Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Achterklep wil niet van slot (OPGELOST!)

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Achterklep wil niet van slot (OPGELOST!)

Bericht door Dirk/970 »

Hoi weetjewellers,
Vandaag voor het laatst mijn achterklep open gekregen, nu ontgrendeld hij niet meer. Volgens mij werkt de cv nog wel, want als ik met de ab de auto sluit of open, voel ik door het gaatje in de binnenbekleding een palletje heen en weer gaan. Ik heb een eindkeuken in m'n camper, maar kan door de koelbox naar voren te halen nog net bij dat gaatje, maar kan er niet in kijken.

Ik vond in eerdere topics hierover tips van matje om met gedraaide sleutel in het slot de cv te bedienen, maar hiermee werkt de ontgrendeling niet.

Anders zou ik via de binnenkant het slot open moeten kunnen krijgen, maar hoe gaat dat?

En welke opties heb ik verder om de klep te openen?

En hoe repareer ik dit?

Bij voorbaat dank!
Laatst gewijzigd door Dirk/970 op 26 mar 2012, 20:49, 2 keer totaal gewijzigd.
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: Achterklep wil niet van slot

Bericht door m.c van den berg »

Denk net als bij de deur, binnen bekleding weg halen, dan kan je bij het slot. Het stangetje wat je voeld heenenweer gaan, is aan het eind in het kunstof hoesje de draad verlopen,lam. dat vernieuwen en klaar.
Het het 2x gehad al. bij ons door de ruit die er eerst er uit moet, dan kan je naar carglas om de ruit er in te zetten :muur
succes
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: Achterklep wil niet van slot

Bericht door dennisvt4 »

als er een gaatje zit zou je ook bij het stangetje kunnen komen mischien dan hoeft de bekleding niet meteen los, want dat zal lastig zijn bij een camper denk ik,

ik heb het ook gehad en kon het met de hand bedienen op de tast, daarna inderdaad plastic bolletje vervangen
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: Achterklep wil niet van slot (met foto's)

Bericht door Dirk/970 »

Hee allemaal, ik heb de klep weer los, door door de binnenbekleding met een tang het stangetje omhoog te trekken. Straks dus nog wel ff nieuwe binnenbekleding maken... de tip van Jan las ik net te laat :bonk

In eerste instantie zie ik niks verkeerds aan het kunststof bolletje op het stangentje. Wel zit er in het slotmechanisme een piefje dat tegen een palletje had moeten zitten om de ontgrendeling te laten werken, zie foto's:
Zo zit dit piefje, hang er los bij
Zo zit dit piefje, hang er los bij
Zo had het piefje tegen het palletje moeten zitten om het stangetje te bewegen, maar schiet steeds los
Zo had het piefje tegen het palletje moeten zitten om het stangetje te bewegen, maar schiet steeds los
Dit stukje zit er ook niets te doen, klopt dat??
Dit stukje zit er ook niets te doen, klopt dat??
Iemand iedeëen?
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
BenTDI
Berichten: 656
Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland

Re: Achterklep wil niet van slot (met foto's)

Bericht door BenTDI »

http://www.t4-wiki.de/wiki/T%C3%BCrschloss" onclick="window.open(this.href);return false;
De pijltjes die je hierboven aangeeft zijn voor het stangetje die in het witte geleidertje past als je handmatig de deur open wil doen van binnenuit ...heb je dat, dan mis je wat ...speur goed op t4 wiki dan leer je veel over de T4 ... :ikrij
Misschien hier wat meer info ...naar onder scrollen en dan de foto's vergelijken en alle veertjes nakijken of ze aan wezig zijn ... :werkaanT4
Groetjes Ben :wjw :toppie
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: Achterklep wil niet van slot (met foto's)

Bericht door Dirk/970 »

Hee Ben, dank je voor de link. Ik had er nog niet aan gedacht de wiki te bekijken. Ik zal het eens vergelijken met wat er in mijn klep zit. Die van-binnen-ontgrendeling-met-kinderslot heb ik er niet op, dus dat die dingen van de laatste foto er voor de sier opzitten klopt wel, misschien een leuk idee daar eens wat mee te doen... Op de foto's van de wiki kan ik dat piefje dat bij mij losschiet niet eens zien, toch denk a.d.h.v. mijn foto's dat er een randje van zichtbaar zou moeten zijn naast dat aanslagplaatje aan de rand van de constructie. En ik weet nog niet of ik veertjes mis (of zou moeten missen), naast die grote die ernaast zit, ik kan er niet meer zien op de wiki (of elders vinden via google, bv. T4-forum.de). Maar ik zal het ook nog eens in het echt bekijken!
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
BenTDI
Berichten: 656
Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland

Re: Achterklep wil niet van slot (met foto's)

Bericht door BenTDI »

Ik zie er wel meer op de wiki kijk maar eens goed en zelfs op jou foto zie ik een pinnetje door een gaatje heen komen...maar of die ook aan jou piefje vastzitten weet ik niet ...Dirk... maar kijk eens goed ...en anders het slot demonteren en vergelijken met een ander goed slot ....en heb je ook al gekeken als je het slot laat werken hoe of dat piefje eruit komt ...mag toch niet ...
heb je ook centrale deurvergrendeling ?
Dan is het makkelijk om te zien hoe of het slot werkt ...
Heb wel eens wat gehad met de vergrendeling op de achterklep en heb toen wat kopervet spray in het cilindertje gespoten en schoongemaakt ...werkt nu weer goed..
Ik denk dat het wel zoiets is van een gebroken veertje of zo ...
zoeken naar foto's op andere sites van forums is een optie .......met fantasie is de hele werktuigbouwkunde op de been gekomen....
had ik maar meer papieren dan kwam ik sneller aan de slag ....
:ie mijn baan staat op de tocht bij Postnl .... en ik zoek iets als conciërge of weer timmerman licht werk ...
Ook een optie om er een handgreep op te maken zodat je van binnen uit de deur kan openen ...stel dat je brand krijgt voorin ...kan je er achter lekker uit ....
Dat slot van jou ziet er nog als nieuw uit jo, net als bij mij....
...
Groet ben
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: Achterklep wil niet van slot (met foto's)

Bericht door Dirk/970 »

Ik volg met enige verbazing de gang van zaken bij PostNL en hoe men daar met personeel omgaat :ie Ik hoop dat de situatie voor jou zich gunstig ontwikkeld.
Ik heb gisteren de slotbediening uitgebouwd en de werking is me wel duidelijk. Ik moet nog even kijken wat de invloed van de slotcilinder via die grote veer is op dat piefje. Er ontstaan wel wat ideeën over hoe ik het mechanisme weer werkend kan krijgen. Tis nog niet helemaal gelukt, het piefje blijft nu wel op zijn plaats, maar met de klep dicht en bediening van buiten wil de ontgrendeling nog niet helemaal los. Als ik de binnenbediening gebruik gaat de ontgrendeling makkelijk en zit er geen enkele speling in het plastic voetje van het slotstangetje. Nog even op studeren.
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
BenTDI
Berichten: 656
Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland

Re: Achterklep wil niet van slot (met foto's)

Bericht door BenTDI »

Als het vanuit de binnenzijde goed gaat moet je het zoeken bij de mechanica van je slot naar je draai moment bij de sleutel...denk... :nuts
Ons pand staat inmiddels al te koop ...kan wel janken en het loon van de twee hoogste bestuursleden gaat van 275.000 naar 475.000 euro ..
http://www.fundainbusiness.nl/bedrijfsh ... erkring-8/" onclick="window.open(this.href);return false;
Groet ben
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: Achterklep wil niet van slot (met foto's)

Bericht door Dirk/970 »

Soms geeft het mooie weer reden om niet aan busklussen toe te komen... lekker met de family eropuit geweest :yes
Gelukkig worden de avonden steeds langer licht :jumpklap
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: Achterklep wil niet van slot (OPGELOST!)

Bericht door Dirk/970 »

Het was vanavond langer licht, dus het slot werk weer! (logisch toch?!)
Ik heb met name gekeken naar wat de invloed van de slotcilinder is en uiteindelijk bleef het piefje netjes bij het palletje zitten. Met de cv bediend werkt het nog steeds en ik weet niet wat ik nou precies gedaan heb dat het weer werkt als vanouds: ook het vage gevoel van de handgreep buiten bij het openen is weg. Nou, kees kloost. Iedereen bedankt voor de tips en :toppie ondersteuning :yes
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Achterklep wil niet van slot (OPGELOST!)

Bericht door Multivan Generation »

Dan stuur ik het niet meer op Dirk :knipoog


Maar zal het wel meenemen naar de meeting :adhd
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
BenTDI
Berichten: 656
Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland

Re: Achterklep wil niet van slot (OPGELOST!)

Bericht door BenTDI »

Zal dus een mysterie blijven :bifun :bifun hoop dat ie goed blijft werken ...Dirk :ikrij :werkaanT4
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Plaats reactie