19:40
Locatie: Druten
Contacteer:

Re: Uitlezen standkachel

Bericht door Eetsjbie »

Bedankt Koekie520 :toppie
Met jouw link heb ik gevonden dat er zo'n 10km verderop een dealer zit die hem uit kan lezen.
Ik zal hem daar binnenkort naartoe brengen :ikrij .

Groet :zwaai , Hans
Plaats reactie