Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Dynamo defect?

vragen over de T4
Plaats reactie
Lars
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 apr 2007, 10:48

Dynamo defect?

Bericht door Lars »

Bij starten vandaag bleef het lichtje van de dynamo branden - zwakker overigens dan het controle-lichtje voor de oliedruk ernaast.

Zojuist heb ik de accuspanning nagemeten: 12,6V zonder draaiende motor, 12,3 mét draaiende motor na flinke dot gas. Met andere woorden: de dynamo levert geen stroom.

Nu ben ik bang dat de motor uit zal vallen onder het rijden. Hoe snel mag ik verwachten dat dit gaat gebeuren (kan ik er nog 'n dag mee door? Heb helaas geen tijd voor de garage morgen).

Waar zou ik best beginnen met zoeken naar het probleem? Kunnen het slechts de koolborstels in de dynamo zijn, en is er een manier om daar achter te komen? Wat zoeken in de archieven van dit forum leverde me helaas niets op.

Groet, Lars
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Bericht door René »

Zal idd de koolborstelbrug (spanningsregelaar) wel wezen, kun je zo uitwisselen. Zolang je weinig tot geen stroom verbruikers inschakeld kan het wel even, maar opeens zal ie stil vallen door dat de brandstof klep dicht valt, die wordt open gestuurd door 12v.

Rene
Lars
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 apr 2007, 10:48

Bericht door Lars »

Bedankt Rene, heb je ervaring met het vervangen van die dingen, is dat eenvoudig zelf te doen?

Moet morgen een paar honderd kilomter rijden, dat zal wel eens teveel kunnen zijn zeker...

Groet,
Lars
Plaats reactie