Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

koelvloeistof lekkaage aan blok.

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
volvosurfer
Berichten: 267
Lid geworden op: 10 mei 2009, 22:32
Locatie: Bergen op Zoom

koelvloeistof lekkaage aan blok.

Bericht door volvosurfer »

Ik heb een kleine koelvloeistof lekkage bij het blok, de boutjes van de aansluiting van een (dikke) slang aan het blok zijn nat. Het is bovenin het blok en dus niet bij de thermostaat.
Op T-wiki in het hoofdstuk over het koelsysteem praat men over flens 3. Helaas verder weinig info.

Ik vraag me nu af hoe dat daar in elkaar zit, wat voor soort dichting zit daartussen? Een O-ring? Of iets anders?

Heeft iemand een idee en een partnummertje of andere specifieke data? Mijn dank is groot!
Jaaaaaa, een mooie California gekocht!!
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: koelvloeistof lekkaage aan blok.

Bericht door m.c van den berg »

wat voor moterblok heb je , kunnen de andere meer gericht uitleg geven
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Gebruikersavatar
volvosurfer
Berichten: 267
Lid geworden op: 10 mei 2009, 22:32
Locatie: Bergen op Zoom

Re: koelvloeistof lekkaage aan blok.

Bericht door volvosurfer »

Excuus, een AAB blok.
Jaaaaaa, een mooie California gekocht!!
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: koelvloeistof lekkaage aan blok.

Bericht door Herman744 »

Hoi,

De flens links boven op mijn AAB uit 1992 heeft als onderdeelnummer:074121133B BPO. Zit met een O-ring tegen het blok gedrukt. In de aftakkingen links en rechts zit een O-ring. De dikke slang zit volgens mij met een slangklem en zonder O-ring.

Controleer ook de flens aan de rechterachterzijde van het blok. Nr.: 074121143D. Deze was bij mij gescheurd. Hierin hoort een kleine O-ring. Nummers van de ringen heb ik helaas niet meer. Maar bij VW weten ze die wel. Kosten niet veel.

Met vriendelijke groet,
Herman744
Gebruikersavatar
volvosurfer
Berichten: 267
Lid geworden op: 10 mei 2009, 22:32
Locatie: Bergen op Zoom

Re: koelvloeistof lekkaage aan blok.

Bericht door volvosurfer »

De flens is lek, zit een klein scheurtje in. Zal nieuwe moeten bestellen. Die achterop het blok zal ik ook maar even controleren. De flens die nu lek is, is goed te bereiken, radiator naar voren en beschermkap onder weg.
O-ring had ik al geplaatst en vloeistof zat alweer in het systeem toen ik zag dat het nogsteeds lekte. Maar goed, ik weet nu wat het is. Busje aan de kant geduwd en maandag maar nieuwe flens met O-ringen bestellen.

Dank voor de tips!
Jaaaaaa, een mooie California gekocht!!
arjantdi
Berichten: 247
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:49

Re: koelvloeistof lekkaage aan blok.

Bericht door arjantdi »

die kunstof flensjes gaan vaak na een jaar of 10-15 kapot, ze zijn bij de dealer niet duur, en op ebay lach je je helemaal rot. als tip van flip.. als je bezig bent met groot onderhoud en het is nog nooit gedaan, vervang ze even, kleine moeite!
Gebruikersavatar
volvosurfer
Berichten: 267
Lid geworden op: 10 mei 2009, 22:32
Locatie: Bergen op Zoom

Re: koelvloeistof lekkaage aan blok.

Bericht door volvosurfer »

Flens vervangen, testrit gedaan. Er hangen nog wat druppels aan wat draden, verwacht dat het komt door het knoeien. Verder als weer dicht. VOORWAARTS!
Jaaaaaa, een mooie California gekocht!!
Coen220
Berichten: 362
Lid geworden op: 15 jan 2007, 10:29
Locatie: Delft

Re: koelvloeistof lekkaage aan blok.

Bericht door Coen220 »

Misschien even de motor olie aftappen, en dan hopen dat het stukje voor je aftap gat verschijnt.
Als je de motorolie in een schone bak opvangt en dan via bv een oude panty even zeeft, kan je ze er weer in doen.
Heel veel succes.
Mvgr Coen
Plaats reactie