Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

koelvloeistof

vragen over de T4
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

koelvloeistof

Bericht door j.d.hukema »

Mijn lampje en zoemer van de koelvloeistof ging aan na het starten.Bleek er te weinig koelvloeistof in de pot te zitten .Bij gevuld en alles is weer goed.Wel op lekkage gecontroleerd , waterpomp doet het ook ,kop[pakking is ook goed,hij blijft ook op 90 graden staan tijdens het rijden.ventilators slaan ook aan.Toch geen idee waarom ik bij moet vullen.Wie heeft dit wel eens meegemaakt.
Volgens een monteur moet je wel eens bijvullen.Oja na dat ik bijgevuld heb was de meter wat wispelturig .

Dick
Henk T
Berichten: 79
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:22
Locatie: Wagenborgen

Bericht door Henk T »

Bij mij zat er een haarscheurtje in de kunstof aansluiting op de kop.
En dat valt bijna niet op.
zie rode cirkel op de foto
Afbeelding
Afbeelding
1,9 TD 2002
Westfalia California 2,4 1995
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5269
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Bericht door René »

kan ook zijn dat je nalooppompje een versleten O ring heeft (als je een naloop pompje hebt natuurlijk)

René
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

temp

Bericht door j.d.hukema »

Hallo Berrie en Rene

Temp blijft nu 90 graden maar wat ik nog wel heb is dat de meter als ik hem start gewoon naar 90 graden gaat maar als ik ongeveer tien minuten gereden heb slaat hij ineens helemaal terug naar nul en komt dan weer langzaam omhoog naar 90 graden. Kan dit lucht in het systeem zijn. Hier is hij mee begonnen nadat ik hem bijgevult heb Zal in ieder geval de o ring controleren als het pompje aanwezig is dat zoek ik uit.

Dick
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5269
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Bericht door René »

dit probleem had ik ook tijdens een rit naar groningen, tijdens het rijden temperatuur valt wel ( blauwe tellerunit) na het veravngen van de temp sensor probleem opgelost.

Wil hem wel uitlezen op de 60jr vw meeting??

waarschijnlijk krijg je dan de volgende code te zien:

01039 - Coolant Temperature Sensor (G2)
30-10 - Open or Short to B+ - Intermittent
01039 - Coolant Temperature Sensor (G2)
29-10 - Short to Ground - Intermittent
en dan is de sensor kapot

René
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

temp

Bericht door j.d.hukema »

Harstikke bedankt voor je tip.Kan zelf helaas niet bij de meeting zijn omdat ik dan elders verblijf. Maar vervang in ieder geval de sensor. kan geen kwaad.
En heb wel de mogelijkheid om hem te laten uitlezen.Maar een volgende keer hou ik me graag aanbevolen .Nog een vraagje .Volgens de dealer mag er alleen maar een type koelvloeistof in is dit juist .Heb namelijk bijgevult met koelvloeistof van een ander type. Ga wel volledig nieuwe koelvloeistof er in doen
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5269
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Bericht door René »

ligt aan bj, alle tdi motoren hebben die roze vloeistof (G12). Ook ik hou me hier maar aan, je weet immers maar nooit. Vroerger maakte de kleur niet zoveel uit, maar tegenwoordig is dat hele andere koek.

Ga voor de koelvloeistof naar een automaterialen (Brezan o.i.d. ) zaak, kost per 5 liter iets van 15 euro, en das andere koek als de dealer.

Rene
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

temp

Bericht door j.d.hukema »

Koop meenstal de onderdelen bij brezan.Maar vindt het nog steeds gek dat na bijvullen dit probleem ontstaat. In ieder geval de tip is goed.

Dick
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Bericht door Rotor »

Hoi, nog even iets over het bijvullen van de remvloeistof.
Als je remblokken/voering versleten zijn dan zakt de remvloeistof ook.
Monteer je nu weer nieuwe dus dikkere remblokken dan druk je de rem cilinder naar buiten, waardoor de kans bestaat dat de remvloeistof uit het remvloeistof potje stroomt. mvg Ton.
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

temp

Bericht door j.d.hukema »

Begrijp niet helemaal wat remvloeistof met koelvloeistof te maken heeft, maar het klopt wel wat je zegt over de remvloeistof bij vullen.

Dick
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Bericht door Rotor »

Dick, je hebt gelijk ik zat te slapen..sorry...mvg Ton.
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

temp

Bericht door j.d.hukema »

He rotor geeft niet is mij ook al eens overkomen
Groeten Dick
Die Bruine
Berichten: 207
Lid geworden op: 04 mar 2007, 02:29

Bericht door Die Bruine »

Als je thermostaat niet werkt bouwt de druk op en wordt dit door de overdruk afgevoerd. Zo heb ik ook een paar maanden rond gereden. Gelukkig zonder schade. Heeft me alleen wat slangen, O-ringen en een thermostaathuis gekost voordat het lampje ging branden :lach
T4 AHY zonder EPS, CC en stoelverwarming. Aangepast voor rolstoelvervoer.
Gebruikersavatar
Johan191
Berichten: 1768
Lid geworden op: 11 jan 2007, 13:30
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Bericht door Johan191 »

Het verhaal van Rene over het meelooppompje kan heel goed kloppen.
Ik heb hetzelfde gehad een tijdje geleden.
Ik heb toen ook op advies van René, deze (zeg maar 2e waterpomp) bekeken en jawel hoor, de O-ring van het pomphuis dichtte de boel niet goed meer af.
Dat kun je controleren door even de beschermbak onder de motor weg te halen, en direct onder je radiator zie je het bewuste pompje zitten.
Nieuw pompje kost 149 euries ex BTW. Aangezien de garage beweerde dat je geen andere O ring kunt krijgen voor deze pomp was ik knap eigenwijs.
Ook het onderdelenhuis heeft heel veel ringen :-)
Ik heb er 1 gebruikt van een wasmachinepomp (kan ook tegen hitte)
Voor een paar cent het probleem opgelost.
Maar kijk eerst maar eens of inderdaad dat pompje de oorzaak is. Ik denk het wel. Je ziet de lekkage pas wanneer je de beschermbak er onder weg hebt. Van bovenaf zie je niets.
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

temp

Bericht door j.d.hukema »

iedereen harstike bedankt voor de tips.Sensor niet stuk. bleek inderdaad de o ring te zijn. daarna bleef de meter nog onrustig.Kreeg van onze diesel monteur het volgende te horen.Rij naar huis met de kachel vol aan .Daarna heel voorzichtig de dop van het expansievaatje een paar slagen los draaien en de lucht laten ontsnappen.Kijk uit het is heet .Dan de motor weer koud laten worden en dan weer starten en gaan rijden.Wonderbaarlijk de meter blijft nu weer keurig op 90 graden staan en ik heb het idee dat hij minder lawaai maakt. Maar dat kan natuurlijk verbeelding zijn. En oja goede tip over de o ring. Heb een gebruikt die wij wel bij scheeps diesels gebruiken.
Plaats reactie