Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

geschikte bandenmaat

vragen over de T4
Plaats reactie
Tim D
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 apr 2007, 20:39

geschikte bandenmaat

Bericht door Tim D »

Geachte mede-liefhebbers,

Sinds kort zijn wij in het bezit van een T4 2.4D uit 1993. Na wat motorproblemen (wisten we bij aankoop) hebben we de eerste 1500km erop zitten en zijn zeer tevreden.

Daar we iets aan het uiterlijk willen veranderen en de banden redelijk tegen het minimum aankomen, is ons oog gevallen op een set nieuwe 18" velgen. Daar ik gelezen heb (geweldige informatie op de website, hiervoor complimenten!) moeten de banden genoeg aan draagkracht hebben dus hier houden we rekening mee.

De vraag is nu, welke bandenmaat is het meest geschikt voor de T4, orgineel ligt er 215/80/15 op en de bandenman wilde 255/55/18 proberen (wijzelf vinden dit ietwat breed en hoog, ook ivm trekvermogen)...

Wie heeft advies welke bandenmaat het meest geschikt is?

alvast bedankt :toppie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

een 2.4 Diesel trekt niet echt de straatstenen uit de weg,
dus ik zou ook niet zo heel groot gaan.

195-70-15 is standaard,
205-65-15 komt ook veel voor.
En voor een grotere maat is 235-45-17 veel voorkomend
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
oussie
Berichten: 30
Lid geworden op: 23 mar 2007, 15:04

Bericht door oussie »

Volgens de "bandenwijzer" op wjw http://www.weetjewel.com/banden_wijzer.htm 245 of 255-40-18

Hou er rekening mee dat je velgen ook de juiste loadindex hebben.
Ook moet je je realiseren dat 18 inch errug "stuitert". Je hebt bijna geen rubber meer, dus ook geen demping van richels etc.



Gr,
Arjan
Gebruikersavatar
essie
Berichten: 196
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:25
Locatie: utrecht

Bericht door essie »

ik zou 15'' of 16'' doen andere maten is zwaar voor je t4 hoe groter is verbruik meer
Gebruikersavatar
Jaap 285
Berichten: 82
Lid geworden op: 15 jan 2007, 17:31
Locatie: op de grens van het Gronings en Drents
Contacteer:

Bericht door Jaap 285 »

standaard staat een T4 meestal op 195/70/15.

zou je naar een grotere maat gaan zou ik persoonlijk voor 17 inch kiezen.
Aangezien je banden kunt krijgen met genoeg draagvermogen.
- 235/45/17 met loadindex 97
- 245/45/17 met loadindex 99

de bandenmaat wat jouw bandenboer aanbiedt, vindt ik een vreemde keuze.
En inderdaad met 18 inch, wordt het comfort er niet beter op.

succes :toppie
waar rook is.........was ik er !!!
2.5 TDI (ACV) with 150.4 pk en 399Nm koppel (testbank)
bus verkocht in 2010
huidige bolide : Dodge Ram 2500 Cummins diesel
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Bericht door Harry 341 »

aangezien de bus van vóór '98 is heb je geen gezeur met loadindex.
En ik heb het al vaker gezegd...als mijn banden goed genoeg zijn voor (bijv.) een 450 se of een dikke 7 serie die over de twee ton wegen en ook nog eens 200km/h + kunnen....dan kunnen ze ook onder een busje dat altijd leeg is en(meestal) niet harder gaat dan pak weg 120.
Ik heb zelf 245/40/18 dunlop eronder.
Gaat redelijk goed met comfort...ja je hebt nu eenmaal geen citroen :bifun :bonk
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
oussie
Berichten: 30
Lid geworden op: 23 mar 2007, 15:04

Bericht door oussie »

En ik heb het al vaker gezegd...als mijn banden goed genoeg zijn voor (bijv.) een 450 se of een dikke 7 serie die over de twee ton wegen en ook nog eens 200km/h + kunnen

Ga maar eens zoeken.
Een 7 serie weegt net geen 2 ton. En heeft door de hoge topsnelheid weer een hoge loadindex. De mercedes 450 is een oud ding. Die reed nog op 14 inch rond.

Als je zoekt op een recente wagen van het gewicht van een transporter, dan heb je weinig kans op een lage loadindex.

Iig zegt loadindex iets over de draagkracht van de band, alsook over de sterkte.


Het is voor mij in ieder geval het enige stukje wat zorgt dat ik overleef bij lekkere snelheid door een bocht bv.


Maar ieder zijn idee erbij natuurlijk :toppie

oussie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

@ Harrie,
weet je waar je die citroen kan steken?
:bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Tim D
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 apr 2007, 20:39

Bericht door Tim D »

Iedereen bedankt voor het reageren en de tips.

De vergelijkingstabel mbt omloop is goed om dezelfde velg/bandhoogte mee te krijgen.

Als de bus met 18" iets stugger wordt dan kunnen we hier wel mee leven, het zal wel waanzinnig uitzien.

Ik zal de bandenman vragen voor de juiste maat en proberen rekening te houden met de load index. Wanneer dit niet geheel conform regels is zullen we er niet zo heel lang bij stilstaan vermoed ik :klappen .
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

met een 2.4 diesel wordt de acceleratie wel minder hoor.
En dat was al niet echt flitsend, en dat is met een grotere en vooral bredere bandenmaat iets om terdege rekening mee te houden.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
rmuys
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 mar 2007, 10:59

Bericht door rmuys »

Beste Tim D,

Dit laatste kan ik bevestigen. Ik heb zelf ook zeer dikke brede 18"velgen op mijn t4. Qua komfort valt het geheel best mee, met goede banden is zelf wordt zelfs het rijgeluid wat gedempt. Ook de wegligging lijkt erop vooruit te gaan. Het is wel echter waar dat je een stuk in acceleratie omlaag gaat en een stuk in verbruik omhoog gaat. Maar ja zoals het spreekwoord luidt: wie mooi wil zijn moet pijn lijden.

Groet,

rmuys
Plaats reactie