Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
geschikte bandenmaat
geschikte bandenmaat
Geachte mede-liefhebbers,
Sinds kort zijn wij in het bezit van een T4 2.4D uit 1993. Na wat motorproblemen (wisten we bij aankoop) hebben we de eerste 1500km erop zitten en zijn zeer tevreden.
Daar we iets aan het uiterlijk willen veranderen en de banden redelijk tegen het minimum aankomen, is ons oog gevallen op een set nieuwe 18" velgen. Daar ik gelezen heb (geweldige informatie op de website, hiervoor complimenten!) moeten de banden genoeg aan draagkracht hebben dus hier houden we rekening mee.
De vraag is nu, welke bandenmaat is het meest geschikt voor de T4, orgineel ligt er 215/80/15 op en de bandenman wilde 255/55/18 proberen (wijzelf vinden dit ietwat breed en hoog, ook ivm trekvermogen)...
Wie heeft advies welke bandenmaat het meest geschikt is?
alvast bedankt
Sinds kort zijn wij in het bezit van een T4 2.4D uit 1993. Na wat motorproblemen (wisten we bij aankoop) hebben we de eerste 1500km erop zitten en zijn zeer tevreden.
Daar we iets aan het uiterlijk willen veranderen en de banden redelijk tegen het minimum aankomen, is ons oog gevallen op een set nieuwe 18" velgen. Daar ik gelezen heb (geweldige informatie op de website, hiervoor complimenten!) moeten de banden genoeg aan draagkracht hebben dus hier houden we rekening mee.
De vraag is nu, welke bandenmaat is het meest geschikt voor de T4, orgineel ligt er 215/80/15 op en de bandenman wilde 255/55/18 proberen (wijzelf vinden dit ietwat breed en hoog, ook ivm trekvermogen)...
Wie heeft advies welke bandenmaat het meest geschikt is?
alvast bedankt
- Multivan Generation
- Berichten: 33794
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
een 2.4 Diesel trekt niet echt de straatstenen uit de weg,
dus ik zou ook niet zo heel groot gaan.
195-70-15 is standaard,
205-65-15 komt ook veel voor.
En voor een grotere maat is 235-45-17 veel voorkomend
dus ik zou ook niet zo heel groot gaan.
195-70-15 is standaard,
205-65-15 komt ook veel voor.
En voor een grotere maat is 235-45-17 veel voorkomend
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Volgens de "bandenwijzer" op wjw http://www.weetjewel.com/banden_wijzer.htm 245 of 255-40-18
Hou er rekening mee dat je velgen ook de juiste loadindex hebben.
Ook moet je je realiseren dat 18 inch errug "stuitert". Je hebt bijna geen rubber meer, dus ook geen demping van richels etc.
Gr,
Arjan
Hou er rekening mee dat je velgen ook de juiste loadindex hebben.
Ook moet je je realiseren dat 18 inch errug "stuitert". Je hebt bijna geen rubber meer, dus ook geen demping van richels etc.
Gr,
Arjan
- Jaap 285
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 15 jan 2007, 17:31
- Locatie: op de grens van het Gronings en Drents
- Contacteer:
standaard staat een T4 meestal op 195/70/15.
zou je naar een grotere maat gaan zou ik persoonlijk voor 17 inch kiezen.
Aangezien je banden kunt krijgen met genoeg draagvermogen.
- 235/45/17 met loadindex 97
- 245/45/17 met loadindex 99
de bandenmaat wat jouw bandenboer aanbiedt, vindt ik een vreemde keuze.
En inderdaad met 18 inch, wordt het comfort er niet beter op.
succes
zou je naar een grotere maat gaan zou ik persoonlijk voor 17 inch kiezen.
Aangezien je banden kunt krijgen met genoeg draagvermogen.
- 235/45/17 met loadindex 97
- 245/45/17 met loadindex 99
de bandenmaat wat jouw bandenboer aanbiedt, vindt ik een vreemde keuze.
En inderdaad met 18 inch, wordt het comfort er niet beter op.
succes
waar rook is.........was ik er !!!
2.5 TDI (ACV) with 150.4 pk en 399Nm koppel (testbank)
bus verkocht in 2010
huidige bolide : Dodge Ram 2500 Cummins diesel
2.5 TDI (ACV) with 150.4 pk en 399Nm koppel (testbank)
bus verkocht in 2010
huidige bolide : Dodge Ram 2500 Cummins diesel
aangezien de bus van vóór '98 is heb je geen gezeur met loadindex.
En ik heb het al vaker gezegd...als mijn banden goed genoeg zijn voor (bijv.) een 450 se of een dikke 7 serie die over de twee ton wegen en ook nog eens 200km/h + kunnen....dan kunnen ze ook onder een busje dat altijd leeg is en(meestal) niet harder gaat dan pak weg 120.
Ik heb zelf 245/40/18 dunlop eronder.
Gaat redelijk goed met comfort...ja je hebt nu eenmaal geen citroen
grtz.Harry
En ik heb het al vaker gezegd...als mijn banden goed genoeg zijn voor (bijv.) een 450 se of een dikke 7 serie die over de twee ton wegen en ook nog eens 200km/h + kunnen....dan kunnen ze ook onder een busje dat altijd leeg is en(meestal) niet harder gaat dan pak weg 120.
Ik heb zelf 245/40/18 dunlop eronder.
Gaat redelijk goed met comfort...ja je hebt nu eenmaal geen citroen
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
En ik heb het al vaker gezegd...als mijn banden goed genoeg zijn voor (bijv.) een 450 se of een dikke 7 serie die over de twee ton wegen en ook nog eens 200km/h + kunnen
Ga maar eens zoeken.
Een 7 serie weegt net geen 2 ton. En heeft door de hoge topsnelheid weer een hoge loadindex. De mercedes 450 is een oud ding. Die reed nog op 14 inch rond.
Als je zoekt op een recente wagen van het gewicht van een transporter, dan heb je weinig kans op een lage loadindex.
Iig zegt loadindex iets over de draagkracht van de band, alsook over de sterkte.
Het is voor mij in ieder geval het enige stukje wat zorgt dat ik overleef bij lekkere snelheid door een bocht bv.
Maar ieder zijn idee erbij natuurlijk
oussie
- Multivan Generation
- Berichten: 33794
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Iedereen bedankt voor het reageren en de tips.
De vergelijkingstabel mbt omloop is goed om dezelfde velg/bandhoogte mee te krijgen.
Als de bus met 18" iets stugger wordt dan kunnen we hier wel mee leven, het zal wel waanzinnig uitzien.
Ik zal de bandenman vragen voor de juiste maat en proberen rekening te houden met de load index. Wanneer dit niet geheel conform regels is zullen we er niet zo heel lang bij stilstaan vermoed ik :klappen .
De vergelijkingstabel mbt omloop is goed om dezelfde velg/bandhoogte mee te krijgen.
Als de bus met 18" iets stugger wordt dan kunnen we hier wel mee leven, het zal wel waanzinnig uitzien.
Ik zal de bandenman vragen voor de juiste maat en proberen rekening te houden met de load index. Wanneer dit niet geheel conform regels is zullen we er niet zo heel lang bij stilstaan vermoed ik :klappen .
- Multivan Generation
- Berichten: 33794
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
met een 2.4 diesel wordt de acceleratie wel minder hoor.
En dat was al niet echt flitsend, en dat is met een grotere en vooral bredere bandenmaat iets om terdege rekening mee te houden.
En dat was al niet echt flitsend, en dat is met een grotere en vooral bredere bandenmaat iets om terdege rekening mee te houden.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Beste Tim D,
Dit laatste kan ik bevestigen. Ik heb zelf ook zeer dikke brede 18"velgen op mijn t4. Qua komfort valt het geheel best mee, met goede banden is zelf wordt zelfs het rijgeluid wat gedempt. Ook de wegligging lijkt erop vooruit te gaan. Het is wel echter waar dat je een stuk in acceleratie omlaag gaat en een stuk in verbruik omhoog gaat. Maar ja zoals het spreekwoord luidt: wie mooi wil zijn moet pijn lijden.
Groet,
rmuys
Dit laatste kan ik bevestigen. Ik heb zelf ook zeer dikke brede 18"velgen op mijn t4. Qua komfort valt het geheel best mee, met goede banden is zelf wordt zelfs het rijgeluid wat gedempt. Ook de wegligging lijkt erop vooruit te gaan. Het is wel echter waar dat je een stuk in acceleratie omlaag gaat en een stuk in verbruik omhoog gaat. Maar ja zoals het spreekwoord luidt: wie mooi wil zijn moet pijn lijden.
Groet,
rmuys