Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

biodiesel t4 het kan!

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

hier in Duitsland kun je bij veel tankstations naast gewone diesel (pakweg 15ct/liter duurder dan in Nederland) :ie ook biodiesel tanken (nog steeds een cent of 5 duurder dan in Nederland) :groteogen .
Kan een 102pk tdi uit 96 zondermeer op biodiesel rijden (als ik eens even niet in Nederland ben en MOET tanken?) :klappen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

een T4 kan niet zonder meer op biodiesel rijden. In het instructieboekje staat vermeld of jouw T4 is vrijgegeven voor het gebruik van RME, raps methyl ester.
Dit wordt gezien als biodiesel.

Biodiesel is een natuurlijk produkt wat omwille van de viscositeit op een onnatuurlijke en milieuonvriendelijke manier zo is bewerkt, dat de viscositeit (ook wel stroperigheid) van diesel benaderd wordt.

Als een T4 is vrijgegeven dan kan het erin.
Het beste is om vooraf een ander brandstoffilter geplaatst wordt, omdat bij gebruik van biodiesel het brandstofsysteem wat zwaarder belast zal worden.

Ook kan rekening gehouden worden met een iets hoger verbruik en een iets onvolledigere verbranding (meer roeten). Dit wordt mede veroorzaakt doordat biodiesel een lagere energetische waarde heeft als gewone diesel.

doe er je voordeel mee.



:knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

geen voordeel dus..... tank dan wel dure gewone diesel..

mijn TDI is van 96 en ik heb er geen boekje bij gekregen, kan het dus niet zo 1,2,3, nakijken... doorgaans tank ik toch in Nederland, want dat scheelt op zijn ongunstigst een duppie per liter
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Dehler_Bert
Berichten: 67
Lid geworden op: 20 feb 2007, 00:03
Locatie: Delft

Bericht door Dehler_Bert »

Roger,]

Voor wat het waard is... maar ik heb de gok genomen en afgelopen zomer - voorzover je augustus 2006 zomer kan noemen - in Duitsland 3 tanks achter elkaar op Biodiesel gereden (mijn vriendin koopt ook altijd biologische melk enzo, dus het zal wel goed zijn!) . Motor - 102 pk TDI, '98 - liep Ok. Wel merkbaar meer problemen bij het starten. Ben ermee gestopt omdat mijn standkachel er erg veel problemen mee kreeg (rookgordijn bij starten). Denk dat als in DLD 1 keer een tank Biodiesel tank en daarna weer gewoon het geen enkel probleem is.

Bert
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

een standkachel kan biodiesel niet aan
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

dan is het sowieso al geen langdurige optie voor me... heb stand/bij verwarming links voorin hangen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
rob jacobs
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 mei 2007, 10:53

zonnebloem olie

Bericht door rob jacobs »

Kijk eens op http://www.fmso.de. Tevens op http://www.ebay.de zeer veel ombouw sets, als je handig bent bouw je de auto om voor +/- 500 euro

Rob
Plaats reactie