Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Tool om trillingsdemper te blokkeren

vragen over de T4
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: za jan 13, 2007 0:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Tool om trillingsdemper te blokkeren

Bericht door pluuke »

Een trillingsdemperblokkeertool dus :bifun
Zie foto's....mooie techniek hoor, watersnijden :yes

Het ontwerp heb ik gewoon 1 op 1 van T4-Wiki overgenomen.
Deze situatie dus :
Afbeelding
Geen gestunt met 3/4" of kruissleutel, hiervoor een pijp, voor op de koppen daarvan een dikke schijf gesneden met aan één kant een 1" aansluitvierkant, dus daar kun je meteen een grote momentsleutel opzetten.
Aan de andere kant een zeskant van de steekmaat van de krukasbout.
Dus deze pijp kun je meteen op de krukas steken, afsteunen op een kriksteun, sleutel erop en draaien maar.
Op de blokkeertool (rode plaat) wordt nog een stuk rond gelast waar je een buis overheen kunt schuiven, deze steunt dan af op de grond.

Hij is uiteraard te leen !!!! (als ik er mee klaar ben :adhd )
Bijlagen
Image11.jpg
Image12.jpg
Image13.jpg
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
frits k

Re: Tool om trillingsdemper te blokkeren

Bericht door frits k »

Mooi stuk werk man :goodidea
Gebruikersavatar
julien
Berichten: 270
Lid geworden op: di mei 31, 2011 14:58
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Tool om trillingsdemper te blokkeren

Bericht door julien »

Mooi gemaakt idd, pas wel op met eerste stuk dat op moment moet daar tordeert zo iets langs en dan klopt het aantal Nm niet meer.
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW

:T44EVER
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 30951
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Tool om trillingsdemper te blokkeren

Bericht door Multivan Generation »

@ Pluuke,
ik dacht dat je een kopie van die van mij gemaakt had? :knipoog

Of heb je weer je eigen interpretatie gemaakt? :yes
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: za jan 13, 2007 0:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Tool om trillingsdemper te blokkeren

Bericht door pluuke »

julien schreef:daar tordeert zo iets langs
Die gasbuis zal niet veel torderen :knipoog
De andere voor de tool wordt een koker 30x30x3, die zal ook niet veel doen,
maar wel iets om rekening mee te houden inderdaad.
Er mag geen moment veloren gaan in buiging van de tool, alles moet naar het boutje :toppie
Multivan Generation schreef:ik dacht dat je een kopie van die van mij gemaakt had?
Deze is identiek aan de T4-wiki uitvoering....er leiden meer wegen naar Wolfsburg...ehhhhh Rome natuurlijk :lach
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: zo mar 22, 2009 20:41

Re: Tool om trillingsdemper te blokkeren

Bericht door repelsteeltje »

pluuke schreef:
julien schreef:daar tordeert zo iets langs
Die gasbuis zal niet veel torderen :knipoog
De andere voor de tool wordt een koker 30x30x3, die zal ook niet veel doen,
maar wel iets om rekening mee te houden inderdaad.
Er mag geen moment veloren gaan in buiging van de tool, alles moet naar het boutje :toppie
Multivan Generation schreef:ik dacht dat je een kopie van die van mij gemaakt had?
Deze is identiek aan de T4-wiki uitvoering....er leiden meer wegen naar Wolfsburg...ehhhhh Rome natuurlijk :lach

Al zou dat buisje 3 volle slagen torderen voordat het maximale moment wordt bereikt, wat je er aan de voorkant in stopt komt er aan de achter kant weer uit..... denk daar maar eens over na.
Gebruikersavatar
julien
Berichten: 270
Lid geworden op: di mei 31, 2011 14:58
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Tool om trillingsdemper te blokkeren

Bericht door julien »

Ik denk idd ook dat het weinig zal torderen.
Niks is gratis dus ook het torderen van iets kost kracht, er kan daarna wel iets overblijven maar is niet het aantal Nm wat aan het begin van het verlengstuk wordt toegepast.
Natuurlijk denk je als ik iets tordeer dan wil het daarna weer in originele stand terugkomen, maar niks is zonder verliezen, sinterklaas bestaat niet.
Denk daar maar is over na.
In dit geval zal het zo'n vaart niet lopen aangezien het erg stevig is.

Gr Julien
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW

:T44EVER
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: di apr 10, 2007 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Tool om trillingsdemper te blokkeren

Bericht door Roger B. (11)61 »

repelsteeltje heeft gelijk

als je de demper tegen houdt met, laten we zeggen een buis van een meter lang en je zet een sleutel op de bout om aan te draaien waar je een bepaald moment op zet, dan maakt het geen donder uit hoeveel die buis buigt, de kracht om die buiging te veroorzaken komt evengoed op dat boutje,

de kracht gaat via de dop op de kop van de bout en zo naar de krukas/ddemper en van daar naar de tool die dan, gebogen of niet, die kracht weer op de plek waar ie tegenaangezet is moet overbrengen, daar verlies je nergens moment in want er is geen beweging dus geen wrijvingsverlies
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: zo mar 22, 2009 20:41

Re: Tool om trillingsdemper te blokkeren

Bericht door repelsteeltje »

julien schreef:Ik denk idd ook dat het weinig zal torderen.
Niks is gratis dus ook het torderen van iets kost kracht, er kan daarna wel iets overblijven maar is niet het aantal Nm wat aan het begin van het verlengstuk wordt toegepast.
Natuurlijk denk je als ik iets tordeer dan wil het daarna weer in originele stand terugkomen, maar niks is zonder verliezen, sinterklaas bestaat niet.
Denk daar maar is over na.
In dit geval zal het zo'n vaart niet lopen aangezien het erg stevig is.

Gr Julien
pas als je de buis de vloeigrens in trekt. (dus definitief vervormt) ga je energie uit het opgewekte koppel kwijtraken...... In het geval van een momentsleutel op een stuk verlengbuis heb je het over een statische belasting. (we gaan er van uit dat het materiaal onder de 0,2 Rekgrens blijft) Als je aan het begin van de buis een kracht van b.v. 100 n/m zet zul je aan het eind ook 100 n/m nodig hebben om hem tegen te houden.

Als je omzet hoeveel Joules armkracht het jouw kost om dit koppel aan de hefboom te breiken, ja dan heb je verlies en inderdaad iets energie in de buis gestopt. Dat verlies zit dan ook aan de spierbalkant van het geheel.

Zou je een dynamische continu variërende belasting hebben (b.v. de krukas van je motor) dan neemt de as bij torsie inderdaad een zeer geringe hoeveelheid van de OPGEWEKTE energie op, wat in het materiaal wordt omgezet als warmte door moleculaire wrijving.

Kan wel verder op deze materie ingaan, maar dan krijg je een stuk berekening waar niemand iets aan heeft.
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: zo mar 22, 2009 20:41

Re: Tool om trillingsdemper te blokkeren

Bericht door repelsteeltje »

nog een tip voor deze meenemer:

ik heb er zelf een stuk rond aangelast waar een 1 1/4" buis exact overheen gaat.

Voor het losdraaien heb ik een stuk hout dat exact in het trekoog valt, en om de pijp gaat. Om hem vast te draaien gebruik ik een stempelpootje


Ow, voor de echte sleutelaar, de tegenhouder is voor weetjewellers net als het fuseekogelgereedschap tegen een aardigheidje bij mij te leen. Let wel, ik ga het niet versturen en verwacht dat alles weer netjes terug komt.
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: za jan 13, 2007 0:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Tool om trillingsdemper te blokkeren

Bericht door pluuke »

pluuke schreef:Er mag geen moment veloren gaan in buiging van de tool, alles moet naar het boutje :toppie
Hiermee bedoel ik dan ook verbuigen van de tool zelf (niet de dikke gasbuis).
Met name die overgang van het aangelaste rond op de tool.
Dus gewoon dik genoeg nemen :toppie
Aanvangsmoment 160Nm + 180° (2x90°) hoekverdraaiing.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
julien
Berichten: 270
Lid geworden op: di mei 31, 2011 14:58
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Tool om trillingsdemper te blokkeren

Bericht door julien »

Aantal graden is gelukkig het belangrijkste. Tijdens het op moment vastzetten tordeert het gereedschap, dat kost kracht, die pas weer terugkomt bij het loslaten en dus niet op de betreffende bout wordt losgelaten.....
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW

:T44EVER
pwhooftman
Berichten: 220
Lid geworden op: zo jul 14, 2019 22:06

Re: Tool om trillingsdemper te blokkeren

Bericht door pwhooftman »

Als je aan één kant van een buis 160Nm zet, moet er aan de andere kant 160Nm tegentorsie gegeven worden om te voorkomen dat de buis (steeds sneller) gaat draaien.... Het is daarbij niet relevant of de buis tordeert, 160Nm aan de ene kant toepassen betekent dat er 160Nm aan de andere kant in omgekeerde richting toegepast moet worden om een stationaire situatie te behouden. Simpele natuurkunde :-).
Gebruikersavatar
julien
Berichten: 270
Lid geworden op: di mei 31, 2011 14:58
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Tool om trillingsdemper te blokkeren

Bericht door julien »

Klopt niet helemaal, natuurkundig gezien wel, punt is dat je bij torsie continu kracht blijft zetten, er is dan nog steeds wet van behoud van energie van toepassing. Wat er dan gebeurt is ingaande kracht die normaal ook uitgaande kracht genereert mits géén verlies, het verlies zit m in de kracht die je blijft gebruiken tijdens torderen, uitgaande kracht is dus simpel gezegd: ingaande kracht = uitgaand moment minus moment die nodig is tijdens uitvoeren.
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW

:T44EVER
Gebruikersavatar
julien
Berichten: 270
Lid geworden op: di mei 31, 2011 14:58
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Tool om trillingsdemper te blokkeren

Bericht door julien »

Ik wilde het bericht verwijderen maar is niet mogelijk, ik bedoel je houdt een rest tordering over voor je loslaat, dit betekent ook een verschil in aanhaalmoment, je hebt namelijk een kracht nodig om eerst het verlengstuk te torderen
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW

:T44EVER
Plaats reactie